Dr. Szász Károly, a PSZÁF elnöke elmondta: 2010-ben több mint 250 ezer panasz született a pénzügyi szolgáltatások kapcsolatban az ügyfelek részéről. Ebből több mint 50 ezer panasz érkezett közvetlenül a felügyelethez; 40 ezer fölött volt az intézmények által közvetlenül megválaszolható kérdések száma, a fennmaradó bő 10 ezer beadvány közül azonban csak 1365-öt tudott érdemi intézkedéssel lezárni a felügyelet, 9128 esetben a szerződéses jogvita miatt hatáskör hiányában a PSZÁF elutasította a beadványt.
2010-től jelentős szigorításokra került sor az intézmények ügyfélszolgálati és panaszkezelési gyakorlatában - mondta el Szász Károly. 2011-től pedig minden pénzügyi szervezetnél fogyasztóvédelmi kapcsolattartót kell alkalmazni, aki a felügyelet és a szervezet közötti folyamatos kapcsolattartásért felel. |
Szász Károly elmondta: a békéltető testületen kívül a civil fogyasztóvédelmi hálózat kialakítása erősítheti az ügyfelek érdekérvényesítő képességét. A PSZÁF kiírásán a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület és az Indra Biztosítottak és Pénzintézeti Ügyfelek Országos Érdekvédő Egyesülete konzorciális pályázata lett a támogatás nyertese bruttó 30 millió forint értékben. Heteken belül 8 megyeszékhelyen fogyasztóvédelmi tanácsadási szolgáltatást indítanak a pénzügyi ügyfeleknek; ezzel a Budapesten működő PSZÁF és PBT mellett a pénzügyi fogyasztóvédelem országos hálózattá szélesedik ki Magyarországon - hangsúlyozta a PSZÁF elnöke.
Dr. Nadrai Géza, az alakuló PBT elnöke egy elemzés eredményeit ismertetve elmondta: bár az alapötlet jónak bizonyult és a résztvevő személyek is kiváló munkát végeztek, a békéltető testületek összességében nem hatékonyan működő rendszerben működtek. Emiatt a rendszerből kiemelték a pénzügyi jogvitákat, és megteremtették a külön fórum előtt való rendezés lehetőségét. A Pénzügyi Békéltető Testület elsősorban tehát szervezeti továbblépés a pénzügyi fogyasztói jogviták területén, amely a korábbi tapasztalatok nélkül nem jöhetett volna létre.
A PBT hatálya az elnök ismertetése szerint a szerződés megkötésével és a teljesítéssel kapcsolatos vita ügyére is kiterjed. A cél a pénzügyi fogyasztói jogvita bíróságon kívüli rendezése. Nadrai Géza kiemelte: az ügyintézés gyors - a folyamat legfeljebb 90+30 napot vehet igénybe - és költségkímélő: ingyenes, az eljárásért nem kell fizetni. Ez alól a kivétel a kötelező határozat: ilyen esetben a vesztes félnek meg kell fizetnie a másik fél igazolt költségeit.
Nadrai Géza felhívta a figyelmet: a pénzügyi békéltetés új rendszere 2011. július 1-jén lép életbe, az addig beérkezett panaszok a meglévő békéltető rendszerben kerülnek elbírálásra. |
A pénzintézeteket együttműködési kötelezettség terheli; a PBT nyilvánosságra hozhatja a nem együttműködő nevét, és felszólítást adhat ki vagy akár 100 millió forintig terjedő fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabhat a "renitens" pénzügyi szervezetre - mondta el a sajtótájékoztatón Nadrai Géza, a Pénzügyi Békéltető Testület elnöke.
Privátbankár - Gáspár András