A különálló boltok vásárlás és kedveltség szempontjából is a legnépszerűbbek: a magyar lakosság több mint egyharmada ezt a bolttípust látogatja a legtöbbször – áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben. A vásárlók egynegyede a városszéli bevásárlóközpontokat választja, ötödük pedig belvárosi plázákba jár vásárolni - mondta Kui János, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának szektormenedzsere.
A válaszadók 78 százaléka abban a bolttípusban vásárol a leggyakrabban, amelyiket a legjobban kedvel. A megkérdezettek 16 százaléka egyik bevásárlóhelyet sem kedveli a kutatásban szerepkő négy (városszéli, illetve belvárosi bevásárlóközpont, különálló bolt, bevásárló utca) közül, de jellemzően a különálló boltokat választja bevásárláskor. Azok, akik a kutatásba bevont bevásárlóhelyek egyikét sem választották, mint a leggyakrabban látogatott bolttípust, több okból fikolyólag nyilatkozhattak így – véli a GfK. Egyrészről nem ők a családban a vásárlásért felelős személyek, másrészt egyáltalán nem foglalkoznak a bevásárlással, vagy – anyagi és életmódbeli okokból – máshol, például a piacon vásárolnak.
A közlemény kiemeli, hogy valamelyest csökkent a hetente egyszer vagy többször plázába járók aránya, emellett pedig megnőtt azok aránya, akik csak havonta látogatnak bevásárlóközpontokat. Leggyakrabban azok járnak bevásárlóközpontba, akik a belvárosi plázákat jelölték meg a leggyakoribb vásárlási helyként.
Az idei évben az élelmiszer-kiskereskedelemben mintegy 3 százalékos volumen-visszaesést tapasztaltak a kereskedők, ez jellemző a Co-op Hungary Zrt. boltjainak forgalmára is - mondta Murányi László, a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója a cég sajtótájkoztatóján |
Az előző évhez képest kisebb változások figyelhetőek meg az egyes bevásárlóhelyek látogatóinak anyagi helyzete és státusza terén - állapítják meg. A különálló boltokat választók körében továbbra is a nyugdíjasok és a kis településeken élők felülreprezentáltak. A gyermekes, fiatal, kifejezetten jómódú családok „befolyása” csökkent a városszéli bevásárlóközpontok látogatóinak körében. A belvárosi bevásárlóközpontok látogatói főleg központi lakóhellyel rendelkező, aktív, magas iskolai végzettséggel rendelkező háztartások, akik a válság időszakában is megőrizték korábbi életszínvonalukat.
Arra a kérdésre, hogy „Ön számára milyen az ideális bevásárlóközpont”, a kutatásba bevont bevásárlóhelyek látogatói számára a három legfontosabb tulajdonságnak a termékkínálat változatossága (árak szempontjából), a közelség és könnyű megközelíthetőség, valamint a hosszú nyitva tartás bizonyult. Ez a három legfontosabb jellemző szinte azonos súlyt kapott fontosság szempontjából, mint 2009-ben, vagyis az eddigi két felmérés alapján elmondható, hogy ezek a preferenciák meglehetősen stabilnak tűnnek.
A közlemény kiemeli azt is, hogy a vásárlók 38 százaléka nem hajlandó 15 percnél többet utazni a bevásárlóközpontba, további 39 százalékuk maximum 15-30 percet utazna, és 23 százalékot tesz ki azok aránya, akik 30 percnél hosszabb utat is hajlandóak lennének megtenni egy pláza kedvéért.
Privátbankár