Kovács Ildikó dietetikus, az Egészséges Magyarországért Egyesület szívbarát programjának vezetője "Az élelmiszercímke mint kommunikációs felület" című előadásában elmondta, kutatásaik szerint a leginkább - terméken - figyelt információ az ár volt, amelyre a vevők 72,4 százalékban mindig kíváncsiak. A leggyakrabban olvasott információ a termék címkéin a minőségmegőrzési idő: erre a vevők 59,2 százaléka volt mindig kíváncsi és további 26,7 százalékuk általában figyelte azt. Lényegesnek tartották még a termék származási helyére vonatkozó adatot.
"Az élelmiszercímkéknek egyébként nem kötelező elemei a védjegyek és a különböző logók, éppen ezért-marketingszempontból - kiemelendők" - mondta a szakember.
Ezeket a jelképeket egyébként a vásárlók 29,9 százaléka figyelte mindig a terméken, az összetételre vonatkozó érdeklődés ennél kisebb, 22,8 százalék. A legkevésbé figyelt információk közé tartozott a nettó tömeg és a tápanyagtartalom.
Következtetéseik szerint bár eltérő okokból, de mind a prevenció, mind pedig a kommunikáció szakemberei annak örülnek, ha a vásárló minél több információt figyel a címkéken és annak alapján, tudatosan választ.
"Gyermekélelmiszerek a gyermekek ellen" címmel Töttösi Adrienn a Nemzetközi Táplálkozáskutató Intézet munkatársa foglalta össze az intézet eredményeit.
Kiemelte, az amerikai gyerekek után a magyar gyerekek töltik a legtöbb időt tv előtt. Felméréseik szerint a kisiskolás gyermekek jelentős része ismeri az adott márkafigurákat, sőt a figurához tartozó terméket is. Az óvodásoknál a helyzet már szélsőségesebb, amíg a kiscsoportosok inkább egy figurát a külsőségeik szerint jegyeznek meg, addig a nagycsoportosok vagy hatéves gyermekek, már ismerik a terméket és az ahhoz kötött állat- vagy mesefigurát is.
A gyermekek által leginkább ismert termék a Kinder tojás, utolsó pedig a Kinder Pingui volt, de nagy számban ismerték az egészséges táplálkozást elősegítő élelmiszereket is.
"Elmondható, hogy a felnövekvő nemzedék eddig nem tapasztalt mértékben áll a tömegtájékoztatási eszközök és a reklámok befolyása alatt, így óriási a szülők felelőssége" - hangsúlyozta Töttösi Adrienn.
Lelovics Zsuzsanna táplálkozáskutató "Kinek hiszünk manapság - táplálkozás és kommunikáció" címmel tartott előadást.
A szakember szerint ha az egészséges életmódról szeretnénk megtudni valamit, leginkább az internethez fordulunk - de a hivatalos portálokat csak kiegészítő tájékozódási pontként kezeljük -, a szakemberek, mint forrás ennek a felét sem érik el. A család és a barátok segítségét nagyjából ugyanolyan százalékban vesszük igénybe. Annak ellenére, hogy az internet az elsődleges információforrás, hitelessége nem a legjobb - tette hozzá.
Lelovics Zsuzsanna kitért arra is, az emberek tisztában vannak azzal, hogy nem szabad minden olvasott információt elhinni, orvoshoz, gyógyszerészhez, táplálkozási szakértőhöz mégis kevésbé fordulnak.
Privátbankár - Acsai N. Ferenc