Hozzátette, hogy számos termékkörben magas a magyar termékek aránya, de a kínálatot elsősorban a vásárlók igénye határozza meg, amely a jelenlegi gazdasági helyzetben a minél olcsóbb áruk irányába tolódik. Mint mondta, beszállítóiktól azt várják, hogy a kedvező árú termékek mellett jó minőségű és megfelelő volumenű árut kínáljanak.
Hackl Mónika leszögezte: az áruházlánc a feldolgozókkal áll kapcsolatban, velük állapodnak meg egyebek mellett az árról is.
A félpályás útlezárással tiltakozó állattartók a Tesco, illetve a Penny Market áruházláncok raktárbázisai előtt Gyálon, illetve az 5-ös főút 20-as kilométerénél, Alsónémedi közelében demonstrálnak. A tiltakozás november 28-ig tart, a demonstrálók 9-17 óráig zárják le a fél útpályát a jelzett helyszíneken.
A tiltakozók azt követelik, hogy a magyar élelmiszerboltokban és élelmiszer-áruházakban a termékkínálat 80 százaléka magyar gyártótól származzon. Emellett szeretnék elérni azt is, hogy az úgynevezett beszállítóktól elvárt másodlagos visszatérítéseket - például polcpénzt, reklám-hozzájárulást, illetve polcfeltöltési pénzt - stabilizálják, és 5 százalék alatti mértékben maximalizálják. A demonstrálók követelik egyebek mellett azt is, hogy a nagy áruházláncok tartsák be a magyar törvényeket.
A beszállítóktól elvárt úgynevezett másodlagos visszatérítésekkel kapcsolatban Hackl Mónika elmondta: nincs "polcpénz" és "bekerülési díj". Marketing és logisztikai költségeket alkalmaz a Tesco annak érdekében, hogy valamennyi áruházukban reklámozzák az adott árut, illetve, hogy a beszállítók az áruházlánc logisztikai központjába szállítsák a termékeket, ahelyett, hogy 140 áruházba kellene vinniük azokat.
Hozzátette: az áruk minőségét a beszállítók szavatolják, kivéve a Tesco sajátmárkás termékek esetében. Ezeknél – mivel a gyártató is a Tesco - nagyon szigorú és folyamatos az ellenőrzés. Hackl Mónika kijelentette: a Tesco a törvényi előírásoknak megfelelően működik.
A kormány beavatkozását várják
A Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) javasolja, hogy a kormány kezdeményezzen egyeztetést a termelők, a kereskedők és fogyasztók részvételével a kereskedők által korábban visszautasított etikai kódex elfogadásáról, és az élelmiszerforgalmazás közös, átfogó ellenőrzéséről, valamint a tisztességes verseny, továbbá a hazai munkahelyek megőrzése érdekében.
A MOSZ Szarvasmarha-tenyésztők Országos Választmánya állásfoglalásában megalapozottnak és indokoltnak tartja az állattenyésztők pénteken kezdett demonstrációját, amellyel a nagy áruházláncok gyakorlata ellen tiltakoznak. Követelések között szerepel a magyar áru legalább 80 százalékos aránya az áruházak polcain, a beszállítókkal szemben a 30 napos kifizetési határidők betartása, és a gazdasági erőfölénnyel való rendszeres visszaélés megszüntetése. A MOSZ egyetért a termelők követeléseivel - tartalmazza az állásfoglalás.
A szervezet ezért részt vesz a tiltakozásban - tájékoztatta pénteken az MTI-t Tóth István, a MOSZ titkára.
Az agrár-érdekképviselet szerint nemcsak a gazdálkodók, hanem a magyar fogyasztók érdeke is az, hogy nőjön a hazai, biztonságos eredetű termékek aránya az áruházak kínálatában. Csökkenjen viszont az idegen és adalékanyagot tartalmazó termékek részesedése. Továbbá előzzék meg a lejárt - vagy hamarosan lejáró - szavatosságú termékek értékesítését.
A Penny nem érti, miért tüntetnek
A Penny Market Kft. stratégiájának megfelelően előnyben részesíti a magyar termékeket és gyártókat beszerzéseinél, csak akkor forgalmaz import terméket, ha az helyi termékekkel nem pótolható - állítja a társaság az MTI-hez pénteken eljutatott közleményében.
A Penny Market Kft. a nagy kiskereskedelmi hálózatok kereskedelempolitikája ellen tiltakozó állattenyésztőknek a céghez eljuttatott petíciójára reagálva rámutat: a megfogalmazott követelések túlnyomó hányadát a kft már most is teljesíti, hiszen például az élelmiszerek áruválasztékának döntő része magyar termelőktől, gyártóktól származik. Így magyar a sajátmárkás termékek több mint 80 százaléka, az úgynevezett szállítói márkás áruk csaknem 70, és a márkatermékek 60 százaléka hazai előállítású.
A cég közleményében hangsúlyozza: az import termékek esetében anyavállalata, a német REWE-csoport szigorú követelményeket szab valamennyi szállítóval szemben. A termékek szigorú minőségvizsgálaton esnek át.
A cég 12 éve van jelen a magyar piacon, és tisztában van a tiltakozók nehézségeivel. A demonstrálók által felkínált tárgyalási lehetőséggel élni kíván, felismerve a közös érdekeket - tartalmazza a közlemény.
Meggyújtották a csillagszórót - vigyázat, égethet!
Legalább tankolni jó dolog mostanában
Annyiból élünk, mint a legszegényebb németek
Jövőre húzhatják le a legtöbben a rolót
A környezetvédelemből leszünk dúsgazdagok
MTI