A biztos szerint problémát okoz a forgalmi értéken alapuló adóalap meghatározásában, hogy a törvény semmilyen fogódzót nem ad sem az adóalany, sem az adóhatóság számára egy adott ingatlan tényleges forgalmi értékének meghatározásához. Ugyanakkor adóbírsággal és késedelmi pótlékkal rendeli szankcionálni, ha a bevallásban az adózó – akár tévedésből is – a forgalmi értéket, ezáltal az adóalapot 10%-ot meghaladó eltéréssel adná meg. Az adóhatóságnak a törvény gyakorlatilag korlátlan mérlegelési jogot biztosít, az adóalap meghatározásának bizonytalan volta ezért súlyosan sérti a jogbiztonság követelményét - áll a közleményben.
Komoly aggályokat vet fel, hogy az adóalany akkor is köteles bevallást tenni, ha álláspontja szerint lakóingatlanjának tényleges forgalmi értéke nem haladja meg a mentességi határt jelentő 30, illetve 15 millió forintot. A biztos úgy látja, hogy a rendelkezés legalább kétféle módon értelmezhető. Az egyik szerint az adóalany ugyan köteles bevallást tenni, de abban eltérhet a melléklet szerinti számított értéktől. A másik értelmezés szerint a bevallásban a számított értéktől nem lehet eltérni. A közlemény szerint a rendelkezés félreérthetően van megfogalmazva, ami nem felel meg a normavilágosság követelményének és ezáltal sérti jogállamiság elvét.
Átszabná a parkolási rendeletet az ombudsman |
A biztos álláspontja szerint a családokat, különösen a nagycsaládokat közvetlenül hátrányosan érintő diszkriminatív helyzetet teremtett az a szabályozás, amely a kisebb létszámú háztartások kisebb méretű és ezáltal alacsonyabb értékű, de magasabb komfortfokozatú lakóingatlanját mentesíti az adó alól, ugyanakkor a nagyobb család indokolhatóan nagyobb méretű és sok esetben ezért nagyobb forgalmi értékű lakóingatlanját adókötelessé teszi, és neki csak egy jelképes mértékű kedvezményt biztosít.
Az ombudsman megtámadta a szuperbruttósítást |
A közlemény szerint a jogszabályok hatályba lépésével kapcsolatban általános alkotmányos követelmény, hogy a jogalkotó biztosítson megfelelő időt az alkalmazására való felkészülésre. Az esetek döntő részében a korábbi szerződéskötéskor nem ismerték, nem ismerhették és ekként nem is vehették számításba az új adó bevezetéséből fakadó jövőbeli kötelezettségeket azok, akiknek ingatlanát több évtizedes banki kölcsönnel finanszírozták, tartási és életjáradéki szerződéssel idegenítették el, vagy egyéb okból – például lakáscélú állami támogatással, vagy kölcsönfelvétellel összefüggő – elidegenítési tilalom alatt állnak Ezek a helyzetek és jogviszonyok nem, vagy csak igen nagy nehézségek árán módosíthatók.
Vagyonosodás: kit terhel a bizonyítás terhe? |
Mindezek alapján Szabó Máté úgy véli, a törvény által biztosított mintegy fél éves felkészülési idő – noha viszonylag hosszúnak tűnik – csak a jogszabályi rendelkezések megismeréséhez elegendő, de a megváltozott adózási környezethez való alkalmazkodáshoz biztosan nem. A szabályozás ilyen gyors hatályba léptetése sérti a jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság követelményét – tartalmazza az állampolgári jogok országgyűlési biztosának alkotmánybírósági beadványa.
Budapesti lakáspiac: mindenki kivár
Társasházi viták: megúszható lenne a bírósági út
Alacsony a vagyonadó Németországban
Vigyázat: a tízmilliós ingatlan is adózik!
Vagyonadó: mindenki a gyerekre iratja a lakást?
Vagyonadó: vagyonosodási vizsgálattal hajtják be?
Ha baj van, először a közös költséget nem fizetjük
MTI-OS