A Dun & Bradstreet egy évvel ezelőtt már publikálta a bankok vállalati ügyfélkörének alakulását, de mivel egy év alatt több mint 70 ezer vállalati bankszámla szűnik meg a különböző bankoknál, és közel 87 ezer új vállalati bankszáma létesül, érdemes a banki vállalati ügyfélkör átrendeződését és kockázatosságának változását is megvizsgálni.
Az elmúlt évben 48 ezer új számlanyitásra kötelezett cég létesült, ami azt jelenti, hogy közel 40 ezer cég év közben bankot váltott. A bankok számára nem mindegy az sem, hogy kockázatos, bedőlésre hajlamos cégekkel, vagy stabil vállalatokkal állnak kapcsolatban. A Raiffeisen jelenősen csökkentett vállalati ügyfélkörét az elmúlt évben, de mivel a kockázatos ügyfelek vándoroltak el tőle, ezért portfoliója megbízhatósága javult.
10 bank osztozik a céges bankszámlák 77 százalékán
A vállalatok 14,7 százaléka rendelkezik egynél több bankszámlával. Ez az arány az elmúlt évben valamelyest csökkent, mivel tavaly még a cégek 16 százalékának volt kettő vagy több működő bankszámlája. Egy vagy kettő bankszámlával a cégek 87,3 százaléka rendelkezik, azaz elenyésző azon cégek, társas vállalkozások száma, amelyek három vagy annál több bankszámlát működtetnek.
Érdekes adat, hogy a vállalati bankszámlák 77 százalékán a 10 legnagyobb bank osztozik, míg a maradék 23 százalék 225 pénzintézet között oszlik meg.
Mely pénzintézetek az elmúlt év nagy nyertesei a vállalati szférában?
Az 1000 vállalati ügyfél feletti pénzintézeteket vizsgálva, az elmúlt év 10 legnagyobb nyertese között 6 takarékszövetkezet és 4 bank van.
Vállalati ügyfélszámban a legtöbbet, több mint 35 százalékot az FHB növekedett, melyet 24 százalékos növekedésével a Sopron Bank követ. Az FHB kiemelkedő növekedésének az oka az Allianz Bank megvásárlása. Ugyan az Erste Bank a 10 legnagyobb vállalati ügyfélszám-növekedéssel büszkélkedhető bankok listájába nem került be, de érdemes megemlíteni 7 százalékos vállalati ügyfélkör-növekedése miatt.
A nagy vállalati ügyfélkör-növekedés a kockázatosság növekedésével járhat, ezért a növekedési célok mellett jól irányított, átfogó, minőségi adatokon alapuló kockázatkezelést is javasol a bankoknak Keleti József, a Dun & Bradstreet ügyvezető igazgatója. Az FHB esetében például a nagy növekedés jelentős kockázatosság növekedéssel járt együtt, csakúgy mint más jelentősen növekvő vagy összeolvadó pénzintézetek esetében, ahol egy „öröklött” ügyfélportfólió újragondolt és körültekintőbb kockázatkezelést igényel.
Az elmúlt egy évben nagy vállalati ügyfélkört vesztett a Commerzbank, az AXA Bank, a Banco Popolare és a Raiffeisen Bank is. A Raiffeisen Bank vállalati ügyfélszáma több mint 17 százalékot csökkent, míg a második legnagyobb „vesztes” ügyfélszám-csökkenése csupán 5 százalék körüli volt. A Raiffeisen több mint 17 százalékos ügyfélszám-csökkenése a piaci tendenciák ellenkezőjét mutatja. A bank az elmúlt 12 hónapban jelentős mennyiségű vállalati ügyfelet vesztett, de már az ezt megelőző évben is stagnált az ügyfélszáma annak ellenére, hogy az ezt megelőző 3 évben kiemelkedően, a többi pénzintézethez képest nagyobb ütemben növekedett a vállalati ügyfelek piacán. A Raiffeisen üzletpolitikájából adódik a nagyszámú ügyfélvesztés, mivel az elvándorló cégek kockázatosságát vizsgálva azt láthatjuk, hogy az elvesztett cégek jóval kockázatosabbak voltak, mint a jelenlegi ügyfélportfólió.
A TOP 10 bank közül az Unicredit és a K&H produkált a többi bankhoz képest jelentősebb ügyfélszám-növelést. Az FHB nagy ügyfélszám növekedése és az Allianz Bank megvásárlása mellet sem érte be a TOP 10 mezőnyt, a pénzintézetek vállalati ügyfél-szám szerinti listáján a 17. helyen áll, egy éve pedig a 21. volt.
A bankok 2011-es vállalati ügyfélszámát a megelőző három évvel összehasonlítva megállapítható, hogy a jelenleg 10 legtöbb vállalati ügyféllel rendelkező banknál nem tapasztalhatunk nagy átrendeződést. Megfigyelhető, hogy a Raiffeisen jelentős ügyfélszám-csökkenése miatt csak egy hellyel esett vissza az előző évi pozíciójából, de a Volksbank már csak alig 1300 ügyféllel van lemaradva tőle.
A vállalati bankszámlaszámok és a számlavezető bankok minden vállalat cégkivonatában megtalálhatók. Az adatok forrása a D&B összes magyar cégre kiterjedő, hiteles, folyamatosan frissülő teljeskörű cégbírósági információkat is tartalmazó adatbázisa. Az új bankszámlanyitások, bankváltások monitorozása - összekötve megfelelő pénzügyi, fizetési fegyelemre vonatkozó cégadatokkal - rendkívül hasznos információ a bankok számára az ügyfél-kockázatosság megítélésekor, ügyfélvesztés megelőzésében, célzottan új ügyfelek szerzésekor, nem beszélve a monitoring lehetőségekről, mondta Keleti József, a Dun & Bradstreet (D&B) ügyvezető igazgatója.
Pénzintézeti vállalati ügyfélkör kockázatossága
A D&B Failure Score-ja alapján előrejelzi, hogy milyen valószínűséggel kerül egy adott cég az elkövetkező 12 hónap során csőd-, felszámolási eljárás alá, vagy a fizetésképtelenség állapotába. A bankok vállalati portfólióját vizsgálva ez alapján megállapítható, hogy mely banknál kötnek szerződést a kevésbé kockázatos, valamint a kockázatosabb vállalatok. A Failure Score fontos döntéstámogató információt szolgáltat a bankok számára azzal kapcsolatban, hogy mely ügyfelükre kell hitelezés esetén jobban odafigyelni. Keleti József elmondta, hogy ez az információ azonban nemcsak a bankok számára, hanem az üzleti szférában tevékenykedő vállatok számára is fontos, amikor halasztott fizetést engedélyeznek partnerüknek, és szeretnék elkerülni a vevői nemfizetéseket.
A TOP 10 bankból az OTP és a K&H mind ügyfélszám, mind pedig ügyfél-kockázatosság szempontjából az élvonalban van. A Raiffeisen jelentős vállalati ügyfélszám-csökkenése mellett a vállalati ügyfélkörének kockázatossága csökkent. A bank részéről tudatos volt a vállalati ügyfélkör leépítése, mivel az elvándorló cégek nagy kockázatúak voltak, így a jövőben bank egy kisebb, de biztonságosabb vállalati portfólióra váltott. Az ERSTE bank céges ügyfeleinek kockázatossága az elmúlt évben megnövekedett a többi bankhoz képest, és a jelentős ügyfélszám-növekedést elért UniCredit is visszaesett a kockázatossági listán.
Sok esetben dilemma, hogy növekvő, de kevésbé biztonságos ügyfélkörrel, vagy kisebb, de megbízhatóbb vállalatokkal dolgozzon egy bank. Az elmúlt évek gazdasági helyzete a körültekintőbb kockázatkezelés és credit management felé tereli a pénzintézeteket is. A bankok érdeke, hogy biztonságos portfólióval működjenek, mivel megbízható vállalati ügyfélkör esetén nagyobbak a biztonságos hitelkihelyezés esélyei, amit a gazdasági helyzet egyre inkább megkövetel.
Tendenciaként elmondható, hogy nemcsak a bankszektorban, hanem a többi iparágban is egyre fontosabbá válik a megbízhatóbb, kevésbé rizikós megrendelőkör, ami sokszor a kockázatos vevőkről való lemondással jár - összegez a hitelminősítő közleményében.
Privátbankár