1p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gyanítható, hogy a Daimler a makrokörnyezetet is alaposan felmérte, és nem települne olyan helyre, amelyet a krízisszerű összeomlás fenyeget... Márványi Péter jegyzete
Gyanítható, hogy a Daimler a makrokörnyezetet is alaposan felmérte, és nem települne olyan helyre, amelyet a krízisszerű összeomlás fenyeget... Márványi Péter jegyzete

Bezzegország feljajdult. A magyarok ellopták a Mercedesünket! - a csütörtöki bukaresti lapok egyike ezzel a szalagcímmel jelent meg. Azért keltett a hír komoly sokkot, mert nemcsak az ottani sajtó, hanem a politika is azt sugallta, nem kérdés, hogy a Daimler keleti szomszédunkat választja. Már meg is volt a területe, legalábbis a lapok úgy tudták, sőt, nem csak a lapok. A Temesvár környéki valószínű helyszínen egy ismert üzletembernek hatszáz hektárnyi földterületet sikerült összekombinálnia, sajtóértesülések szerint kissé törvénytelen módon, igaz, a megye prefektusa áldását adta az ügyletre.

Más olvasatban többek közt az ilyen stílusú machinációk is hozzájárultak ahhoz, hogy a németek úgy döntsenek, ahogy, nem baj, ha egy országban az adórendszer mellett azért az előre jelzett ár is megbízható. De hogy mi a kudarc fő oka, arra maga a bukaresti kormány válaszolt, amikor néhány órával a bejelentés után előállt a maga bejelentésével, miszerint Románia mostantól 2013-ig összesen 50 milliárd eurót költ infrastrukturális és energiaipari beruházásokra. Például sztrádaépítésre.

Hát igen, Kecskeméten ott a vasút és az autópálya, az infrastruktúra más elemeiről nem is beszélve, merthogy az Bukarestben is ritkábban kerül elő a kommentárokban, hogy a Daimlernek mennyire fontos volt a helyben rendelkezésre álló szakképzett munkaerő és az ugrásra készen álló beszállítók hada. Mindkét országban persze viszonylag óvatosan vonják le a következtetéseket, de hát a történet messzebb nyúlik, mint az infrastruktúra.

Egyrészt ellentétben sok hazai szöveggel, a jelek szerint a nyugati befektetőknek mégiscsak vannak más szempontjaik is, mint az, hogy hol a legolcsóbb a munkaerő. Olcsó, de nem használható munkaerővel nem sokra mennek. Másrészt Romániában lehet, hogy olcsó most a munkaerő, de ha fel akarnak zárkózni az uniós átlagokhoz, akkor ennek a munkaerőnek a jövőben viharos gyorsasággal kellene drágulnia, míg Magyarországon már nem várható ilyen ugrásszerű növekedés.

Nálunk sokan mondogatják, hogy válság van, de keleti szomszédunktól ment ki vagy hárommillió ember nyugatra dolgozni, netán kéregetni, mert otthon nem volt megélhetése, így persze könnyebben elkerülhető a munkanélküliség, csak mi lesz, ha egyszer a nyugati övezetekben már nem lesz annyi emberre szükség az eperföldeken, és visszatoloncolják a kéregetőket? És vajon mennyire megalapozott az a pompás GDP-bővülési arány, ha egyebek mellett a külföldi vendégmunkások hazautalásaira épül? És el ne felejtsük, úgy elég könnyű alacsony államháztartási hiány mellett nagy növekedést produkálni, hogy infrastruktúrára közben alig költ egy ország, pedig hatalmas a lemaradása. Közben lehet, hogy a tőkebeáramlás magas, de itt is azok a fránya részletek érdekesek, mennyi megy plázákra és mennyi termelő beruházásokra.

Gyanítható, hogy a Daimler a makrokörnyezetet is alaposan felmérte, és nem települne olyan helyre, amelyet a krízisszerű összeomlás fenyeget, illetve lehet, hogy a Daimler inkább maga gondolta végig a dolgokat, és nem hagyatkozott pozitív politikai nyilatkozatokra odaát és katasztrófa-jóslatokra idehaza.

Szóval, amennyi rosszkedvet kirobbantott a bejelentés odaát, legalább annyira érdemes ideát, ha nem is cigánykereket hányni, de reálisabban látni saját helyzetünket, főképp a bezzegországok tükrében, akikhez a válságot kiabálók hasonlítják Magyarországot. A Mercedes-ügy azt sugallja, hogy az elmúlt évek kínlódásainak, többek közt a nagy állami kiadásoknak egyszer csak meglesz az eredményük, valamikor megint mi leszünk a bezzegország.

Márványi Péter jegyzete

"Romos" országba nem menne a Mercedes
Máris óriási pénzeket szimatolnak a Mercedes miatt
A Mercedes megdobta a forintot
A Mercedes a "szokásosat" kapja a gyárért cserébe
Elcsábított Mercedes: Kecskeméten épül az új gyár!
Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG