A civil szervezet az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében azt írta: óriási veszély, hogy a buszsáv üzemeltetésének felfüggesztése miatt a közösségi közlekedés fejlesztését megakadályozni szándékozók "vérszemet" kapnak. A VEKE kiemelte, hogy május 30-a óta a városon belül nem voltak dugók, a BKV-járatok végre tartani tudták menetrendjüket, a Budaörsi úti járatok pedig még gyorsultak is. Az intézkedés ezért a szervezet szerint elérte célját.
Hozzátették: a budapesti buszsávokat - ha kell, akkor kiegészítő beruházásokkal - meg kell építeni, az építkezéseket nem szabad felfüggeszteni, ez a városban lakók és a tömegközlekedést használók kifejezett érdeke.
A vidék-főváros ellentétet a VEKE álláspontja szerint nem ők, hanem a vidéki városok polgármesterei "szítják", utaltak ezzel Cser-Palkovics András (Fidesz) székesfehérvári és Wittinghoff Tamás (független) budaörsi polgármesterre, akik erős hangú, Tarlós Istvánnak írt nyílt leveleikben támadták a beruházást.
A szervezet egyetért azzal, hogy a főváros kapkodva vezette be a buszsávot a Budaörsi úton. Úgy véli, Budapestnek volt ideje arra, hogy a bevezetést megszervezze és megfelelően kommunikálja az érintettek számára, s jó lett volna, ha az intézkedés párosul a közösségi közlekedés fejlesztésével az érintett térségben.
A VEKE szerint a dugó problémáját csak az autók számának csökkentésével, optimális használatával lehet orvosolni, de ha az emberek nem hajlandóak lemondani a mindennapos autóhasználatról, akkor nem hagynak más választást a városoknak, mint hogy azok egyre drasztikusabb intézkedéseket hozzanak.
A Budaörsi úton a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hétfőn festett fel buszsávot a Nagyszőlős utcai csomópontban, így a főváros központja felé haladók csak egy sávban közlekedhettek, emiatt dugók alakultak ki.
Tarlós István csütörtök délelőtt azonnali hatállyal felfüggesztette a buszsáv üzemeltetését, és bejelentette: felülvizsgálják a beruházás műszaki tartalmát, és kezdeményezik a KRESZ módosítását annak érdekében, hogy azok a járművek, amelyekben legalább hárman utaznak, használhassák a buszsávot.
Bihary Gábor, az MSZP fővárosi közgyűlési képviselője vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte, mert szerintük "a legkevésbé sem megnyugtató" a főpolgármester indoklása a buszsáv üzemeltetésének felfüggesztése ügyében.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója (egykor a VEKE szóvivője és arca volt) szerdán az MTI-nek azt mondta, folyamatosan figyelemmel kísérik a Budaörsi úti buszsáv kialakításának hatásait, és ha szükséges, korrekciókat fognak végrehajtani. Tájékoztatása szerint a projekt célja az, hogy közösségi közlekedést előnyben részesítsék. Elismerte, hogy az elmúlt napokban fennakadások voltak a Nagyszőlős utcai csomópontban, de hozzátette: a Hegyalja úton akadálymentesen lehetett haladni.
Az LMP csalódott
Az LMP pénteki, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint ez az akció "így, megfutamodva, az autósok felesleges hergelésének tűnik csupán". Kitértek arra is, hogy korábban már felhívták a figyelmet a budaörsi úti buszsáv bevezetésének problémáira, de alapvetően támogatták, mert egyetértenek a belváros tehermentesítésével és a közösségi közlekedés előnyben részesítésével.
Most azonban "döbbenten" figyelik, hogy "egyes fideszes és szocialista politikusok aktív közreműködésével talán évekre elhalasztódik a bevezetése". Hozzátették: csak remélni tudják, hogy ez nem teljes feladása az élhető várost megalapozó elveknek, amit az intézkedés képviselni akart. Az LMP szerint az agglomerációt a belvárossal összekötő új, sűrű buszjáratokra, városszéli hipermarketek parkolóinak P+R-esítésere, vasárnapi "buszsávszünetre", utasbarát, időalapú jegyrendszerre lenne szükség.
MTI