1p
Két és fél év alatt közel 40 vasútvonalon szüntették meg a közlekedést racionalizációra és költséghatékonyságra hivatkozva. Volt-e értelme az újranyitásnak?
A Gyurcsány-, majd a Bajnai-kormány két és fél év alatt közel 40 vasútvonalon szüntette meg a közlekedést racionalizációra és költséghatékonyságra hivatkozva. Az Orbán-kabinet egyik első intézkedése volt, hogy többet újranyitott közülük, társadalmi ügyet kreálva egy gazdasági kérdésből. A Privátbankár.hu utánajárt, hogy mindez mennyibe került, volt-e értelme a bezárásoknak, hogyan működik a gyakorlatban egy reaktivált pályaudvar, miközben egy, a ´80-as évek vállalati ünnepségeit felelevenítő MÁV-évfordulón is jelen voltunk.

2007 márciusa óta 14 (és másik 5, már akkor autóbusszal kiszolgált), 2009 decembere óta pedig további 24 vasúti vonalszakasz személyforgalma szünetelt. Ezek közül tavaly júliusban a Székesfehérvár-Komárom, Csorna-Pápa, Veszprém-Zirc, Lajosmizse-Kecskemét és Karcag-Tiszafüred, decembertől pedig az Esztergom-Almásfüzitő, Börgönd-Sárbogárd, Godisa-Komló, Abaújszántó-Hidasnémeti, Fehérgyarmat-Zajta és Kocsord alsó-Csenger szakaszokon indult újra a személyszállítás.

A döntések nyomán összesen mintegy 375 kilométeren közlekedhetnek ismét vonatok. A változás 109 állomást vagy megállóhelyet érint közvetlenül. A nagyvárosoktól a Kecskemét környéki tanyavilágig 75 település összesen mintegy 485 ezer lakosa választhatja tehát ismét a vasutat.

Elsősorban nem vállalati hatékonysági kérdésként tekint a mellékvonalak ügyére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - tájékoztatta a Privátbankárt az NFM sajtófelelőse, Arzt Gergely. "A takarékossági törekvések nem írhatják felül a társadalmi igényeket. A minisztérium a vasutat a vidék lakosságmegtartó képességét erősítő eszközként, a gazdasági felzárkózás alapfeltételeként kezeli. A kötöttpályás közlekedésnek ennek megfelelően a szolgáltatások megrendelésénél és a fejlesztésekben is előnyt, de legalábbis egyenlő esélyeket kíván biztosítani" - mondta.

Kíváncsiak voltunk, hogy az újranyitás előtti években mennyire sikerült helyettesíteni a vonatokat, vagy összehangolni a buszközlekedést és a vasútit a minisztérium szerint, de kérdésünkre csak általánosságban válaszolt Arzt. Az érintett Volán-társaságok közlekedtettek kiegészítő autóbuszjáratokat a szünetelő vonalszakaszokkal megegyező viszonylatokon, mivel vasúti személyszállítás a kérdéses időszakban nem volt, az összehangolásra vonatkozó kérdés ebben az összefüggésben nem értelmezhető - érvelt, azt azonban elismerte, hogy közel sem megoldott a két tömegközlekedési eszközfajta együttműködése.

"A helyközi közösségi közlekedésben a közúti és a vasúti alágazatok szolgáltatásainak sok évtizedre visszanyúló összehangolatlansága következtében mára a teljes közösségi közlekedés színvonalát rontó, az állami finanszírozási források pazarló felhasználását eredményező, sokszor értelmetlen versengés alakult ki. Egyebek mellett ezen a helyzeten is javítani kíván a Nemzeti Közlekedési Holding év végével várható megalakítása" - mondta a sajtóreferens, utalva némileg a jövőre is.

Az Orbán-kormány tavaly ősszel jelentette be, terveik között szerepel, hogy jövő januártól közös holdingba (Nemzeti Közlekedési Holding) tömörítik a MÁV-ot és 12 helyi Volán-társaságot. Így jelentős költség- és létszámcsökkentés lenne elérhető, egységesíthetnék a viteldíjakat, valamint elkerülhetők lennének a párhuzamosságok. Sajtóértesülések szerint az új társaság élére Lantos Csaba közgazdász-szociológus kerülhet, aki korábban a CA-IB vezérigazgatója, majd az OTP vezérigazgató-helyettese volt, jelenleg saját vállalkozását vezeti.
A 2007-es, majd a 2009-es bezárások legfőbb indoka a költséghatékonyság és a racionalizáció volt. Arzt Gergely tájékoztatása szerint az újranyitott vasútvonalak bezárás előtti napi átlagos utasszáma összesen közel 1100 fő volt. "A korábbi kormányok a forgalomszüneteltetés melletti hangsúlyos érvként hivatkoztak a vonalak alacsony kihasználtságára, nem vették azonban figyelembe, hogy a mellékvonalról továbbutazók vélhetően a vasúti fővonalak forgalmát gyarapítják - tette hozzá és megjegyezte: a szakaszok újranyitásával vonatról vonatra kényelmesebben, gyorsabban szállhatnak át az utasok, mintha buszra váltanának. Ésszerűbb szervezéssel, a közlekedési módok közötti munkamegosztás vasutat preferáló tervezésével a vonalak kihasználtsága javítható - állítja.



Az utastájékoztató helye a Déliben

A minisztérium adatai szerint az újraindítás legnagyobb költségtétele a járművek helyreállításával, újravizsgáztatásával járó százmilliós nagyságrendű egyszeri kiadás volt. Pontos üzemeltetési költségadatról viszont csak az első teljes menetrendi év decemberi lezárulta utánra ígértek tájékoztatást.


"Míg a bezárás jellemzően tiltakozást váltott ki, az újraindítás fogadtatása kedvező. Az utasközönség egyre inkább megszokja, és utazásaihoz szívesen választja újból a vasutat. Az újraindított vonalak jellemzően olyanok, amelyek esetében az érintett önkormányzatok következetesen kiálltak a személyforgalom helyreállítása mellett" - osztotta meg a minisztérium tapasztalatait Arzt.

A pályaállapot közvetve, a menetidőt befolyásoló tényezőként hatott az utasszámokra is, amelyek mértéke a legfontosabb hivatkozási alap volt a bezárásról szóló döntéseknél. A vasúti infrastruktúra az újranyitott vonalak többségén biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban volt már a személyforgalom újraindítása előtt is. Az esetleg szükséges kisebb helyreállítási munkákat a vasúttársaság időben elvégezte. Több vonalon a személyszállítás átmeneti szüneteltetése idején is jártak tehervonatok.

Még ma is csodálkoznak

A minisztériumi tájékoztatás után kíváncsiak voltunk, hogy mindez hogy néz ki a gyakorlatban. Az újranyitott vonalak közül a Székesfehérvár-Komárom szakaszt választottuk. Ezt a nem túl hosszú, 80 kilométeres utat mintegy 100 perc alatt lehet ma megtenni a legendás Bzmot vonatokon. Fehérvárról indulva a táv harmadánál található Fejér megye egyik leggazdagabb települése, Mór. Ottjártunkkor a kisváros pályaudvara teljesen kihalt volt, pedig csúcsidőben érkeztünk. Egy vasúti dolgozó megnyugtat, a hamarosan bejövő járaton lesznek majd utasok is, aztán mást is megtudtunk.

Így egyebek mellett azt, hogy bár az újraindításkor azt mondták, megszüntetik a párhuzamos közlekedést, de a mai napig közlekedik a bezárás után indított Székesfehérvár-Komárom buszjárat. 3-4 éve kitalálták, hogy versenyképesnek kell lenni a két tömegközlekedésnek és egy árra hozták a kettőt - ez a hallottak alapján természetesen nem tudott működni, hiszen teljesen más költségekkel működik a vasút, mint a Volán-társaságok.

2009 nyarán egyébként megszűntek a jegypénztárak is - és azóta sem nyitottak újra -, menetjegyet csak a két végállomáson és a kalauznál lehet venni, bérletet viszont kizárólag a végállomásokon. A két végpont között azonban van egy pár település, így például a Mór és Kisbér között naponta ingázó diákok arra kényszerülnek, hogy elmenjenek valamelyik nagyvárosba beszerezni a papírt.


                                                                                Az utolsó ragadozók

Majd begördül az állomásra a Bzmot és leszáll róla két hölgy, fennmarad a kalauz és a masiniszta.

A szocialista szellem vasútja

Szerettük volna megszólaltatni Völner Pál államtitkárt is, amire a legjobb alakalomnak az elmúlt pénteken 150 éves születésnapját ünneplő Déli pályaudvar nagyszabású ünnepsége tűnt,  de az interjú végül meghiúsult. Megtudtuk viszont, hogy a következő évek fejlesztései várhatóan mennyibe kerülnek majd és részesei lehettünk egy alkalmi időutazásnak is.



                                                                                      Hang nélkül

A Déli Vasút egy több ország területén hálózattal bíró vasúttársaság volt, 1858-ban alakult. A Déli Vasutat az 1859. és 1866. évi osztrák-olasz háborúk jelentős részétől megfosztották, felosztása viszont csak az első világháború után történt meg. A később ebbe a rendszerbe becsatlakozó, Budapestet Fiuméval a Balaton déli partján összekötő vasútvonal megépítésének terve már az 1848-49-es szabadságharc előtt is tervben volt, az első menetrendben meghirdetett személyvonat azonban csak 1861. április 1-jén indult el a Déli pályaudvarról. (Forrás: MÁV Zrt., Wikipedia)

Azt a látványt ugyanis, hogy a 70-es évek elején modern stílusban újjáépült, évek óta az összeomlás határán álló pályaudvar várójának központi órája alatt egy kamarazenekar játssza a magyar táncokat, vasutasnak öltözött tízévesek  (értsd: gyermekvasutasok) posztolnak a bejáratoknál, miközben a hétvégi házba igyekvő, riadt nyugdíjasok próbálják megtalálni két kitüntetésre váró Máv-alkalmazott között az előrét, leginkább egy rossz LSD-triphez lehetett hasonlítani, amit csak fokozott, hogy nagy valószínűséggel már a 125 éves évforduló is hasonló keretek között zajlott, csak nem Brahms szólt, hanem az internacionálé és a gyerekeken egy árnyalatnyival világosabb kék nyakkendő volt félrecsúszva.

Az államtitkáron kívül, aki köszöntőjében arról is beszélt, hogy a következő évek vasúti fejlesztései a XXI. századi vasút megteremtéséről szólnak és 2015-ig 650 milliárd forintba kerülnek, több MÁV-vezető is beszédet mondott, majd kitüntetéseket adtak át a legkiválóbb dolgozóknak.


 
                                                                                  Nem jegyre várnak

A MÁV az elmúlt másfél évszázadot áttekintő kiállítással és a stílszerűen üzembe állított 328 054-es gőzössel és BB 640-es pályaszámú korabeli személykocsival fokozta a hatást. Hackl Mónika kommunikációs munkatárs kiemelte, hogy a nyár végéig a nagykanizsai vonal több pontján lesznek a péntekihez hasonló programok. 
 

Privátbankár - Acsai N. Ferenc

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG