11p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Magyarázatot igényel, hogy a központi bank, amely egyben bankfelügyeleti intézmény, Magyarország monetáris hatósága, miként került ebbe a helyzetbe, majd pedig azt kell megvizsgálni, hogy melyek a kialakult helyzet következményei. Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök cikke.

A magyar bankszektor tőkehelyzete megnyugtató. Az MNB féléves jelentése szerint a bankrendszer konszolidált tőkemegfelelési mutatója 2025. június végén 20,7 százalékot tett ki – ez igen nagy érték. Ugyanennek a jelentésnek a jegybanki gazdálkodással foglalkozó fejezetében viszont az olvasható, hogy 2025 első félévében az MNB eredménye 248 milliárd forint veszteség volt, a saját tőke állománya 2025. június 30-án 1833,4 milliárd forint negatív egyenleget mutatott. Az előző év végéhez képest a negatív egyenleg 168,2 milliárd forinttal nőtt.

Hatalmas a kontraszt. Magyarázatot igényel, hogy a központi bank, amely egyben bankfelügyeleti intézmény, Magyarország monetáris hatósága, miként került ebbe a helyzetbe, majd pedig azt kell megvizsgálni, hogy melyek a kialakult helyzet következményei.

Vannak a szokásos viszonyok – és van a magyar forgatókönyv

Az adat annak meglepő, aki nem követte figyelemmel az utóbbi éveket. Amint ezzel korábban foglalkoznunk kellett, az MNB a korábbi nyereséges évek után idővel veszteséget mutatott fel, és 2023-ban következett be az, hogy a tőkéjét is elvesztette (Bod Péter Ákos: Magyarázatok egy kolosszális veszteségre >>). Már a 2022-es eredménysoron is nagy veszteség mutatkozott, 401 milliárd forint, de erre jött a 2023-as év mínusz 1763 milliárd forintos egyenlege. A tőkevesztés mértéke azóta tovább dagadt.

A központi bank nem üzleti vállalkozás, hanem külön joganyag (a jegybanktörvény) hatálya alatt álló állami intézmény. Működési hatékonyságát nem az mutatja, hogy termel-e nyereséget a tulajdonosnak, esetünkben a magyar államnak, melyet e minőségében a Pénzügyminisztérium testesít meg (mármint ha lenne ilyen – jelenleg a Nemzetgazdasági Minisztérium látja el ez a funkciót). A központi bank alaprendeltetése a valuta értékállósága feletti őrködés – ami a gyakorlatban azt jelentené, hogy a forint nem inflációs fizetőeszköz. Ez sajnos nincs így. Ám ehhez még a nagyméretű tőkevesztés jelensége is társul most.

A nemzetközi gyakorlat alapképlete a központi bankok eredményelszámolását illetően: amikor nyereség keletkezik, akkor az – valamilyen rendezett elszámolási eljárás keretében – az államkincstáré lesz, ha pedig veszteségtérítésre szorul egy jegybank, akkor az illető állam, végső soron persze az adófizető, állja a veszteséget.

Általában azonban a központi bank nyereséges. Önmagában nagy a kibocsájtási nyereség (seigniorage, a „kamara haszna”) a pénzteremtés során. A bankjegy a központi bankra szóló lejárat nélküli váltó, amelyet az országon belül köteles mindenki névértéken elfogadni („fiat-pénz”, utalva a latin fiat, azaz legyen szóra). Márpedig a bankjegy előállítási költsége sokkal kisebb, mint amekkora összeg rá van írva. A seigniorage viszonylag nagy és stabilan növekvő összeg szokott lenni, ahogyan a készpénzállomány növekszik. Nálunk ez körülbelül 9 ezer milliárd forint, ami a jegybank könyveiben a passzívák között szerepel.

Ami viszont változó tétel, és az eredményt mozgatja évről évre, az a kamategyenleg. A központi bank maga állapítja meg a kamatait, a modern intézményi rendben teljesen önállóan, politikai befolyástól elvileg mentesen. Azt lehetne gondolni, hogy mint betétet elfogadó és hitelt nyújtó pénzintézet, e műveleteken keres. A valóság azonban más. Létrejöhet olyan helyzet, amelyben a jegybank az alaprendeltetése betöltése érdekében nagy kamatkiadással járó kamatokat állapít meg a kereskedelmi bankokkal folytatott műveleteiben: drágán szívja ki a túl soknak ítélt likviditást a pénzügyi rendszerből. Ha pedig valamilyen megfontolásból kedvezményes feltételek mellett nyújt hiteleket gazdasági szereplőknek, és azokból nem sok kamatjövedelemre tesz szert, akkor igen nagyra duzzadhat a kamatozó műveleteken elszenvedett veszteség.

A magyar esetben keveredett a két ügy: amikor az infláció nekilódult, nagyon drágán, magas kamatszint mellett vont ki likviditást a hitelszektorból. Jelenleg is magasnak mondható a 6,5 százalékos alapkamat, amelyet az MNB megad a kereskedelmi bankoknak a nála elhelyezett tartalékok után, de az alapkamat volt még sokkal nagyobb is. Másfelől az MNB a Matolcsy-érában rendszeres hitelezésélénkítő tevékenységet folytatott, melynek keretében hosszú lejáratra igen kedvezményes kamatozású hitelkonstrukciókat működtetett.

El lehet képzelni, hogy ha 2 százalék hitelkamat mellett helyeznek ki nagy összegeket, és ennek sokszorosát kitevő kamat mellett vesz fel hitelt maga a jegybank, akkor ezen az önként vállalt gazdaságélénkítő tevékenységen csakis veszteség keletkezik, és nem is csak rövid távra.

Tegyük félre most az önmagában ellentmondásos alaphelyzetet, amelyben a jegybank egyfelől fellép monetáris hatóságként a túlzottnak ítélt pénzmennyiség korlátozása szándékával, másfelől viszont kvázi-fiskális feladatot vállalva növeli a hitelkeresletet. Elég itt csak arra utalni, hogy nagy és gyorsuló infláció mellett elkerülhetetlen a kamategyenleg nagymérvű romlása.  

A végső eredménysor sok más tételtől is függ. Érinti a devizaműveletek eredménye, például a hazai fizetőeszköz árfolyamának védelmében folytatott intervenciók során. Felléphetnek nyereségek, ám veszteségek is a nemzetközi tartalékállományon is. Ezeken túl, amennyiben bankfelügyeletként működik, akkor bírságokat is kivethet.

Összességében tehát kézenfekvő, hogy szokásos viszonyok között a jegybank nyereséges. Újabban viszont számos ok miatt fordult veszteségbe az éves eredménymérleg.

Mi van, ha veszteséges a jegybank?

És itt kezdődnek a bonyodalmak: mi van akkor, ha a központi bank mint pénzintézet veszteséges, és nem kis mértékben?

Mint minden üzleti vállalkozásnál, az éves veszteséggel szemben áll a saját tőke és a korábban felhalmozott eredménytartalék, ha van. Az MNB jegyzett tőkéje hagyományosan csekély, 10 milliárd forint. A korábbi tartalékjai pedig elfogytak a kiugró veszteséget hozó években, így állt elő az a helyzet, hogy 2023 végére a központi bank tőkéje hatalmas negatív szám lett: a saját tőke soron található szám mínusz 1854 milliárd forint.

Az azóta eltelt idő alatt sokféle átértékelődés ment végbe az intézmény követelései és tartozásai között a mérlegfőösszegen belül, így az eredményszámok tovább változtak. A tény maradt:

a magyar jegybanknak negatív a tőkéje, mégpedig hatalmas mértékben.

A mérték számít, hiszen ha az éves veszteség-nyereség ingadozása nyomán néhány tízmilliárd forint lenne a hiányzó tőke, azt az állami költségvetés könnyen kipótolná, egy átutalással. Négyszáz milliárd forint viszont már túlságosan nagy a magyar állam költségvetés számára.

Amikor a nemzetgazdasági méreteket öltő jegybanki veszteségek megjelentek, a magyar kormány többször is hozzányúlt az addigi eljárásrendhez. Az állami költségvetés siralmas helyzetének ismeretében legutóbb úgy alakították át a szabályokat, hogy az MNB tőkehelyzetének a rendezését a távoli jövőbe tolták. Ahogy a dolgok kinéznek, hosszú-hosszú éveket tölt el az MNB olyan tőkeviszonyok között, amelyre üzleti vállalkozás esetében az inszolvencia lenne a megfelelő jellemzés.

Az inszolvens cég életképtelen, a piacról el kell tűnnie, hiszen nem képes teljesíteni az összes fizetési kötelezettségét. Ha a tulajdonosa nem áll friss pénzbefizetéssel az ilyen helyzetű cég mögé, akkor jön a felszámolás. Csakhogy a jegybank esetében nem üzleti cégről van szó. Ettől azonban a gond még fennáll.

Mielőtt a magyar viszonyokról azonnal súlyos következtetést vonnánk le, érdemes egy kis kitekintést tennünk. Átmenetileg megugró infláció idején előfordul a jegybanki veszteség. A lengyel  nemzeti bank, sőt az ECB is veszteséges. Ám mindkettőnek még pozitív a tőkéje, mert kitart a korábbi években keletkező tőketartalék. Ritka, de nem példa nélküli a jegybank tőkevesztése. A cseh nemzeti bank 2017-től egzisztál negatív tőkével – ettől azonban a jegybanki feladatait jól ellátja, a cseh korona külső árfolyama stabil, sőt évek óta inkább erősödik is az euróhoz képest.  

Amíg tehát a saját tőke elvesztése, az inszolvencia az üzleti világban azonnali feltőkésítést követel, vagy a működés végét jelenti, addig a jegybankok esetében nem ez a helyzet. A központi bank mögé oda kell képzelnünk az államkincstárt, a tulajdonos államot. Az attól kapott hihető feltőkésítési ígéret lényegében tőkével ér fel. Egyébként ilyesmi volt a 2023. végi törvényi megoldás minálunk: annyi pénz ugyan nem állt rendelkezésre a költségvetésben, amely egyszerre eltüntette volna a tőkehiányt, ehelyett azt írták a törvénybe, hogy az elvesztett tőkét 5 év alatt egyenlő részletekben pótolja a központi költségvetés.

Csakhogy a következő évre szóló állami költségvetés nem tartalmazott 400 milliárd forintot erre a célja. Ekkor tehát új törvényt alkottak, az pedig a beláthatatlan jövőbe tolta ki a tőke pótlását. A „megoldás” ugyanis ez:

a majdan keletkező nyereségéből tölti vissza az eredménytartalékot az MNB. A nyereségéből, amikor lesz, és amennyi lesz. 

De fennáll akkor jelenleg és még hosszú évekre a fizetésképtelenség állapota?  Formailag valóban inszolvens a jegybank: a tartozik oldal nagyobb, mint a követel oldala. Csakhogy a központi bank mérlege nagyon sajátos. A követelések, azaz az eszközök között található a nemzetközi tartalék (deviza és aranytartalék) valamint egyéb pénzbeli követelés  pl. bankokkal, vállalatokkal szemben. A tartozik oldalon található nagy tételek között van devizában és a forintban fennálló tartozás, ami szigorúan törlesztendő, ám ott van a forgalomban levő készpénzállomány, ami a 27 ezer milliárdos főösszeg harmadát teszi ki. Ez utóbbi pedig sajátos követelés.

A lakosság, vállalatok birtokában levő készpénz is követelés, egyfajta váltó. Ám kire-mire is szól? Magára a jegybankra. A fizetésképtelenség akkor állna fenn, ha a bel- és külföldi szereplőkkel szembeni követelést nem tudná teljesíteni a jegybank. Az 5 ezer milliárd forintnyi devizatartozás különös kritikus, mert devizát nem tud szaporítani a bank, míg saját fizetőeszközt technikailag képes kibocsátani.

A fedezetlen pénzmennyiség-szaporítás persze ellentmond a központi bank rendeltetésének, a pénz értékállóságának. A pénzromlás sok bajjal jár. A vásárlóerő romlása esetén, ha van választási lehetőség, akkor a gazdasági szereplők más fizetési eszköz felé fordulnak, legyen az arany, más ország valutája, esetleg újabban stablecoin. Amíg azonban a hivatalos fizetőeszköz betölti alapfunkcióit, a hazai pénzállomány a többi passzívától eltérő módon viselkedik a jegybank számára.

Máshol csak akarat kérdése a tőkepótlás – nálunk nem

A végkövetkeztetés: fiat pénz esetében nem a jegybanki tőke mértéke a kulcskérdés, hanem az állami költségvetés fenntarthatósága. A masszív pénzügyi helyzetű, töretlen bizalmat élvező országok, mint amilyen Svájc, és ilyen az eurózóna is még a maga bonyodalmaival együtt is, vagy Dánia illetve Svédország a maguk koronájával, akár Csehország is – nem a jegybanki tőkeellátottság miatt stabilak pénzügyileg. Lehet veszteséges a jegybank, de csak döntés kérdése a hiányzó jegybanki tőke kipótlása.

Más, és sokkal kellemetlenebb pozícióban van a magyar állam. Kétezer milliárd forint tőketartalék-feltöltés most azonnal eltüntetné a jegybanki tőkehiányt – de ennyi pénz, sőt annak töredéke sem állítható be most a büdzsébe. Pedig ha nyereségesre fordulna az MNB, akkor onnan még az éves költségvetésbe csordogálna az osztalékjövedelem. Ehelyett most hosszú időre, akár évtizedekre is, elesik az állami költségvetés a békeidőkben megszokott bevételi tételtől: majd csak akkor jelenik meg a seigniorage a bevételi soron, amikorra az akkori MNB ledolgozta a 2022 és 2025 (2026? 2027?) során fellépő nagy veszteségeket.

Az már a történet hungarikum-része, hogy mi is történt az MNB-nél a „normális évek” idején keletkezett nyereséggel. Az alapképlet, mint láttuk: a jegybanki nyereség a költségvetést illeti, míg a veszteség – teljes biztonsággal mondható – előbb-utóbb az állami költségvetés ügye lesz. Az adófizetőké. Nálunk azonban a nyereséget hozó években a jegybanki eredmény nem a tartalékokat duzzasztotta.

Lehet-e így jegybanknak működni? Láthatóan igen. De az általános országkockázatba beszámít valamilyen módon az a komoly deficittétel, amely nem csupán egy szám a jegybanki mérlegben. 

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Lemaradunk a kaptatón – a magyar gazdaság nehéz évei
Bod Péter Ákos | 2025. október 24. 06:01
A „Németország a hibás” magyarázkodás komolytalan. A kisebb magyar lendület ország-specifikus okokra vezethető vissza, nem pedig a globális kereskedelmi vagy általános európai tényezőkre. A magyar gazdaság a hozzá mérhető adottságú országokból álló kelet-közép-európai térség növekedési nívója alatt teljesít.
Benchmark Bod Péter Ákos vámháború-mérlege: öngólt rúgott Trump?
Bod Péter Ákos | 2025. október 16. 05:44
Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár a kivetésüktől eltelt félév tapasztalatai alapján arra jutott, hogy az importvámok GDP-növekedésre nézve káros hatása leginkább az Egyesült Államokat sújtja, mert rá a védővámok közvetlenül kihatnak.
Benchmark Bod Péter Ákos a 3 százalékos hitelekről: beruházási problémára likviditási válasz?
Bod Péter Ákos | 2025. október 10. 05:50
Még nem érezzük a 3 százalékos kamattal elérhető lakáshitel valódi hatásait, de máris itt a következő támogatott konstrukció. Vajon élénkítheti a beruházási kedvet az újonnan bejelentett intézkedés? Vagy inkább csak a likviditási helyzet javítása várható tőle, főként a megszűnés határán billegő cégeknek számára? Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök írása.
Benchmark Bod Péter Ákos: Jönnek a hitelminősítések – és van ok az aggodalomra
Bod Péter Ákos | 2025. október 2. 05:46
A három nagy nemzetközi hitelminősítő – az EU korábbi erőteljes nyomására – elfogadta, hogy az országok („szuverének”) hitelkockázati besorolását megadott ütemterv szerint vizsgálja felül. Az idei naptár szerint a Standard and Poor's október 10-én, pénteken, a banki órák után teszi közzé a döntését, a Moody's november 28-án, a Fitch pedig – amely legutóbb júniusban nézett rá a magyar ratingre – december 5-én.
Benchmark Bod Péter Ákos: lesz beruházás EU-forrásokból?
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 26. 05:44
A magyar beruházási adatok rendkívül rosszul alakulnak, a 2022 nyári szint 70 százalékára esett vissza a volumen. A dinamika megtörésének több oka van, ezek között az egyik nyilvánvalóan az EU-forrásokhoz való hozzájutás megnehezülése, elakadása.
Benchmark Bod Péter Ákos: keresetek, adók – és az IMF tanácsa
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 18. 05:44
A nyolcórás munkaviszonyban foglalkoztatott magyarok felének a kézhez kapott jövedelme nem haladja meg a négyszázezer forintot, ráadásul a legkevesebbet keresők fizetése emelkedik a legkisebb mértékben. A valóságtól elrugaszkodó mértékű minimálbér-emelés ugyanakkor hiba lenne. Ami segíthetne, az a tudatos állami jövedelmi politika, például a személyi jövedelmek progresszív adóztatása. 
Benchmark Bod Péter Ákos: a rendszerváltozás óta talán sosem volt ilyen mély és tartós a visszaesés
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 5. 05:44
Ahhoz képest, hogy a kormányzat a „jó hírek” kampánya keretében 2025-öt (is) a lendületes növekedés éveként emlegette, a miniszterelnök pedig egyenesen repülőrajtot ígért tavaly év végén, és azt is mondta, hogy „nagyot nézünk majd az első negyedéves adatok láttán”, a valóság igencsak másként alakul. Ez már az év elején kiderült.
Benchmark Bod Péter Ákos: Bulgária az euróövezetben – természetesen
Bod Péter Ákos | 2025. augusztus 29. 05:44
A közgazdasági-pénzügyi logika és az uniós szabályrendszer értelmében magától értetődik, hogy Bulgária belép az euróövezetbe, 2026-tól felváltja a levát a közös európai fizetőeszköz. Ahhoz képest azonban, hogy az euróátvétel folyamata milyen régen megkezdődött Bulgáriában, elég késői az esemény, amely az EU-tagság 19. évében következik be. Hozzánk képest persze korán.  
Benchmark Tanulságos eset: mi történt Romániával, a bezzegországgal?
Bod Péter Ákos | 2025. augusztus 22. 05:49
Felzárkózási bajnokból váratlanul az EU egyik fekete báránya? Nem egészen ez a történet. A román gazdasági dinamika tény, de az is tudható, hogy a gyors fogyasztásnövekedéshez évekig ikerdeficit társult, az pedig tartósan nem folytatható kombináció. Választási évben viszont nem megy a stabilizálás, utána azonban nem kerülhető el a megszorító jellegű gazdaságpolitikai fordulat. Tanulságos eset mások számára is. Bod Péter Ákos közgazdász, korábbi jegybankelnök cikke.
Benchmark Bod Péter Ákos: Kárfelmérés és kárbecslés Trump vámemeléseinek három hónapja után
Bod Péter Ákos | 2025. július 18. 05:44
Az amerikai elnök januári beiktatása után eltelt időben nem lett Ukrajnában béke, a palesztin ügy sem oldódott meg – de ezen nem csodálkozhatunk. Ám a nagy amerikai vámemelés sem a megígért módon zajlott le. Legfeljebb az első felvonást láttuk, és nem tudni, műsor-e a műsor. Kétrészes kamaradarab vagy öt felvonásos királydráma? Mintha még nem lenne megírva a szövegkönyv. Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár írása.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG