10p

Hogyan befolyásolja Donald Trump visszatérése a transzatlanti kapcsolatokat? Milyen biztonsági dilemmákkal szembesül Európa? Kell-e tartanunk egy orosz támadástól? Mi szükséges az ukrajnai háború lezárásához? És mi a probléma a magyar kormány politikájával? Ez is kiderül Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő, az MTA doktora a Privátbankárnak írt ünnepi cikkéből.

A karácsony a megváltó eljöveteléről, egymás szeretetéről, az év végi visszatekintésről szól. Én itt az utóbbi témában szeretném gondolataimat megosztani, főként a politikai események kapcsán. 

Trump és Ukrajna

Donald Trump 2025-ös visszatérése számos kérdést vet fel a transzatlanti kapcsolatokra vonatkozóan. A kérdés lényege, hogyan támogassa az Egyesült Államok Ukrajnát a Nyugat bevonásával az orosz agresszióval szemben.

Trump – úgy tűnik – egy sor hamis orosz propagandát fogadott el a háború gyors befejezése érdekében. Ha ez sikerül, akkor az Egyesült Államok számos területen inkább a Távol-Keletre, mint az atlanti térségre, az amerikai gazdaság újjáélesztésére, az Oroszországgal való gazdasági és politikai együttműködésre koncentrál.

Úgy vélem, nem állok messze az igazságtól, ha kijelentem: nem zárható ki, hogy a két nagyhatalom megállapodik saját érdekében Ukrajna és az európai szövetségesek kárára. Az sem áll messze napjaink valóságától, hogy a NATO-n belüli repedések rosszabb esetben egy több évtizedes trend, nevezetesen a közös védelem végére tesznek pontot.

Vlagyimir Putyin és Donald Trump találkozója Alaszkában 2025. augusztus 15-én
Vlagyimir Putyin és Donald Trump találkozója Alaszkában 2025. augusztus 15-én
Fotó: MTI/EPA/Szputnyik pool/Szergej Bobilev

Szomorú az egész folyamatban, hogy ezt a szövetség legnagyobb és legerősebb állama, az Egyesült Államok jelenlegi adminisztrációja kezdeményezte.     

Trump elnök legutóbbi, egyértelműnek nehezen értelmezhető kijelentései inkább Oroszországot erősítik, Ukrajnát pedig gyengítik. Ne felejtsük el, hogy 2022. február 24-én a háborút nem Ukrajna, hanem Oroszország kezdeményezte, a háború legnagyobb hatása Ukrajnán kívül Európát érinti. Amerika pedig – mint a második világháborúban – inkább erősödik, mintsem gyengül.

Ne feledjük azt sem, hogy Ukrajna veresége gyengíti a nyugati szövetséget, Putyin szándékai pedig nagyon nehezen kiszámíthatók. A biztonságpolitikai területén megkötött korábbi megállapodások jelentős része, például az 1975-ös Helsinki Megállapodás, vagy a számos fegyverzetcsökkentési egyezmény megszűnt, vagy éppen megszűnőben van. Nagy szüksége lenne Európának ezek megújítására, de ebben is komoly szerep hárulna az Egyesült Államokra.

Amerikai bezárkózás

Trump elnök politikáját erősen befolyásolja, hogy az Egyesült Államok elveszítette korábbi szuperhatalmi pozícióját, például gazdasági területen, de nagy hatással van a jelenlegi helyzetére az illegális migráció, valamint több, a multikulturalizmusból fakadó  belső és külső tényező.

Ebből is ered az az irányelv, amit annyiszor hallottunk a kampányban: „Tegyük ismét naggyá Amerikát”. Ez nem más, mint az amerikai nacionalizmus és elszigetelődési politika megnyilvánulása.

Kik támogatják ezt a nézetet az Egyesült Államokban? A válasz egyértelmű: JD Vance alelnök és néhány filozófus, például Patrick Deneens és Yoram Hazonys. Vagy gondoljunk csak Vance alelnök 2024-es müncheni beszédére. Marco Rubio külügyminiszter meglehetősen héja módon viselkedik Kínával szemben. Hegseth védelmi miniszter nézetei pedig nagyon közel állnak Trumpéhoz.

Az amerikai elnök többször is kijelentette, hogy az Egyesült Államok a NATO-ban akar maradni, de azzal a feltétellel, hogy az európai országok fizessék meg a védelemhez szükséges részesedésüket. Őszintén be kell vallani, hogy ebben van némi igazság. Trump nem egyszer hangsúlyozta, hogy a Washingtoni Szerződés 5. cikkelyének betartása nem biztos, ami nem kifejezetten megnyugtató a szövetségesek számára. Ha az Egyesült Államok nem tartaná be az 5. cikkelyt, az gyakorlatilag a NATO végét jelentené.

A világ országainak trumpi felosztása erősekre és gyengékre nem segíti a kapcsolatok javítását, hiszen ezen elv alapján Trump odafigyel az erősekre és hanyagolja a gyengéket.  Nem vitatható, hogy a transzatlanti együttműködés lényege nem a NATO megosztása, hanem a partnerség az Egyesült Államok és Európa között.

Kell-e félnie Európának? 

Ebben a helyzetben, a Trump-korszak alatt biztonságuk megtartása érdekében az európai államok előtt két válaszút áll.

Először is Oroszország feltartóztatása, a béketárgyalások során Kijev érdekeinek képviselete, Ukrajna politikai, diplomáciai és gazdasági érdekeinek támogatása proaktív és nem reaktív módon. Másodszor keményen és gyorsan kell küzdeni a szövetség európai pillérének erősítése érdekében az elrettentés és az erős védelem megvalósításával úgy, hogy ezt Putyin is érzékelje.

Ha Európa nem képes ennek felvállalására, akkor ennek katasztrofális következménye lenne az EU és a NATO számára. Ekkora kockázatot nem lenne jó felvállalni. Ez az EU végét jelentené, hiszen a keleti szárny államai mindkét szövetség tagjai.

Ha a NATO nem lépne fel, akkor az EU nem lenne képes Európa megvédésére, annak ellenére sem, hogy a szolidaritási szerződés és kölcsönös segítségnyújtás klauzulája aláírásra került. Egy észszerű megoldás valósulhat meg, ha fennmarad a katonai szövetség európai pillére.     

A NATO relevanciája ma sem vitatható. Ugyanakkor nem osztom azokat a nézeteket, amelyek szerint az Oroszországi Föderáció megtámadná a NATO-t.

Az orosz haderő a közel négy éve tartó konfliktusban (nevezzük különleges műveletnek vagy háborúnak, szerintem inkább háború) Ukrajna négy, zömében oroszok által lakott megyéjét sem tudta elfoglalni. Ez még mindig csak Ukrajna területének hozzávetőleg ötöd része.

Megsemmisült lakóházak a kelet-ukrajnai Donyecki területen fekvő Konsztantyinovkában 2025. december 17-én
Megsemmisült lakóházak a kelet-ukrajnai Donyecki területen fekvő Konsztantyinovkában 2025. december 17-én
Fotó: MTI/EPA/24. gépesített dandár

Józanul gondolkodó elemzők számára nyilvánvaló, hogy az ukrán védelem külföldi támogatás nélkül ma már nem működik. Nem beszélve arról, hogy Ukrajna teljes egészének elfoglalása térben, időben és anyagi áldozatokban, az emberi életekről nem is beszélve, még igen messze van.

Egy európai háború megvívásához szándékra és képességre van szükség. Szerintem ez jelenleg nem adott az Oroszországi Föderáció számára.

Nyilvánvaló, hogy kompromisszumkészségre van szükség, ehhez viszont az érdekelt felek bevonása nélkülözhetetlen. Ezek közé sorolom az Egyesült Államokat, az Oroszországi Föderációt, Ukrajnát és az Európai Uniót.

Ennek jelei a 2025-ös év vége felé már érzékelhetők. A mára 20 pontos megállapodás tervezet kellő alapot biztosít, de vannak pontok, amelyekben további egyeztetésekre és ismétlem, kompromisszumokra van szükség.

Európai dilemmák

Az Egyesült Államok 2025-ös nemzetbiztonsági stratégiája felszínre hozta azt a feszültséget, amely Donald Trump második elnöksége kezdetétől érzékelhető. Az Egyesült Államok Európának nyújtott biztonsági garanciája a második világháború befejezésétől datálódik, mondhatnánk, hogy a háború terméke. Oka, hogy a Szovjetunió kommunista rendszereket hozott létre Kelet Európában.

Az Egyesült Államok nem akarta, hogy a szovjetek ellenőrizzék Nyugat-Európát. Ehhez az ideológiai alapot Alfréd Thayer Mahan geopolitikai elmélete biztosította. Az 1945 után Európa nem volt képes saját gazdaságát megvédeni.

Mára a helyzet teljesen megváltozott, 2024-ben  az EU GDP-je 19 trillió dollár volt, ami nagyobb, mint Kína GDP-je. Ebből vezetik le az amerikaiak, hogy nincs szükség arra, hogy az Egyesült Államok támogassa gazdaságilag Európát. Ebben benne van a védelmi terület is.

Csoportkép a háború lezárását célzó, amerikai kezdeményezésű béketervről tartott berlinli tanácskozás résztvevőiről a kancellári hivatalban 2025. december 15-én
Csoportkép a háború lezárását célzó, amerikai kezdeményezésű béketervről tartott berlinli tanácskozás résztvevőiről a kancellári hivatalban 2025. december 15-én
Fotó: MTI/EPA pool/Markus Schreiber

A probléma az, hogy olyan ország, mint Európa nem létezik. Az EU-t képező nemzetek különböző nyelveket beszélnek, különféle kultúrával rendelkeznek és gyakran bizalmatlanok egymással szemben. Az egyes európai országok viszonylag gyengék, ha a kontinenshez viszonyítjuk őket. A nemzetek közötti bizalmatlanság gyakran kimutatható. Szinte elképzelhetetlen, hogy közös védelmi rendszert hozzanak létre egy közös kormány és törvénykezés alatt.

Európa két nagy problémával áll szemben. Az egyik az, hogy a geopolitikai változásoknak megfelelően a nemzetállamok megváltoznak. A másik gond pedig az, hogy kollektív döntéseket kellene hozni, ami a különféle érdekek miatt gazdasági, politikai és katonai területen majdnem megoldhatatlan.

Oroszország elrettentéséhez pedig valójában erre lenne szükség. Az említett kérdésekre kellene választ adni az Európai Uniónak, ha el kívánja hárítani az orosz fenyegetést.

Európának el kellene ismerni, hogy üres szavak, ha csak azt mondjuk, hogy európaiak vagyunk. Alapvető változások nélkül Európa egy bizonytalan régió marad, gazdag, de gyenge és sebezhető. Ezt ismerte fel a Trump-adminisztráció és hozott olyan intézkedéseket, ami nem igazán tetszik az európaiaknak.    

Hosszú út vezet a békéig   

A jelenlegi orosz-ukrán helyzet biztonságpolitikai szempontból jobb, mint a tárgyalások megkezdése előtt volt, de a megállapodás elérése várhatóan még hosszabb időt vesz igénybe. Ne feledjük, hogy a háború megindításának felelőssége Oroszországot terheli!

Azt is fontos látni, hogy Putyin elnök azért indította a háborút, mert szerette volna bezárni a NATO ajtaját Ukrajna előtt és megtagadni tőle, hogy megválassza a saját útját. Ezt mára már az ukrán vezetés is megérti.

A körülmények mérlegelése szempontjából fontos körülmény, hogy Oroszország a támadás megindulása után azonnal tárgyalásokat kezdeményezett Ukrajnával, a háború előtt pedig megkísérelte a konfliktus kezelését tárgyalásos úton. Arra pedig ma sincs semmiféle bizonyíték, hogy Ukrajnán kívül Oroszország más kelet-európai államot is meg akar támadni.

A jelenlegi erőviszonyok alapján Ukrajna nem képes győzni (kérdés, hogy mit jelent a győzelem egy védelmi harctevékenység során). De elfogytak a katonák, a hadköteles korúak egynegyedét lehet már csak behívni, a haditechnikai eszközök területén is komoly hiányok vannak. Orosz oldalon ilyen gondok kevésbé érzékelhetők, de azért ott is vannak problémák.

Karácsonyfa a kijevi Szent Zsófia-székesegyház mellett 2025. december 1-jén
Karácsonyfa a kijevi Szent Zsófia-székesegyház mellett 2025. december 1-jén
Fotó: MTI/EPA/Szerhij Dolzsenko

Ugyanakkor az is tény, hogy a haditechnikai eszközök területén hatalmas tapasztalat gyűlt össze. A drónok háborújáról beszéltünk eddig, de rövidesen a tömegesen alkalmazott drónok ideje is lejár. Ugyanis olyan technológiát alkalmaznak, egyelőre még csak az Egyesült Államokban, de több ország is foglalkozik vele, amely a drónrajokat képes megsemmisíteni. A technológia lényege, hogy viszonylag olcsó, lézersugarat, illetve nagyteljesítményű mikrohullámot alkalmaz.

A magyar szál

Végül szólni kell Magyarország helyzetéről, bár úgy vélem, hogy olvasóink számára ez többé-kevésbé ismert.

Értékelésem szerint ez a kettős politika jelentős bizalomvesztéshez vezet, mert nem célszerű a szövetségi rendszerünket folyamatosan bírálni, a másik oldallal (értsd Oroszország) pedig folyamatos kapcsolatot tartani.

Ne feledjük el, hogy a szomszédok továbbra is azok maradnak, akik most, a háborúnak előbb-utóbb vége lesz, beindul az újjáépítés, amiből ezzel a politikával nagy eséllyel kimaradunk. 

Összességében rövidtávon (félév, egy év?) nem várható békemegállapodás. Amíg a harcmezőn nincs győzelem, valódi esélye egy gyors békeszerződésnek nincs. 

A Benchmark rovat cikkei itt érhetők el. Korábbi podcastunkat Kis-Benedek Józseffel itt tekinthetik meg: 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Az inflációs adat nem aggasztó, de az emberek nem éreznek javulást
Bod Péter Ákos | 2025. december 12. 05:43
Hiába lett viszonylag kedvező, egy éve nem látott alacsony az éves infláció novemberben, lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, a közgazdász, egyetemi tanár, volt jegybankelnök úgy véli, azért még cseppet sincs okunk fellélegezni. A következő egy-másfél évben még nem borítékolható, hogy a hazai árszínvonal a Magyar Nemzeti Bank szokatlanul nagyvonalúan meghatározott toleranciasávjának közepén, azaz 3 százalékon stabilizálódik.
Benchmark Bod Péter Ákos: Hogyan állunk a munkaerővel? (frissítve)
Bod Péter Ákos | 2025. november 28. 05:44
Az utóbbi időszak gazdasági adatai zömmel a magyar gazdaság lefojtott állapotáról tanúskodnak, különösen az ipari és építőipari termelés, általában a gazdasági teljesítmény indexei. Tartósak a gondok a pénzügyi egyensúllyal is (infláció, államadósság). Ezekhez képest a keresetek, foglalkoztatás indikátorai derűsebb képet mutatnak.
Benchmark Bod Péter Ákos: Kell-e likviditási támasz a forint mögé?
Bod Péter Ákos | 2025. november 13. 05:44
Az Orbán-Trump találkozó egyik nagy eredményeként idehaza tálalt devizaswap-line megállapodás nagy valószínűséggel csak egy politikusi gesztus, semmint már előkészített és kidolgozott pénzügyi konstrukció – írja a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár.
Benchmark Bod Péter Ákos: Valódi újraiparosítás jön? Hadiipari impulzus – feltételekkel, kérdőjelekkel
Bod Péter Ákos | 2025. november 7. 05:42
Vajon a magyar gazdaság számára milyen következményekkel járnak, milyen esélyeket nyitnak meg az EU hadiipari programjai?
Benchmark Bod Péter Ákos: A jegybank veszteséges és tőkehiányos – mekkora baj ez?
Bod Péter Ákos | 2025. október 31. 05:50
Magyarázatot igényel, hogy a központi bank, amely egyben bankfelügyeleti intézmény, Magyarország monetáris hatósága, miként került ebbe a helyzetbe, majd pedig azt kell megvizsgálni, hogy melyek a kialakult helyzet következményei. Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök cikke.
Benchmark Bod Péter Ákos: Lemaradunk a kaptatón – a magyar gazdaság nehéz évei
Bod Péter Ákos | 2025. október 24. 06:01
A „Németország a hibás” magyarázkodás komolytalan. A kisebb magyar lendület ország-specifikus okokra vezethető vissza, nem pedig a globális kereskedelmi vagy általános európai tényezőkre. A magyar gazdaság a hozzá mérhető adottságú országokból álló kelet-közép-európai térség növekedési nívója alatt teljesít.
Benchmark Bod Péter Ákos vámháború-mérlege: öngólt rúgott Trump?
Bod Péter Ákos | 2025. október 16. 05:44
Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár a kivetésüktől eltelt félév tapasztalatai alapján arra jutott, hogy az importvámok GDP-növekedésre nézve káros hatása leginkább az Egyesült Államokat sújtja, mert rá a védővámok közvetlenül kihatnak.
Benchmark Bod Péter Ákos a 3 százalékos hitelekről: beruházási problémára likviditási válasz?
Bod Péter Ákos | 2025. október 10. 05:50
Még nem érezzük a 3 százalékos kamattal elérhető lakáshitel valódi hatásait, de máris itt a következő támogatott konstrukció. Vajon élénkítheti a beruházási kedvet az újonnan bejelentett intézkedés? Vagy inkább csak a likviditási helyzet javítása várható tőle, főként a megszűnés határán billegő cégeknek számára? Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök írása.
Benchmark Bod Péter Ákos: Jönnek a hitelminősítések – és van ok az aggodalomra
Bod Péter Ákos | 2025. október 2. 05:46
A három nagy nemzetközi hitelminősítő – az EU korábbi erőteljes nyomására – elfogadta, hogy az országok („szuverének”) hitelkockázati besorolását megadott ütemterv szerint vizsgálja felül. Az idei naptár szerint a Standard and Poor's október 10-én, pénteken, a banki órák után teszi közzé a döntését, a Moody's november 28-án, a Fitch pedig – amely legutóbb júniusban nézett rá a magyar ratingre – december 5-én.
Benchmark Bod Péter Ákos: lesz beruházás EU-forrásokból?
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 26. 05:44
A magyar beruházási adatok rendkívül rosszul alakulnak, a 2022 nyári szint 70 százalékára esett vissza a volumen. A dinamika megtörésének több oka van, ezek között az egyik nyilvánvalóan az EU-forrásokhoz való hozzájutás megnehezülése, elakadása.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG