5p

Hiába lett viszonylag kedvező, egy éve nem látott alacsony az éves infláció novemberben, lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, a közgazdász, egyetemi tanár, volt jegybankelnök úgy véli, azért még cseppet sincs okunk fellélegezni. A következő egy-másfél évben még nem borítékolható, hogy a hazai árszínvonal a Magyar Nemzeti Bank szokatlanul nagyvonalúan meghatározott toleranciasávjának közepén, azaz 3 százalékon stabilizálódik.

2025 novemberében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) fogyasztói kosarán mért áremelkedési ütem mindössze 0,1 százalékkal haladta meg az októberit. Éves összevetésben 3,8 százalékkal volt magasabb az átlagos árszint, mint egy éve, ami a megelőző hónapok 4 százalék feletti indexeihez képest sokkal jobban mutat. Akár azt is lehetne mondani, hogy mivel ismét a jegybanki toleranciasávon belülre került a mutató, az inflációval jól állunk.

Ez azonban több okból sincs így, már azon az alapproblémán túlmenően, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) az EU-tagországok közül a legliberálisabban értelmezi a tolerálható pénzromlási ütemet; a célérték 3 százalék, amelyet plusz 1 és mínusz 1 százalékos toleranciasáv övez. Azaz elvileg a 4 százalék alatti (3,99) inflációs adat eleget tenne az árstabilitás fogalmának. A 3,8 százalék ugyan már messze van a 4-es határértéktől, de az is tudható, hogy a megelőző év végének árai, amelyek az év/év összehasonlítás bázisát adják, csak átmeneti mutató-csökkenéshez szolgálnak alapul. Ez az úgynevezett bázishatás, amely következtében minden bizonnyal ismét a négy százalékos szint fölé emelkedik az év/év index a következő hónapokban.

A további ok, amely miatt korai lenne elhunytnak nyilvánítani az inflációt, az a maginfláció alakulása: ennek az év/év mutatója 4,1 százalékon áll. Márpedig a jegybank ugyan a jobban ismert, sűrűn idézett fogyasztóiár-indexen méri az inflációt, a folyamatelemzésekben figyeli a változékony tételektől és a hatósági áraktól megtisztított maginflációs mutatót.

És mit kezdjünk az olyan áradatokkal, amelyeket nem a hatóság állapít meg, hanem formailag a piaci szereplők, ám az árképzésbe beleszól a kormány? Ilyen az „árrésstop”, vagy az, ha a választásokig átmeneti ármérséklést kérnek a gazdasági szereplőktől? Itt nyilvánvalóan az elfojtott, késleltetett infláció esetével van dolgunk. Emiatt pedig az hivatalos áremelési mutatóhoz hozzá lehetne adni egy becsült értéket. Az MNB munkatársai szóbeli közléseikben mintegy másfél százalékpontos inflációs többletről szólnak, ezzel pedig inkább 5 százalék lenne a pénzromlási ütem.

Az állami intervenciónak az lenne a célja, hogy mérséklődjön az infláció, és megnyugodjanak a fogyasztók (akik egyben választópolgárok is…).  Csakhogy a lakossági inflációs várakozásokról gyűjtött felmérések nem ezt mutatják: a megkérdezettek most 18-20 százalékos drágulást várnak.

A lakossági inflációs várakozások

Forrás: MNB

Az adatokból több dolog is kiolvasható. Maga az infláció (vagyis a KSH által mért fogyasztóiár-index) már 2021 elejétől magasabb az MNB megengedően magas inflációscél-sávjánál. A 2023-as nagy pénzromlási csúcsot követő konszolidációs folyamatban a folyamatos dezinfláció helyett inkább a beragadás jelei látszanak. Aztán nagy a különbség az inflációs várakozások mértékét illetően: míg 2017-2018-ban még el lehetett mondani, hogy a „lakossági várakozások mérsékelt szinten horgonyozottak”, amennyiben a hivatalosan mért 2-3 százalékos inflációval egy időben az áremelkedési várakozások 4-5 százalékos értéket mutattak, vagyis hazai viszonyok között szerények voltak, addig most

a hivatalosan 4 százalék körüli inflációs mutató ellenére 18-20 százalékos az érzékelt és várt pénzromlási ütem.

Korábban az élelmiszerek drágulása foglalkoztatta leginkább az embereket. A napi cikkek valóban gyors drágulása mindennapos élménnyé tette az áremelkedést. Most viszont a szolgáltatások drágulása is beszédtéma. A tényadatok alapján jogosan.

A piaci szolgáltatások inflációja

Forrás: MNB

Nagy a kontraszt a teljes fogyasztói kosár és a szolgáltatási kör árdinamikája között: az utóbbiak jóval magasabbak. A szolgáltatásiár-index továbbá jóval meghaladja a 2021 előttit, és nem is látszik rajta mérséklődési trend. Ami nem meglepő, tekintettel arra, hogy az agrárcikkek vagy a nagyrészt importból származó tartós fogyasztási cikkek ármozgásától eltérően a szolgáltatásokban jelentős az élőmunka-hányad. Mivel a nominális bérek nagy ütemben emelkednek egy ideje, a bérköltségek növekedése különösen a szolgáltatások árszintjére hat ki.

A gazdasági növekedésünk beragadását, a beruházási aktivitás esését észlelő kormány az utóbbi években a reálbérek emelésétől, és így áttételesen a lakossági fogyasztás megerősödésétől várja a növekedési ütem újbóli megemelkedését. A korábbinál nagyobb ütemű keresetemelkedéssel viszont a bérköltségek ágán folyamatos a nyomás a termelői-szolgáltatói árszint növekedésére. Mivel a fogyasztói kosárban a szolgáltatások igen jelentős részt tesznek ki, azok drágulása felfelé viszi a teljes inflációs rátát. A szolgáltatások drágulását nem képes ellensúlyozni a családi büdzsében a tartós fogyasztási cikkek viszonylagos árstabilitása, amely eleve csak addig tart, amíg a forint-árfolyam stabil.

Végeredményben folyamatosnak látszik a költségoldali tételek miatti kúszó infláció a mi esetünkben. Ezekre a folyamatokra aztán még rá is erősít a kilyukadt államháztartás miatt folyamatos állami bevételi éhség, amely azután adóemeléshez, újabb adótételek kitalálásához vezet. Az adók, elvonások növelése, legyen az rejtett vagy nyilvános, szintén felfelé tolja az árszintet.

Ilyen okok miatt nagyfokú optimizmus kellene ahhoz elgondolásához, hogy az előttünk álló egy-másfél évben a jegybanki inflációs célérték teljesülhetne piaci alapokon, vagyis masszív állami intervenciók nélkül. 

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Hogyan állunk a munkaerővel? (frissítve)
Bod Péter Ákos | 2025. november 28. 05:44
Az utóbbi időszak gazdasági adatai zömmel a magyar gazdaság lefojtott állapotáról tanúskodnak, különösen az ipari és építőipari termelés, általában a gazdasági teljesítmény indexei. Tartósak a gondok a pénzügyi egyensúllyal is (infláció, államadósság). Ezekhez képest a keresetek, foglalkoztatás indikátorai derűsebb képet mutatnak.
Benchmark Bod Péter Ákos: Kell-e likviditási támasz a forint mögé?
Bod Péter Ákos | 2025. november 13. 05:44
Az Orbán-Trump találkozó egyik nagy eredményeként idehaza tálalt devizaswap-line megállapodás nagy valószínűséggel csak egy politikusi gesztus, semmint már előkészített és kidolgozott pénzügyi konstrukció – írja a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár.
Benchmark Bod Péter Ákos: Valódi újraiparosítás jön? Hadiipari impulzus – feltételekkel, kérdőjelekkel
Bod Péter Ákos | 2025. november 7. 05:42
Vajon a magyar gazdaság számára milyen következményekkel járnak, milyen esélyeket nyitnak meg az EU hadiipari programjai?
Benchmark Bod Péter Ákos: A jegybank veszteséges és tőkehiányos – mekkora baj ez?
Bod Péter Ákos | 2025. október 31. 05:50
Magyarázatot igényel, hogy a központi bank, amely egyben bankfelügyeleti intézmény, Magyarország monetáris hatósága, miként került ebbe a helyzetbe, majd pedig azt kell megvizsgálni, hogy melyek a kialakult helyzet következményei. Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök cikke.
Benchmark Bod Péter Ákos: Lemaradunk a kaptatón – a magyar gazdaság nehéz évei
Bod Péter Ákos | 2025. október 24. 06:01
A „Németország a hibás” magyarázkodás komolytalan. A kisebb magyar lendület ország-specifikus okokra vezethető vissza, nem pedig a globális kereskedelmi vagy általános európai tényezőkre. A magyar gazdaság a hozzá mérhető adottságú országokból álló kelet-közép-európai térség növekedési nívója alatt teljesít.
Benchmark Bod Péter Ákos vámháború-mérlege: öngólt rúgott Trump?
Bod Péter Ákos | 2025. október 16. 05:44
Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár a kivetésüktől eltelt félév tapasztalatai alapján arra jutott, hogy az importvámok GDP-növekedésre nézve káros hatása leginkább az Egyesült Államokat sújtja, mert rá a védővámok közvetlenül kihatnak.
Benchmark Bod Péter Ákos a 3 százalékos hitelekről: beruházási problémára likviditási válasz?
Bod Péter Ákos | 2025. október 10. 05:50
Még nem érezzük a 3 százalékos kamattal elérhető lakáshitel valódi hatásait, de máris itt a következő támogatott konstrukció. Vajon élénkítheti a beruházási kedvet az újonnan bejelentett intézkedés? Vagy inkább csak a likviditási helyzet javítása várható tőle, főként a megszűnés határán billegő cégeknek számára? Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök írása.
Benchmark Bod Péter Ákos: Jönnek a hitelminősítések – és van ok az aggodalomra
Bod Péter Ákos | 2025. október 2. 05:46
A három nagy nemzetközi hitelminősítő – az EU korábbi erőteljes nyomására – elfogadta, hogy az országok („szuverének”) hitelkockázati besorolását megadott ütemterv szerint vizsgálja felül. Az idei naptár szerint a Standard and Poor's október 10-én, pénteken, a banki órák után teszi közzé a döntését, a Moody's november 28-án, a Fitch pedig – amely legutóbb júniusban nézett rá a magyar ratingre – december 5-én.
Benchmark Bod Péter Ákos: lesz beruházás EU-forrásokból?
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 26. 05:44
A magyar beruházási adatok rendkívül rosszul alakulnak, a 2022 nyári szint 70 százalékára esett vissza a volumen. A dinamika megtörésének több oka van, ezek között az egyik nyilvánvalóan az EU-forrásokhoz való hozzájutás megnehezülése, elakadása.
Benchmark Bod Péter Ákos: keresetek, adók – és az IMF tanácsa
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 18. 05:44
A nyolcórás munkaviszonyban foglalkoztatott magyarok felének a kézhez kapott jövedelme nem haladja meg a négyszázezer forintot, ráadásul a legkevesebbet keresők fizetése emelkedik a legkisebb mértékben. A valóságtól elrugaszkodó mértékű minimálbér-emelés ugyanakkor hiba lenne. Ami segíthetne, az a tudatos állami jövedelmi politika, például a személyi jövedelmek progresszív adóztatása. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG