9p

Az Orbán-Trump találkozó egyik nagy eredményeként idehaza tálalt devizaswap-line megállapodás nagy valószínűséggel csak egy politikusi gesztus, semmint már előkészített és kidolgozott pénzügyi konstrukció – írja a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár.

A magyar kormányzati és közéleti delegáció amerikai visszaútján értesülhettünk valamilyen pénzügyi védőháló, pajzs létrehozásáról, legalább is az arra irányuló szándékról. Orbán Viktor ugyan a megállapodás szót használta, de ez ideig ilyen nem került nyilvánosságra. A korábbi találgatásokkal megegyezően az ügyről szóló politikusok arra utaltak, hogy a magyar állam likviditását javító-erősítő konstrukcióról lehet szó. Maga a miniszterelnök igen nagy horderejű megállapodásról szólt, igen elégedetten és megkönnyebbülten, amely mindenféle veszéllyel és támadással szemben megvédi az ország pénzügyeit, beleértve a „brüsszeli fojtogatást”.  Elmondása szerint „lényegében korlátlan” az amerikai pénzügyi támogatás, és az pótolja az összes kieső pénzt.

Ezek a megállapítások nyilvánvalóan túlzásokat tartalmaznak. Az viszont elképzelhető, hogy a megbeszélések során szóba jött valamilyen likviditási megállapodás a két kormány között. Ismeretes, hogy Trump elnök és Bessent, a Treasury (amerikai pénzügyminisztérium – a szerk.) vezetője ilyen ígéretet tett az argentin elnöknek, a félidős argentínai választások előtt (amelyek azután valóban jól alakultak Milei elnök számára). Hasonló lehet tehát az, amelyről részletek nélkül büszkén szóltak magyar kormánykörökben, noha igyekeztek megkülönböztetni a magyar esetet az argentin példától. A kiszivárgott hírek szerint a legvalószínűbb, hogy devizacsere-keret megnyitásán folyik a munka. 

Érdemes rátekinteni előbb arról, hogy milyen módjai vannak a likviditáserősítő állami kapcsolatoknak, majd pedig azt kell megnéznünk, hogy vajon időszerű-e az ilyen konstrukciók igénybevétele a mi esetünkben.

A kétoldalú pénzügyi kapcsolatokban két fő megoldás ismeretes. Az egyik a devizacsere-megállapodás (currency swap agreement), a másik a repó (repurchase agreement). Mindkettő esetén a kezdeményező fél a pénzügyi piacok kikerülésével jut likviditáshoz. De miért is kellene kerülőút? Ha dollárra vagy euróra van szüksége az Államadósság Kezelő Központnak (ÁKK) vagy a Magyar Nemzeti Banknak (MNB), akkor alapesetben mindkettő természetesen vehet devizát a piacokon az aktuális viszonyok szerint, az ÁKK rendszeresen bocsát ki állampapírokat a devizapiacokon. Ha azonban turbulencia lép fel a piacokon, az ilyen megállapodások valóban lehetővé teszik a devizához jutást a partner monetáris hatóságok révén.

Árfolyam

Ez azonban nem valami rendkívüli, nagy miniszterelnöki sikerbejelentés tárgyát képező ügy. Az MNB-nek jelenleg is van korábban kötött és többször meghosszabbított repó-megállapodása az Európai Központi Bankkal (EKB). Az EKB szükség esetén bizonyos összeghatáron belül az euróövezeten kívüli országok jegybankjai rendelkezésére áll eurólikviditás nyújtására, kellő fedezet mellett. A repó esetében a partner jegybank megfelelő minőségű euróeszközt ajánl fel fedezetként, például birtokában levő eurókötvényeket. A devizacsere-ügylet esetén a partnerország saját fizetőeszköze a cserealap. Mivel azonban az EKB-nak nincs szüksége forintra, mint ahogy az amerikai jegybanknak sem kell nagy összegben forint, a repó a kézenfekvő megoldás az EKB vagy az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed részéről. Más a helyzet a világ nagy jegybankjaival fenntartott kapcsolataikban, amelyekben világpénzek kölcsönös cseréjéről szól a kétoldalú megállapodás.  

Az EKB honlapja szerint előbb a 2008-as pénzügyi válság, majd a koronavírus-járvány, azt követően pedig az orosz agresszió miatti turbulenciák miatt kötöttek és tartanak fel máig kölcsönös devizacsere-konstrukciókat (angolul: swap line), mint ahogyan repó-megállapodásokat is. Ezekből néhányat tartalmaz a táblázat.

A devizacsere (currency swap) ügylet keretében a felek megállapodnak, hogy a birtokukban lévő devizát azonnali árfolyamon elcserélik a másik devizára, majd egy jövőbeli időpontban, határidős árfolyamon azokat visszacserélik. A jövőbeli árfolyamról meg kell állapodni, figyelembe véve a két pénznemben fennálló kamatkülönbözet, a várható értékviszonyokat. A most szóbahozott esetben az amerikai fél valószínűleg a Treasury, az amerikai pénzügyminisztérium lenne, a magyar fél pedig a Magyar Nemzeti Bank. Hogy mennyire előnyös a konstrukció, az a részletektől függ; mivel semmi részlet nem ismeretes, sőt még az sem egyértelmű, hogy ez lenne-e a „nagy megállapodás”, ezért annak hasznosságáról nem tudunk mit mondani. A határidős árfolyamról, költségekről szerződésben kell megállapodni. Lehetséges, hogy egyeztetés zajlik. Az MNB eddig nem szólalt meg.

A lényeg: a kétoldalú megállapodások célja, hogy a külföldi devizában fellépő hirtelen likviditási gond esetén a jegybank devizához jusson, és így képes legyen megfékezni a válság elmélyülését, hiszen a zavarok ellenére külföldi devizában (dollárban) likviditást tud nyújtani a bankrendszernek, azon keresztül más szektoroknak, az államnak.

Csakhogy felmerül a kérdés: ilyen helyzetre kellene most készülnünk? Nem elégséges az MNB devizatartaléka (ami szeptember 30-án közel 34 milliárd euró volt – a szerk.)? A meglevő euróalapú repó-megállapodáson felül is szükségét érzi a kormány valamilyen védelmi megállapodásnak?

A jogos kérdésekre eddig nem jöttek érdemi válaszok. Ez a körülmény pedig arra utal, hogy nagy valószínűséggel politikusi gesztusról van szó, semmint már előkészített és kidolgozott pénzügyi konstrukcióról. El lehet büszkén mondani, hogy hatalmas pénzek, dollár-tízmilliárdok állnak a magyar állam mögött. Az viszont még a gazdasági ügyekben járatosok számára sem világos talán, hogy az ilyen konstrukciók leginkább a Nemzetközi Valutaalap (IMF) által rendszeresen alkalmazott készenléti hitelhez hasonlítanak: feltöltik a devizatartalékot, ha az vészesen leapadna, de elkölteni éppen ezért nem lehet.

Ez a vonulat nem jelent meg az eddig csepegő információk között. Nagyon fontos részletek nem ismeretesek. Az viszont elmondható, hogy az Orbán által említett hatalmas amerikai pénzügyi támogatás önmagában nem teszi képessé a magyar kormányt a mostani állami kiköltekezés folytatására.

Pedig van ilyen felvetés: Magyar Péter utalt arra, hogy most is elő akarják venni a „régi jó” gyakorlatot: a választás előtti pénzszórást, csak immár amerikai pénzből. Ez csak akkor lenne lehetséges, ha segélyt, ingyenpénzt vágtak volna hozzá a magyar kormánydelegációhoz. Erről azonban szó sem volt. A Kongresszus nélkül az ilyen nem is menne. Egyébként a túlsúlyos magyar delegáció nem pénzt kapott, hanem magyar költekezésről „állapodott meg” – ami eleve különös. Ráadásul az energetikai, fegyvervásárlási ügyekben szintén kell jönnie a jogi-pénzügyi-technikai aprómunkának. Haditechnikát fogunk venni – erre elkötelezte magát a kormány; de mennyit, mennyiért, miként? Ezek a vonatkozások rengeteg egyeztető munkát feltételeznek.

Rengeteg a kérdőjel, nagyon fontos részletek nem ismeretesek
Rengeteg a kérdőjel, nagyon fontos részletek nem ismeretesek
Fotó: DepositPhotos.com

Az más ügy, hogy az Orbán-kormány valóban nagyon is akar költeni itthon. Az állami bevételeket felülmúló állami kiadás népszerű – lenne. Csakhogy az ilyen tovább duzzasztja a deficitet, az pedig rengeteg bajt okoz már rövid távon is, nem beszélve az eladósodásból fakadó súlyos következményekről. A többletköltés növeli a költségvetési hiányt és az államadósságot – holott azok keretek között tartását sokszor megígérte a kormány. A választások előtt viszont valóban könnyen elszáll a deficit. Ezt láttuk 2021-22-ben, hatalmas mértékben.

2025 végén és 2026 elején azonban más a világ, több okból. Az államadósságunk változatlanul nagy, de most még ráadásul a gazdaság sem növekszik. A deficit finanszírozása rengetegbe kerül. Nagy Márton hét eleji bejelentése nemcsak arról szólt, hogy a betervezett 3,7 százalékos idei GDP-arányos-deficit 5 százalék lesz az idén és jövőre is, hanem azt is említette, hogy ennek finanszírozására külföldi hitelfelvételre lesz szükség 2026 elején.

Az viszont igen messze van még. Idén két hitelminősítő (az amerikai Moody’s és a brit Fitch Ratings – a szerk.) foglalkozik a magyar állam kockázati besorolásával: ezeknél jelenleg még egy lépcsővel vagyunk a bóvli szint fölött (a szintén amerikai S&P-nál csak eggyel). Kérdéses, hogy az eddigi rendszeres költségvetési megcsúszásokat látva, és értesülve a szinte naponta felröppenő „hangulatjavító” és ezáltal az államra nézve költséges intézkedés-ötletekről, vajon ezek az intézmények hajlandók-e kivárni az új rating megadásával a választások lezajlását, vagy már most levonják a logikus következtetést.

Egy esetleges leminősítés, valamely jelentős hír, zaj, helyi turbulencia, avagy a külső környezetből érkező specifikusan magyar vonatkozású rossz fordulat valóban megzavarhatja a külső pénzügyi piacokhoz való szokásos hozzájutásunkat. Az ilyet nem lehet kizárni, még úgy sem, hogy jelenleg kellően nagy a nemzetközi tartalékunk: jóval meghaladja a 40 milliárd eurót (szeptember végén közel 47,7 milliárd euró volt, ebből – mint már említettük – csaknem 34 milliárd devizában – a szerk.), továbbá rendben van a külkereskedelmi mérlegünk. Ezért is hangzik különösen a nagy megkönnyebbülés hangján bejelentett amerikai „pénzügyi pajzs” témája. Eddig az volt a narratíva, hogy nálunk minden jó úton halad, és hamarosan felpattanás, szárnyalás lesz a gazdaságban. Ezzel szögesen ellentétes az olyan pénzügyi védő konstrukció, amely szerephez csak akkor juthatna, ha beüt a krach.

A vész-viszonyokra szóló likviditás-támogató megállapodás bejelentése magas politikai szinten: különös kommunikáció. Főleg akkor, ha máskor a gazdasági élet jó alakulása a kormánysajtó vezető témája. A forint árfolyamát azonban nem a nagy pénzügyi pajzs szóba kerülése rángatta meg, hanem a kemény tény: az, hogy nagy az államháztartás hiánya, és láthatóan nincs szándék a deficit megfékezésére – a választásokig hátralevő időben.

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Valódi újraiparosítás jön? Hadiipari impulzus – feltételekkel, kérdőjelekkel
Bod Péter Ákos | 2025. november 7. 05:42
Vajon a magyar gazdaság számára milyen következményekkel járnak, milyen esélyeket nyitnak meg az EU hadiipari programjai?
Benchmark Bod Péter Ákos: A jegybank veszteséges és tőkehiányos – mekkora baj ez?
Bod Péter Ákos | 2025. október 31. 05:50
Magyarázatot igényel, hogy a központi bank, amely egyben bankfelügyeleti intézmény, Magyarország monetáris hatósága, miként került ebbe a helyzetbe, majd pedig azt kell megvizsgálni, hogy melyek a kialakult helyzet következményei. Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök cikke.
Benchmark Bod Péter Ákos: Lemaradunk a kaptatón – a magyar gazdaság nehéz évei
Bod Péter Ákos | 2025. október 24. 06:01
A „Németország a hibás” magyarázkodás komolytalan. A kisebb magyar lendület ország-specifikus okokra vezethető vissza, nem pedig a globális kereskedelmi vagy általános európai tényezőkre. A magyar gazdaság a hozzá mérhető adottságú országokból álló kelet-közép-európai térség növekedési nívója alatt teljesít.
Benchmark Bod Péter Ákos vámháború-mérlege: öngólt rúgott Trump?
Bod Péter Ákos | 2025. október 16. 05:44
Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár a kivetésüktől eltelt félév tapasztalatai alapján arra jutott, hogy az importvámok GDP-növekedésre nézve káros hatása leginkább az Egyesült Államokat sújtja, mert rá a védővámok közvetlenül kihatnak.
Benchmark Bod Péter Ákos a 3 százalékos hitelekről: beruházási problémára likviditási válasz?
Bod Péter Ákos | 2025. október 10. 05:50
Még nem érezzük a 3 százalékos kamattal elérhető lakáshitel valódi hatásait, de máris itt a következő támogatott konstrukció. Vajon élénkítheti a beruházási kedvet az újonnan bejelentett intézkedés? Vagy inkább csak a likviditási helyzet javítása várható tőle, főként a megszűnés határán billegő cégeknek számára? Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök írása.
Benchmark Bod Péter Ákos: Jönnek a hitelminősítések – és van ok az aggodalomra
Bod Péter Ákos | 2025. október 2. 05:46
A három nagy nemzetközi hitelminősítő – az EU korábbi erőteljes nyomására – elfogadta, hogy az országok („szuverének”) hitelkockázati besorolását megadott ütemterv szerint vizsgálja felül. Az idei naptár szerint a Standard and Poor's október 10-én, pénteken, a banki órák után teszi közzé a döntését, a Moody's november 28-án, a Fitch pedig – amely legutóbb júniusban nézett rá a magyar ratingre – december 5-én.
Benchmark Bod Péter Ákos: lesz beruházás EU-forrásokból?
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 26. 05:44
A magyar beruházási adatok rendkívül rosszul alakulnak, a 2022 nyári szint 70 százalékára esett vissza a volumen. A dinamika megtörésének több oka van, ezek között az egyik nyilvánvalóan az EU-forrásokhoz való hozzájutás megnehezülése, elakadása.
Benchmark Bod Péter Ákos: keresetek, adók – és az IMF tanácsa
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 18. 05:44
A nyolcórás munkaviszonyban foglalkoztatott magyarok felének a kézhez kapott jövedelme nem haladja meg a négyszázezer forintot, ráadásul a legkevesebbet keresők fizetése emelkedik a legkisebb mértékben. A valóságtól elrugaszkodó mértékű minimálbér-emelés ugyanakkor hiba lenne. Ami segíthetne, az a tudatos állami jövedelmi politika, például a személyi jövedelmek progresszív adóztatása. 
Benchmark Bod Péter Ákos: a rendszerváltozás óta talán sosem volt ilyen mély és tartós a visszaesés
Bod Péter Ákos | 2025. szeptember 5. 05:44
Ahhoz képest, hogy a kormányzat a „jó hírek” kampánya keretében 2025-öt (is) a lendületes növekedés éveként emlegette, a miniszterelnök pedig egyenesen repülőrajtot ígért tavaly év végén, és azt is mondta, hogy „nagyot nézünk majd az első negyedéves adatok láttán”, a valóság igencsak másként alakul. Ez már az év elején kiderült.
Benchmark Bod Péter Ákos: Bulgária az euróövezetben – természetesen
Bod Péter Ákos | 2025. augusztus 29. 05:44
A közgazdasági-pénzügyi logika és az uniós szabályrendszer értelmében magától értetődik, hogy Bulgária belép az euróövezetbe, 2026-tól felváltja a levát a közös európai fizetőeszköz. Ahhoz képest azonban, hogy az euróátvétel folyamata milyen régen megkezdődött Bulgáriában, elég késői az esemény, amely az EU-tagság 19. évében következik be. Hozzánk képest persze korán.  
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG