Egy modern szervezet újjászületése
Dr. Nadya Zhexembayeva
Nehéz elképzelni, mit érezhet egy hernyó, amikor gubójában ébredve azt veszi észre, hogy hátára hatalmas szárnyak nőttek. Bár még sosem voltam pillangó, mégis van elképzelésem az érzésről: miután 15 éven át foglalkoztam csúcsteljesítményű szervezetek tervezésével, hirtelen drasztikus változások közepette találtam magam. Ha meg kellene fogalmaznom ezen változások mibenlétét, rendkívül egyszerű következtetésre jutnék: a szervezetek többé már nem olyanok, mint régebben voltak. A 21. században pedig a hosszú távú üzleti sikerek kulcsa abban rejlik, hogy a menedzserek képesek-e felismerni ezt a változást.
Hogyan is néz ki a fejlődő pillangónk?
Szervezet helyett szervezés
Az első és legfontosabb dolog, hogy már régen elmúltak azok az idők, amikor a szervezetek sziklaszilárd épületeket, egész életen át tartó karriert és állandó fizetést jelentettek: minden olyan gyorsan változik, hogy a szervezet megszűnt létezni, helyette inkább a folyamatos szervezés került előtérbe. Pánikra azért nincs ok: ez a változás lehetővé teszi, hogy a szervezetekre állandóan fejlődő folyamatként tekintsünk, és ne egy változatlan struktúraként. Ha a szervezetet folyamatként fogjuk fel, sokkal több figyelmet fordíthatunk a piacra, emellett nagyobb rugalmasságra és mindenekelőtt kreativitásra nyílik lehetőségünk.
Termékek helyett megoldások
A változás már régóta a küszöbön állt: ha korábban beléptünk egy boltba fogkrémet venni, a döntést már meg is hozták helyettünk: egy egyszerű, "Fogkrém" feliratú tubus formájában. Manapság pedig legalább 30 féle terméket zúdítanak a nyakunkba ugyanilyen esetben. Ahogy a verseny élesedik és változnak a vevői igények, többé már nem kínálhatunk olyan termékeket, amelyek csak a vállalat szempontjából nézve tűnnek jó választásnak. Ehelyett olyan megoldásokat kell feltárni, amelyeket a fogyasztók tartanak értékesnek. Ha például az Apple csak egyetlen sikeres terméke - egy számítógép - köré építette volna fel szervezetét, sosem érhetett volna el sikereket az iPoddal, és nem forradalmasíthatta volna a zeneipart az iTunes bevezetésével. Talán Charles Revson, a Revlon Cosmetics úttörője fogalmazta meg legjobban: "A gyárban kozmetikumokat állítunk elő, a boltokban viszont reményt kínálunk."
Függetlenség helyett kölcsönös függőség
Ezenfelül a 21. század újraértelmezte a modern vállalat határait. A beszállítók megtörhetik vagy megalapozhatják a versenyképességünket, a vásárlók pedig a termékfejlesztés legaktívabb mozgatórugóivá váltak. Ma már nem elég a vállalat határain belül meghatározni a stratégiai döntéseket - az értékteremtéshez a vállalatnak a teljes életciklus-értéklánc során fenn kell tartania a magas színvonalat, egészen az alapanyagoktól a termékéletciklus utolsó szakaszáig. A határok elmosódnak.
Fenntartás helyett tervezés
A versenykörnyezet gyors változása olyan új üzleti kihívásokat támaszt, amelyeket korábban még nem ismerhettünk. Nincsenek egyértelmű megoldások vagy receptek, és kevés régebben jól bevált módszer alkalmazható a mai környezetben. A jelentős és gyors változások korában a sikerhez folyamatos innovációra van szükség a meglévő üzleti modellek és megközelítések alkalmazása helyett. A Google folyamatosan bebizonyítja, hogy a tervezés igenis számít - bárki, aki a nemzetközi óriás irodáiba betekintést nyer, megállapíthatja, hogy a tervezés szerves része a Google vállalati kultúrájának és tevékenységének.
Mi következik mindebből? Úgy tűnik, legalább két választásunk van. Egyrészt vadonatúj szárnyainkat kényelmetlennek és ijesztőnek találhatjuk, és úgy tehetünk, mintha nem is léteznének - folytatva a jól megszokott szokásos üzletmenetet -, arra várva, hogy egy arra járó ragadozó áldozatául essünk. Másrészt viszont kiterjeszthetjük új szárnyainkat, megismerhetjük, élvezhetjük előnyeit, alkalmazkodhatunk a változáshoz, és egy bátor elrugaszkodás után szárnyalhatunk. Ez mindig személyes elhatározás kérdése.
A szerző, Dr. Nadya Zhexembayeva a szlovéniai IEDC - Bledi Menedzsment Iskola professzora, szakterülete a fenntartható fejlődés.
MBA Mesterkurzus Budapesten - 2009. szeptember 9.
Vegyen részt "Hatékony menedzsment és vezetés viharos időkben" című budapesti Mesterkurzusunkon! A kurzust Danica Purg professzor vezeti, a szlovéniai IEDC - Bledi Menedzsment Iskola alapítója és jelenlegi elnöke, a Közép- és Kelet-Európai Menedzsment-fejlesztési Szövetség (CEEMAN) alapító elnöke. Az előadáson megtudhatja, hogyan lehet hatékony és produktív vezető a globális gazdasági válság idején, és megismerheti, milyen következményekkel kell számolnia a menedzsmentnek a válság kapcsán. Az előadásra 2009. szeptember 9-én, szerdán kerül sor 18 órától, a helyszín a KBC Securities magyarországi kirendeltségének konferenciaterme lesz Budapesten, a Roosevelt tér 7-8 alatt.
Regisztrációját az ezen a linken teheti meg >>
Vegyen részt mesterkurzusunkon, ismerje meg programjainkat, és cseréljen tapasztalatot az IEDC-n végzett magyar hallgatókkal! További részletek és regisztráció >>
(x)