Két évvel ezelőtt elégelték meg a vendéglátósok, hogy az önkormányzati vezetők folyamatosan szigorításokkal próbálták meg elnémítani a belső kerületek kocsmáit és szórakozóhelyeit. A VI. kerületben 2009 őszén a kerületi jegyző például rendőrökkel járva razziázott a csendrendelet hatálybalépésének éjszakáján és záratta be a különböző kocsmákat... A lakók egy ideig örültek persze, hiszen sok utca elcsendesedett, csakhogy a mulatók és bárok működéséből a kerületek és a Budapest is profitál. A megoldóképlet tehát mégiscsak bonyolultabb, pláne hogy az akkor meghozott csendrendeletek nem állták ki az alkotmányosság próbáját.
A belvárosi kerületek és a 2009-ben szerveződött VI. Kerületi Vendéglátóipari és Élelmiszerkereskedelmi Üzletek Érdekvédelmi Egyesülete valamint a Dreher Sörgyárak most összefogtak ahelyett, hogy egymásnak mentek volna és kampányt indítottak, melynek lényege, hogy együttműködésükbe a vendégeket is bevonják. A "Csendkirály" fantázianévre hallgató kampány célja a kulturált esti szórakozás megteremtése, a belső kerületekben lakók nyugalmának biztosítása az esti órákban. Úgy tűnik mindegyik fél rájött, hogy senkinek sem használnak a különböző csendrendeletek. A belvárosi szórakozóhelyek forgalmának 15%-a este 10 óra után bonyolódik, az így kiesett profit sem a sörgyáraknak nem érdeke, sem a vendéglátóknak és áttételesen a kerületi lakosoknak sem. A vendéglátósok ugyanis közterület-használati díjat fizetnek a kerületnek és idegenforgalmi adót a fővárosnak.
Eddig egymásnak mentek - most összeálltak
A tegnapi kampányindító bejelentésen Róna András, a VI. kerületi vendéglátósok érdekvédelmi szervezetének vezetője elmondta, hogy már 2009 óta az az álláspontjuk, hogy a lakosok és a bártulajdonosok közötti vitát nem lehet jogszabályokkal megoldani. A legtöbb probléma ráadásul a vendéglátóegységeket elhagyó fogyasztókkal van, akik az utcán hangoskodnak. Nem véletlenül lett a kampány szlogenje az, hogy "Bent Te vagy a király, kint Te légy a Csendkirály". A VI. kerületi csendrendelet ellen alakult és "szabadságharcát" sikerrel megvívó egylet ma már inkább partnerként tekint az önkormányzatra és a lakókra is. Róna szerint megdőlt az a teória, hogy a lakók és a vendéglátóhelyek közti konfliktusokat az önkormányzatoknak kell eldöntenie egyik vagy másik fél rovására. A klubtulajdonosok úgy vágták át a gordiuszi csomót, hogy egy platformra állították a szemben álló feleket. Ebben partner volt az V., a VI., a VI. és a VIII. kerületi önkormányzat, az ötletet pedig felkarolta a Dreher Sörgyárak Zrt.. Kovács Sándor Lóránt, a Dreher vállalatfejlesztési igazgatója szerint a fenntartható működés miatt is fontos, hogy a fennálló problémát megoldják. Nyilván a "békítő" szerep jó marketingeszköz a Dreher számára, hiszen üzletről van szó - ezt Kovács sem tagadta. A Dreher célja, hogy az elmúlt években rendre 10%-os forgalomcsökkenést elszenvedő vendéglátás mellett is legalább szinten tudja tartani az eladásait. Kovács szerint a csendrendelet csak a problémák tüneti kezelésére volt elég, ráadásul nem is vált be. "Ez egy társadalmi probléma, ezt kell megoldani" - tette hozzá az igazgató.
A könnyed hangvételű beszélgetésen a megjelentek főleg a Drehernek köszönték meg a támogatást, a kampányt anyagilag ugyanis a sörgyár viszi a hátán. Az érdekvédők főleg abban jeleskedtek, hogy a kerületi vezetőket meggyőzzék: a rendészeti megoldás nem járható út. Az önkormányzatok teret adnak a kezdeményezésnek és megpróbálnak további partnereket bevonni.
Egy sör mellett Rogán Antallal
A sajtótájékoztatóra meghívtak egy kerületi nagyágyút is, Rogán Antalt, aki országgyűlési és fővárosi képviselősége mellett a Belváros, vagyis az V. kerület polgármestere. Rögtön sietett is leszögezni, hogy ő bizony alkoholmentes sört iszik - "sajnos". Az érdekvédőknek vele nem volt nehéz dolga valószínűleg, hiszen az V. kerületben eddig sem volt csendrendelet, ráadásul a "közigazgatási megoldást" Rogán is elveti. "Az V. kerület egyszerre szórakozónegyed és lakóhely. Aki mondjuk a Váci utcába költözik, az viseli ennek előnyeit, de egy határig el kell tűrnie ennek hátrányait is" - mondta a polgármester, aki szerint nem is a vendéglátóhelyekkel van a probléma, és ezt a lakosok is tudják.
Rogán szerint most egy hosszú folyamat indul el a "Csendkirály" kampánnyal, melynek lényege, hogy az itt szórakozó magyarok és külföldiek egyaránt maguknak tudjanak egy normát, amely a budapesti szórakozásuk alatt nem engedi, hogy a nagy bulikat a lakók és a kerületben dolgozók szenvedjék meg. Ezt erősítette meg Györkefalvi Péter, az érdekvédők titkára, az Instant egyik tulajdonosa is, aki szerint egy "tanulási folyamatról van szó", a kampányt és annak mondanivalóját több évig fent kell majd tartani, hogy beépüljön a köztudatba. Győrkefalvi szerint a partneri kapcsolat kialakításával az eddigiekhez képest már most sokkal több eszköz van a kezükben. A VI. kerületi vendéglátósok ugyanis már tavaly elindítottak egy, a mostanihoz hasonló kezdeményezést.
Lesznek razziák?
A polgármester is a partnerséget és az együttműködést hangsúlyozta. Rogán szerint három kiemelt területet jelölnek ki a kerületben. Bár eleinte nem akarta ezeket megnevezni, végül elárulta, hogy a Bazilika környékéről, a Szent István körútról van szó, a harmadik helyszín pedig még nem eldöntött. Vagy az Astoria lesz az, vagy a Gödör. A polgármester a Privátbankár.hu kérdésére válaszolva elmondta, hogy a Gödör kirívó eset, 8 éve megoldatlan a tulajdonjog kérdése például. Felhívta rá a figyelmet, hogy a Gödör és környéke, ahol nyárestéken több száz fiatal iszogatja sörét, nem közterület, hanem "olyan telek, amit a kerület nem épít be". Majd hozzátette, hogy ha olyan információ áll a kerületvezetés rendelkezésére, akkor "razziákat hajthatnak végre a környéken". "Nem hiszek a rendészeti eszközökben, ezek csak kiegészítő intézkedések lehetnek, ha szükségesek. Az pedig nyilvánvaló, hogy ahol szabályok vannak, ott ellenőrzésre is szükség van." Úgy tudjuk, nyáron a Gödör környékén éjfél után meglephetik az ott "lazulókat".
A kerület amúgy a kiemelt területek takarítására is nagyobb figyelmet fog majd fordítani. Róna hozzátette még, hogy szeretnék bevonni a társasházakat is, ebben szintén nagy volt az egyetértés a polgármesterrel, aki lakossági fórumain eddig is megpróbálta tompítani az ellentéteket a lakók és a kocsmatulajdonosok között.
Hogy mennyit költ pontosan a Dreher a kampányra, azt nem tudni. Kovács Sándor Lóránt a kérdést azzal hárította el, hogy ezt pontosan most nem lehet meghatározni. Jelenleg 260 szórakozóhelyet sikerült bevonni a kampányba, ezt a számot 600-ra akarják emelni a nyári főszezon alatt. A Dreher 40 ezer söralátéttel, 3000 pultra kihelyezhető táblácskával (melyeken ismert emberek "kérnek csendet") és több száz plakáttal készül, ezen kívül interneten próbálják majd elérni a fiatalabb korosztályt, például a kampány Facebook oldalán keresztül. A sörgyár cserébe mindössze "partnerséget kért" az önkormányzatoktól. Kovács szerint nyilvánvaló hogy ez "nem egy pár százezres tétel". Ugyanakkor az is sejthető, hogy a Dreher bevételeihez képest az összeg nem lesz nagy érvágás a gyárnak.
Kellenek a szórakozóhelyek?
Szavazás
|
A befolyó adóbevételek mellett persze van még pozitívuma a szórakozóhelyeknek. Rogán Antal szerint a közterületeket meg kell tölteni élettel, ez pedig a pubok nélkül nem menne. Ezeken a forgalmasabb helyeken ráadásul jobb a közbiztonság is, az V. kerület például ezek környékére nem is telepít ipari kamerákat, azokat inkább a "csendesebb, elhagyatott területekre irányítják". Róna szerint ráadásul a legtöbb (rom)kocsmának van biztonsági szolgálata, az őrök jelenléte is visszaszorítja a bűnözést.
Ha nem megy szép szóval...
Vannak ugyanakkor még olyan szereplők az egyenletben, akiket nem sikerült meggyőzni. Ilyenek a sokáig nyitva tartó vendéglők, illetve a nagyobb problémát jelentő éjjelnappali boltok. Ezek nyitva tartásának illetve alkoholárusítási szabályozása kerületeken eltérő. Ráadásul van, ahol a kerületi szabályozást megszegve este 10 után is adnak ki alkoholos italokat, holott az tiltott. Ez persze kapóra jön azoknak a fogyasztóknak, akik szívesen folytatnák még a dajdajozást...
Rogán szerint meg fogják keresni a tulajdonosokat, hogy tárgyaljanak velük erről - és persze kívánatos lenne e területen is a kerületek összefogása, hiszen ha nagy a buli, a kerülethatár nem akadály. Ha viszont nem megy szép szóval, a kerület korlátozni fogja a non-stop boltok nyitva tartását, és így oldják majd meg a problémát - legalábbis a Belvárosban.
A kezdeményezés igen előremutató, Magyarországon legalábbis ritka, hogy ilyen esetekben a felek képesek összefogásra, ez talán jó példa lehet azoknak is, akik este a városban vonulva eddig nem gondoltak az ott lakókra.
Privátbankár - Zsiborás Gergő