Magyarországon 2009 végén több mint 13,5 millió tojótyúkot tartottak, ez valamivel több mint az előző két évi, de jóval kevesebb, mint a 2006-os adat (14,8 millió). A tojás ára csökkent az elmúlt évben mind fogyasztói, mind termelői oldalon, jelenleg átlagosan 28,76 forintot kell fizetnünk darabjáért a boltban. Éves fogyasztásunk 2004 óta mégis csökken, akkor a KSH adatai szerint fejenként 292 darabot ettünk fejenként, 2008-ban viszont már csak 261-et. A közeljövőben egyébként enyhe, mintegy öt százalékos áremelkedésre számít a Tojásszövetség a takarmányárak 30-40 százalékos növekedése miatt.
A hazai mennyiségi mutató egyébként még mindig messze a világátlag felett van, a statisztikai hivatal szerint 2008-ban a világ lakosai átlagosan mindössze 166 darab tojást fogyasztottak el. Ebbe beletartoznak olyan kiemelkedő számok is, mint Mexikó 350 darabos mutatója, de olyan negatív rekordok is, mint India 48-asa.
Lejtőn az ágazat
A Tojásszövetség illetékese elmondta, hogy az ágazat az uniós csatlakozás vesztese, a piac mintegy 65 százalékos teljesítményt nyújt a 2004-eshez képest. Az EU-s állatjóléti szabályozás életbeléptetésére már csak egy évünk maradt, 2012-ig kell lecserélnünk a hagyományos ketreceket feljavítottakra. Erre az alelnök szerint esély sincsen, mintegy egymillió tyúk marad a régi élőhelyén a határidő lejártakor, ahol elvileg be kell fejezni a termelést.
A magyar piac így egyre inkább importra szorul ebből a legszegényebb rétegek számára is hozzáférhető, tökéletes fehérjeforrásból. „Más termékek, nyersanyagok esetében már láthattuk, hogy ezzel csak rosszul járhatunk” - fogalmazott az illetékes.
A szervezet álláspontja szerint nem járható út az organikus (avagy „bio”) termelés erőltetése sem. A tojások effajta előállítása értéket termel ugyan, minőséget állít elő és munkahelyeket teremt, tehát egy bizonyos szintig szükség van rá, a rohamosan növekvő élelmiszerigényt azonban lehetetlen ilyen módon kitermelni. A világon jelenleg is mintegy egymilliárd ember éhezik, 2050-re pedig a népesség eléri a kilencmilliárdot, melynek nyomán az élelmiszerigény legalább 70 százalékkal növekszik.
A Koronás Tojás védjegy
Hét cég részvételével 2004-ben alakult meg a Koronás Tojás védjegy, mely jelenleg a hazai kereskedelmi forgalom 35 százalékát adja. A szervezet fő célja a kiváló, ellenőrzött magyar tojás népszerűsítése, az élelmiszerbiztonság, higiénia, nyomonkövethetőség garantálása volt. A belépő termelők állatorvosi, technológiai, takarmányozási szűrőn esnek át. Fő cél a tojásfogyasztási szokások fejlesztése, az exportképesség növelése, a termelők ösztönzése a minőségfejlesztésre, így kiváló minőségű tojás előállítása.
Tojással a közelgő influenzajárvány ellen
A János kórház főorvosa a sajtóeseményen hangsúlyozta, hogy nagyon fontos lenne a tojásfehérjét minél jobban beépíteni az emberek étrendjébe, egy remek védőanyagról van ugyanis szó, amely tartalmazza az összes élethez szükséges aminosavat, s felkészíti a szervezetet a betegségek leküzdésére. Hat tojás fehérjéjében ráadásul nagyjából annyi kalória van, mint egy zsemlében, tehát diétára is remekül alkalmas.
Privátbankár