
Három internetezőből kettő tehát rendelt már valamit online módon, azok viszont, akik kisebb-nagyobb rendszerességgel, de folyamatosan vásárolnak az interneten, még a netpolgárok körében is kisebbségben vannak: az internetező felnőttek 41 százaléka él legalább alkalmanként ezzel a lehetőséggel, ami 1,1 millió online vásárlót jelent.
Az, hogy valaki egy terméket, szolgáltatást az interneten keresztül rendel meg, természetesen nem egyenlő azzal, hogy online módon fizet is érte. A rendszeresen vásárlóknak is csupán kétötöde fizetett már bankkártyaszáma megadásával az interneten keresztül – a legjellemzőbb és egyben legkedveltebb fizetési mód még mindig a termék árának utólagos kiegyenlítése, a kiszállítást követően.
Az Európai Uniónak január 1-jével új, biztonságosabb internetprogramja lesz a gyermekek számára és védelmében, jelentette be az Európai Bizottság, miután az Európai Parlament és az EU-tagországok kormányait képviselő tanács is elfogadta a dokumentumot. A program célja, hogy a számítógépes világháló veszélyeivel szemben védelmet nyújtson a gyermekeknek, és felkészítse őket arra, hogy biztonságosan használhassák az olyan internetes szolgáltatásokat, mint a társasági hálózatok, a blogolás és az azonnali üzenetküldés. |
Információ, kényelem és alacsonyabb árak
Bár a rendszeresen internetezők többsége az elmúlt egy évben nem vett semmilyen árucikket az interneten, mindez nem jelenti azt, hogy ők egyáltalán nem használták a világháló segítségét vásárlásaikhoz. Az internetezők 92 százaléka ugyanis vásárlási döntéseik megalapozásához – különösen nagyobb értékű termékek esetén – előszeretettel tájékozódik a világhálóról: böngészget a gyártók, forgalmazók honlapján, online kirakatokat nézeget, termékteszteket, vagy termékekkel, szolgáltatásokkal foglalkozó blogokat, vásárlói fórumokat olvasgat, esetleg hozzászólásával ő maga is információt nyújt a többi érdeklődőnek.
Az online vásárlás előnyeivel kapcsolatban az érintettek leginkább az időben korlátlan vásárlás lehetőségét emelik ki, vagyis azt, hogy az árut a nap bármely időszakában betehetik virtuális kosarukba. Emellett fontos tényező a kényelem, valamint az is, hogy a weben „shoppingolók” könnyedén összehasonlíthatják az egyes termékek tulajdonságait és árát. Az online vásárlók többsége az e-kereskedelem előnyeként említi az olcsóbb beszerzés lehetőségét is.
Könyv, üdülés, repülőjegy
Világviszonylatban is rendkívül alacsony az internet iránti érdeklődés Magyarországon, a felnőtt korú magyar lakosság alig több mint fele használja az internetet - állapította meg a tizenhárom ország adatait összegző World Internet Project (WIP) nemzetközi jelentés. A jelentés kiemelte: a vizsgált országok közül Magyarország rendelkezik az egyik legalacsonyabb aránnyal az internethasználók számát tekintve. Az életkor szerepe globális viszonylatban is egyértelműen meghatározza az internethasználatot, ugyanakkor Magyarország az egyike azoknak az országoknak ahol a legnagyobb a szakadék a legidősebb és a legfiatalabb korosztályok között. |
Ha azonban az egyes termékfajták online vásárlására fordított összeget nézzük, a könyv már csak a toplista ötödik helyét foglalja el. Ezen a listán az üdülés, szállás áll az élen – amit a netezők 9 százaléka rendelt online módon, átlagosan 95 ezer forint értékben – megelőzve a hardvert, valamint a biztosítási szolgáltatásokat.
A repülőjegy itt még leszorult a dobogóról, azt a listát viszont vezeti, amely az alapján rangsorolja az egyes termékeket, szolgáltatásokat, hogy az azokat vásárló internetezők hány százaléka használta a beszerzéshez az online csatornát. A repülőjegy esetében ez az arány 50 százalék: bár a netpolgárok alig több mint 10 százaléka vásárolt repülőjegyet az elmúlt egy évben, a vásárlók fele használta az internetet erre a célra. Ennek tükrében nem meglepő, hogy a netpolgárok által repülőjegyre fordított minden második forint online rendelésben realizálódott.
Ruhát és élelmiszert még nem az interneten veszünk
Az internetezők természetesen ruhaneműre és élelmiszerre költenek a legtöbbet, ám e két termék részesedése az e-kereskedelem teljes hazai forgalmából ennek ellenére csekély. Az ok, hogy annak az összegnek, amit az internetezők egy év alatt ruhaneműre költöttek, csupán az 5 százaléka kapcsolódott internetes rendeléshez, az élelmiszer esetében pedig ez az arány még alacsonyabb volt: alig több mint 1 százalék.
A ruhanemű esetében a termék jellege jelentősen korlátozza az online vásárlás lehetőségeit, hiszen az árucikkel való személyes találkozás, a kézzelfoghatóság a legtöbb esetben elengedhetetlen kritérium a helyes vásárlási döntés meghozatalához – az online rendelés valóban jelentős kockázatot rejthet magában. Ráadásul a könyvhöz hasonlóan a ruházati cikkek vásárlása, a nézelődés sokak számára élmény, a szórakozás egy formája, amit az online környezet ma még nem tud biztosítani.
Az élelmiszerrel viszont más a helyzet. A jól megszokott, kipróbált termékek online rendelése alacsony rizikóval jár, az pedig, hogy a hipermarket körbejárása helyett a számítógép előtt ülve választhatók ki az árucikkek, és a házhozszállítással a cipekedés is elkerülhető, lényegesen kényelmesebbé teheti a nagybevásárlást. Az, hogy ennek ellenére a hideg élelmiszerek online vásárlása minimális, leginkább a kínálati oldal fejletlenségével magyarázható - olvasható az NRC piackutató közleményében.
SMS-alapú fizetés: senkit sem érdekel a biztonság
Repülőjegy? Miről beszélsz?
Újabb trükkök: így vernek át jövőre
Alaposan átvizsgálják az internetszolgáltatókat
Fóbiákat kapunk az internettől?
MTI, Privátbankár