.jpg)
A múlt héten napvilágot látott, lehangoló munkapiaci, forgalmi és fogyasztói bizalmi adatok alapján megállapítható: a neheze még hátravan. Az előző két recessziós periódus egészében sem tartott 11 hónapig.
Az átlag amerikai számára a következő 6-12 hónap gyilkos időszak lesz, egyelőre semmi reménykeltő jelet nem látok - mondta Bernard Baumohl, az Economic Outlook Group kutató cég vezető közgazdásza a lapnak.
Az újság megjegyezte: sokak várakozásával szemben a gondok nem értek véget az októberi tőzsdei sokk után, amely elapasztotta a hiteleket, és megrémítette a fogyasztókat. A november 35 év leggyengébb forgalmát hozta, a detroiti autógyárak negyed százada nem értékesítettek ilyen kevés járművet. Az amerikai gyáraknak 1982 óta nem kellett ilyen nehéz körülmények között boldogulniuk.
A The New York Times értékelése szerint a fogyasztói költekezés valószínűleg tovább csökken, vagyis továbbra sem fog működni a gazdasági növekedés egyes számú motorja. A legriasztóbb az, hogy mennyi munkahely szűnhet még meg a gazdaság zsugorodása miatt; a történelmi tapasztalatok szerint további milliók fogják elveszíteni állásukat, mielőtt az üzlet újra virágzásnak indul.
Sorra nyílnak az új autógyárak
Az Egyesült Államokban, miközben mélyül a recesszió, a detroiti autóvállalatok a csőd szélére kerültek, sorra zárják be gyáraikat, a külföldi vetélytárs autógyártók újabb üzemeket nyitnak - írta a USA Today. Az ázsiai és európai riválisok az Egyesült Államokban és Kanadában is terjeszkednek, pedig a november minden gyártó számára forgalomcsökkenést hozott.
A japán Toyota decemberben nyitotta meg új összeszerelő üzemét, a Honda novemberben, a dél-koreai Hyundai pedig néhány héten belül kezdi meg a termelést új Kia-üzemében a georgiai West Pointban.
Az újság szerint a túlfoglalkoztatottság minden gyártót érint az autóiparban, több külföldi gyártó ennek ellenére nem bocsátja el alkalmazottait. A Toyota üzemeiben például azokon a napokon is fizetnek a munkásoknak, amikor áll a termelés, az embereket továbbképzésre utalják, vagy karbantartási feladatokat végeztetnek velük.
A Toyota több üzemében novemberben 10 napra is le kellett állítani a termelést az eladások apadása miatt. A leállások a legnagyobb észak-amerikai üzemeket érintették, ahol a Camrytól kezdve a terepjárókig egy sor modellt előállítanak. A japán gyártó ennek ellenére múlt héten nyitotta meg új üzemét a kanadai Ontario tartományban, Woodstockban.
A Honda múlt hónapban adta át az indianai Greensburgben új gyárát, ahol négyajtós Civic modelleket szerelnek össze. A gyártás egyelőre egy műszakban folyik, és több Honda-üzemben jelentettek be olyan napokat, amikor leállítják a termelést. A Mercedes-Benz üzeme az alabamai Vance-ben decemberben két napra függeszti fel a termelést, januárban pedig két hétre. A Hyundai szintén jelentős mértékben visszafogta a termelést az alabamai Montgomeryben található 1,4 milliárd dolláros gyárában, amely Hyundai és Kia márkákat bocsát ki.
Gyorsabban zuhanunk, mint hitték
Már a szlovákok is visszafogták magukat
Magyarország bedöntésére már van tipp
Nem ilyen 2009-ről álmodtak a németek
A nagy feltörekvők nagy pofára esése?
MTI