Győztek a tiltakozók: nem lesz adóemelés
Gordon Brown miniszterelnök azonban, aki csütörtökön az alsóházi bizottságok elnökei alkotta parlamenti különbizottság félévente esedékes meghallgatásán válaszolt a képviselői kérdésekre, azt mondta: nem akar jóslatokba bocsátkozni, mert a döntés a pénzügyminiszterre tartozik, de a kormány a következő hetekben "nagyon-nagyon gondosan tanulmányozni fogja" az októberi illetékemelés ügyét.
A brit közúti fuvarozók - akik éppen a héten tartottak minden eddiginél nagyobb tiltakozó demonstrációt Londonban és a fővárosba bevezető autópályákon - mindazonáltal az illetékemelés jegelésénél most már jóval többet akarnak elérni. Fő követelésük az, hogy a kormány a dízelüzemanyagból literenként 25 penny adó-visszatérítésben részesítse a közhasznú szállítási feladatokat ellátó vállalkozókat.
Ezt szerintük egyebek mellett az is indokolja, hogy a szakma behozhatatlan versenyhátrányban van a külföldi konkurenciával szemben. A kamionosok érvei között szerepel, hogy a kelet-európai versenytársak jóval olcsóbb üzemanyaggal teletankolt teherautókkal kelnek át a kontinensről, és anélkül teljesítenek nagy-britanniai szállítási megbízatásokat, hogy a drága brit dízelből vásárolniuk kellene.
Nagy-Britanniában a nagy adótartalom miatt a legdrágább az üzemanyag az Európai Unión belül. A benzin és a gázolaj literenkénti kiskereskedelmi ára már rég és jóval túlhaladta a korábban elképzelhetetlen szintnek tartott egy fontot; a dízelolaj literje jelenleg átlagosan 1,32 font (csaknem 400 forint).
A minapi kamionos tiltakozás szervezői szerint egy átlagos nyergesvontató heti üzemanyagköltsége most már eléri az ezer fontot (300 ezer forint), ami miatt kis és közepes fuvarozó cégek százai mennek tönkre.
Nem lehet megunni: olajár az egekben
Kamionosok ostromolják Londont: tiltakoznak
Kontrák és rekontrák: össztűz alatt a kormány
MTI