A legnagyobb európai hitelminősítő alig burkolt utalást tett arra, hogy bizonytalanná is válhat a vezető világgazdasági erőcentrumok "AAA" osztályzatainak jövője. A Fitch megfogalmazása szerint ugyanis az államháztartási exitstratégia döntő szerepet játszik majd az "AAA" osztályzatú gazdaságok, köztük az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Franciaország, Spanyolország vagy Németország szuverén hitelképességi kilátásainak megítélésében. E kilátások megítélése máris romlott más nagy hitelminősítőknél.
A Standard & Poor´s nemrég - hatalmas globális piaci visszhangot kiváltó lépéssel - stabilról leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta Nagy-Britannia "AAA" szintű szuverén adóskockázati besorolásának kilátását, arra a véleményére hivatkozva, hogy a jelenlegi költségvetési folyamatok mellett a brit nettó államadósság középtávon elérheti a GDP-érték 100 százalékát.
A brit osztályzati kilátás rontása komoly megrettenést okozott a piacon. Felmerült ugyanis annak a rémképe, hogy ha Nagy-Britannia elveszítheti "AAA" besorolását, akkor a hasonló költségvetési és államadósság-gondokkal küszködő Egyesült Államok ugyanilyen szintű adósosztályzata sincs biztonságban, márpedig az amerikai "AAA" a piaci kockázatmegítélés globális alapmércéje.
A nemzetközi hitelminősítők mindazonáltal már jelezték, hogy az Egyesült Államok leminősítése nincs napirenden.
A Fitch Ratings a csütörtöki elemzésben ugyanakkor azt írta: a középtávú konszolidációs tervek mihamarabbi kidolgozásának szükségszerűségét jelzi az egyes államháztartási mérleghelyzetek romlásának puszta mértéke.
A hitelminősítő szerint a gazdasági fellendülés és a költségvetési ösztönző programok kifutása önmagában nem lesz elégséges a közadósság-terhek stabilizálásához és csökkentéséhez középtávon.
A fejlett ipari térség kormányai mindezidáig legfeljebb annyit tettek, hogy vázolták azokat a hiánycsökkentési pályákat, amelyekkel az évtized közepéig stabilizálni lehet a közadósság-rátákat. Az állandósuló, nagyon magas közadósság-ráták azonban sebezhetővé teszik a költségvetési szférákat a jövőbeni sokkoktól - például a társadalom elöregedésének közfinanszírozási hatásaitól -, és szűkítik a kormányok költségvetési mozgásterét olyan anticiklikus gazdaságpolitikai válaszintézkedésekre, amelyekkel a jelenleg válság során is éltek - áll a Fitch Ratings csütörtök londoni elemzésében.
A cég elismeri, hogy a továbbra is törékeny gazdasági kilábalás miatt 2010-ben még idő előtti lenne agresszív költségvetési konszolidációs programok elindítása. A Fitch szerint azonban ha az érintett országok már most "kidolgoznák a terveket annak bemutatására", hogy 2010 után miként akarják csökkenteni a hiányt és az adósságot, az jót tenne a közadósság középtávú fenntarthatóságába vetett bizalomnak, valamint a szuverén hitelképesség kilátásának.
Nincs ok az optimizmusra A Brit Iparszövetség (CBI) éppen e héten ismertetett új előrejelzése az, hogy a brit államháztartás nettó hiteligénye a 2009-2010-es pénzügyi évben 176,2 milliárd font, 2010-2011-ben 181,8 milliárd font lesz; ez mindkét évben egyaránt 12,6 százalékos GDP-arányos államháztartási hiánynak felelne meg. |
A brit államháztartási deficit az idei pénzügyi évben a költségvetésbe beállított előrejelzés szerint 175 milliárd font (54 ezer milliárd forint) lesz, ami a hazai össztermék becsült értékének 12,4 százalékát tenné ki. Ez az arány a modern brit gazdaságtörténet eddigi legnagyobb központi deficitje lenne.
A múlt héten kiadott legfrissebb statisztikai adatok szerint azonban csak augusztusban 16,1 milliárd fontos (csaknem ötezer milliárd forintos) havi rekordhiánnyal zárt a brit államháztartás, és független londoni elemzők a költségvetésben szereplő egész évi hiányprognózist is túl derűlátónak tartják.
A Bizottság központosítaná a bankfelügyeletet
Gyengülő forintra számítanak tőlünk nyugatra
Vége a brit recessziónak - növekedés még nincs
Leminősítés olvasható ki a Fitch-jelentésből?
Államadósság: magyar éltanuló, cseh bukta?
MTI