
Mindez a GWC Pénzügyi PR-kommunikációs Ügynökség által a pénzügyi szektor kilenc szegmensében (corporate finance tanácsadók, értékpapír kereskedők, alapkezelők, lízingcégek, faktoring szolgáltatók, kockázati tőkealap kezelők, specializált pénzügyi szolgáltatók, nyugdíjpénztárak, private banking szolgáltatók) végzett felméréséből derül ki. A kilenc területen összesen 28 cég és szervezet vett részt a felmérésben, amely kiterjedt az egyes szegmensek szakmai szövetségeire is.
Volt olyan szereplő, aki 2009-re a PR költéseinek 40%-os tervezett növeléséről számolt be, míg a válaszadók negyede 5-30%-kal költ többet PR-re – sokszor pontosan megegyező mértékben csökkentve a reklámkiadásokat.
„A válság új helyzetet teremtett: a piaci átrendeződés hamarosan érződni fog a kommunikációban is. A hangsúly a reklámról az indirekt kommunikáció irányába tolódik, és egyre többen látják úgy, hogy a marketing különböző területei közül a PR nyújtja a leghatékonyabb támogatást az üzleti célok eléréséhez.” – állapítja meg Kondor Anna, a GWC ügyvezető partnere.
A válaszadók elmondása alapján már 2008-ban is a PR-re, a rendezvényre és belső kommunikációra fordított költségek nőttek átlag feletti mértékben, és hasonló tendencia körvonalazódik 2009-re is.

Ez lesz 2009-ben is?
A költségek és befektetések megtérülése különösen kényes kérdés recessziós időszakokban. A reklám és a PR-kiadások megfelelő allokációjánál jó kiinduló pontot adhat annak vizsgálata, hogy a jellemzően alacsonyabb költségszint mellett megvalósítható PR mely területen hatékonyabb, mint a reklám. Az elsősorban vállalati és intézményi kört, valamint jelentős vagyonnal rendelkező magánszemélyeket megcélzó pénzügyi szolgáltatók szerint a PR a piaci pozícióépítésben (ide tartozik az ismertség növelése, az imázs javítása és a piaci szerep és a kommunikációs aktivitás párhuzamba állítása) és az üzleti stratégia támogatásában (vagyis az elérendő célokhoz szükséges értékeket, véleményeket és tényeket közvetítő kommunikációban) hatékonyabb, mint a reklám. Kisebb arányban ugyan, de több válaszadó is alkalmasabbnak tartotta PR-t a reklámnál a márkaépítés, az ügyfélszerzés és a terméktámogatás területén is.
„A felmérés keretében végzett interjúk során többen is úgy fogalmaztak, hogy a pénzügyi területre jellemző ügyfélközpontú, bizalmi alapú szolgáltatások esetében – ahol nehéz bemutatni a szolgáltatást a nyilvánosságnak – egyre inkább felértékelődik a szakmai tudást hitelesen bemutató, a tartalomra építő PR-kommunikáció, emeli ki Kondor Anna, a GWC ügyvezető partnere. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a stratégiájukat jól megválasztó szereplők vagy egyik, vagy másik típusú kommunikáció mellett teszik le a voksot, inkább hangsúlyeltolódásról, az arányok átrendezéséről beszélhetünk a megváltozott külső tényezők miatt.”

Hangsúlyeltolódás várható 2009-re?
Örök dilemma PR területen is, hogy milyen mértékben látható el tisztán saját alkalmazottakkal a tevékenység és milyen mértékben van szükség külső tanácsadó bevonására. A válaszadóknak mindössze a 30%-a támaszkodik csupán belső erőforrásra, míg a fennmaradó 70% bizonyos mértékben tanácsadói közreműködést is igénybe vesz. A külső tanácsadók bevonásának magas aránya azonban részben ennek a kommunikációs műfajnak a fő jellemzőjéből adódik: mivel a legnagyobb mértékben a hitelességre támaszkodik, pontosan ezt a hitelességet erősíti, amikor egy pénzügyi szolgáltató üzeneteit nem maga a vállalkozás, hanem a külső tanácsadó juttatja el a célcsoportok irányába. A külső segítség bevonásával a vállalkozás továbbá megtöbbszörözi és megerősíti azt a kapcsolati hálót, amit a kommunikációs során igénybe tud venni.

Ki ad tanácsot?
Nem vagyunk teljesen szabadok
Nemzeti sport: menekülés az APEH elől
Túlélő terv, és még az államnak sem fájna
Szinte hihetetlen: nem volt átverés a 0%-os THM
Támogatott hitelprogram kkv-knak
Privátbankár