Az izlandi vulkánkitörés megbénította az európai légteret és ez bizony sok utazónak okozott a kellemetlenségek mellett anyagi veszteséget is. Mit lehet kezdeni a mostanihoz hasonló vis maior helyzetekkel - fel lehet-e készülni előre ezekre? A Privátbankár.hu körkérdése szerint igen: egy kis előrelátással és tervezéssel könnyen elkerülhetjük a kellemetlen élményeket utazásunk során, sőt a nehezebb szituációkban sem maradunk segítség nélkül.
Mi számít vis maior szituációnak?
Az utazási szerződésről szóló 281/2008(XI 28) kormányrendelet értelmében az utazásszervező felel az utazási szerződés hibás teljesítéséből eredő kárért, kivéve, ha a hiba sem az ő, sem az általa igénybe vett közreműködője tevékenységére nem vezethető vissza, tehát vis maior esetén - mondta el érdeklődésünkre a Neckermann utazási iroda ügyfélszolgálati vezetője, Kotmajer Adrienn.
"A vis maior olyan előre nem látható, el nem hárítható külső erő, amely az utazásszervező tevékenységén kívül keletkezik. Vis maior esetén az utasokkal kötött utazási szerződés teljesítése lehetetlenné válik. A lehetetlenné válás okáért egyik fél sem felelős, sem az utazási vállalkozó, sem az utas."
A légitársaságokat semmi sem kötelezi kártérítésre
Segít a Külügyminisztérium is A Külügyminisztérium Konzuli Főosztálya válságstábot működtet az európai légtér lezárásával összefüggő problémák kezelésére – a tájékoztatót az érintettek számára ITT találja. A külügyi tárca eddig közel 500 kint ragadt magyar állampolgárnak nyújtott segítséget a vulkánfelhő okozta fennakadások miatt - mondta el kérdésünkre válaszolva Mátrai Zsuzsa a tárca szóvivője. |
Hasonlóan járnak el az egyik legnagyobb itthon is működő fapados légitársaságnál. A Wizz Air szabályzata szerint "az útiterv megváltoztatása, a repülés megszakítása és elterelések" esetén "amennyiben az a Wizz Air kezdeményezéséből vagy egyéb forgalmi okból a szerződés módosításra kerül" elektronikus levélben értesítik az ügyfeleket. Ekkor lehetőség van az út lemondására a jegy árának visszatérítése mellett vagy a vásárló el is fogadhatja az új feltételeket. Fapados társaságoknál amúgy is gyakoribb, hogy az indulási vagy érkezési időpontok megváltoznak (adott esetben egy-két napot is csúszhatnak, bár ez ritkán fordul elő), a jó pár hónappal előbb megvásárolt jegy árát ilyenkor akár vissza is kérhetjük. Emiatt is kéri a Wizz Air az ügyfeleit, hogy kísérjék figyelemmel a társaság honlapját és a friss híreket.
Utazási irodák: arányos költségelosztás
Ez pedig egyben azt is jelenti, hogy az utazásszervező és az utas között a szerződés - anélkül, hogy bármelyik fél elállna attól - megszűnik. Viszont még ebben az esetben is kötelessége az utazási irodának, hogy az utas segítségére legyen. De mit jelent ez pénzben kifejezve? Ilyenkor az irodát az elvégzett szolgáltatásért a díj arányos része illeti meg, viszont nem kötelessége kártalanítani a pórul járt utasokat (az is igaz, hogy az el nem végzett szolgáltatásokért felvett pénzből az iroda köteles visszaadni az utasra eső részt). Mint Kotmajer Adrienn kérdésünkre válaszolva elmondta, "az, hogy az utazási vállalkozó költsége mennyi, függ a szolgáltatók felé történő elszámolásoktól. Természetesen a költségmentes átfoglalásokat próbáljuk minden esetben elérni, de ez szintén nem tőlünk, hanem a szolgáltatóktól függ". Könnyen kerülhet tehát nehéz helyzetbe az, aki biztosítás nélkül vág bele egy utazásba, csakhogy vis maior esetében ez sem jelent megoldást. A Neckermannál elmondták: tudomásuk szerint egyetlen biztosító sem fizet ilyen esetben. De vajon így van-e ez, és ha igen, miért?Kérdéseinkkel a Generali Csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosító (EUB) szakértőihez fordultunk. A biztosító tapasztalatai szerint ugyan növekszik azok száma itthon, akik biztosítás nélkül nem utaznak el, de még így is jóval a nyugat-európai arányok alatt vagyunk. "Ennek az is oka lehet, hogy a magyar utazók nagy része nincs tudatában a külföldön felmerülő költségeknek, pl. mert még Magyarországon sem ismeri az orvosi költségek, mentőszállítás valós árát, aminek pedig általában a külföldi ellátási és szállítási árak a többszörösét teszik ki." Az EUB szerint sokan nem gondolnak arra, hogy éppen azoknak az utazóknak kellene jó színvonalú - tehát aránylag drágább - biztosítást kötni, akik kevés pénzzel utaznak, hiszen az ő számukra sokkal megterhelőbbek, vagy eleve megfizethetetlenek a váratlanul felmerült többletkiadások (pl. egy súlyos beteg nem tud személyautóval hazautazni, mentőre van szüksége, ami többszázezer forint vagy mentőrepülőre, ami több millió), de a hozzátartozók szállása vagy a látogatás költsége is százezres nagyságrendű lehet.
Vis maior: van megoldás?
"Az európai légi közlekedést megbénító légtérzár miatt ismét központi beszédtéma lett az utasbiztosítások kérdése. Az utasbiztosítások általában csak a kiutazások során bekövetkező járatkésések esetén fizetnek kártérítést, így a biztosítótársaságok nem tudják fedezni ügyfeleiknek a hazautazás során, emiatt felmerült többletköltségeit. Az utasbiztosítások meglétének fontossága azonban így sem elhanyagolható, hiszen a külföldön történt balesetek vagy poggyászkárok esetén költséges káraink keletkezhetne" - emelte ki szerkesztőségünknek továbbított szakértői véleményében a K&H Biztosító. |
"Vajon ki adott volna ki pénzt ezelőtt két héttel azért, hogy vulkánkitörés esetén törölt járata helyett a biztosító hazaszállítsa? Valószínű az lett volna az ügyfelek válasza, hogy a biztosító már megint olyasmiért akar pénzt kérni, ami itt Európában biztosan nem fordulhat elő..." - mondták el a Privátbankár.hu kérdésére válaszolva a biztosítónál.
A külföldön tartózkodó utasokra vonatkozóan létezik olyan szolgáltatás viszont, hogy valamely, az utazás helyszínén bekövetkező, az utasok testi épségét közvetlenül veszélyeztető váratlan esemény miatt a biztosító vállalja a váratlan hazautazás többletköltségeit, így pl. ha Izlandon lettek volna utasok a vulkánkitörés időpontjában, ők ezt igénybe vehették volna. Létezik tehát olyan termék - több biztosító portfóliójában is - amely megoldást jelenthet vis maior helyzetben. Sőt, a jelenlegi helyzetben sok biztosító felülbírálta eddigi gyakorlatát és lehetőséget adott kint tartózkodó ügyfeleinek a gyors szerződésmódosításra, hogy minél kevesebb ráfordítással tudjanak biztonságban hazaérni.
Milyen biztosítást válasszunk?
Az utasbiztosításoknál a legfontosabb az orvosi költségekre, mentésre és hazaszállításra vonatkozó szolgáltatás, mert ezeken a területeken merülhetnek fel a legnagyobb összegű kiadások. Európában legalább 4-6 millió forintos orvosi költség limitet célszerű választani, és a hazaszállításra is legalább 10 milliós fedezetet, hogy beleférjen egy esetleges mentőrepülős szállítás is! - tanácsolja az EUB az utazóknak. Európán kívül ezeknek a háromszorosa a minimum elvárás, mivel ott jellemzően (USA-ban pl. 3-4x) magasabbak az árak, és hosszabb idő telik el, amíg a beteg hazaszállítható állapotba kerül.
Belföldi utazásokra vonatkozóan is érdemes utasbiztosítást kötni, a biztosító ennek keretében is tud pl. mentőszállítást szervezni, közlekedési baleset esetén az autót hazaszállítani, a megrongálódott poggyászt kifizetni stb. - így az EUB.
Ötezer ügyfélnél jár az AEGON direktbiztosítója
A síelők nem kockáztatnak: a top termékek a nyerők
Lakásbiztosítás: elfogadjuk-e az emelt díjakat?
A Wabard visszatérésével csökkenhet a kgfb ára
Átrendezheti a biztosítási piacot a TKM
Vége a MÁV ÁBE-nyomozásnak, az ügyészeken a sor
Biztosítás nélkül egy síbaleset miatt el is adósodhatunk akár
Privátbankár - Zsiborás Gergő