
A Colliers szerint egy másik jelenség a növekvő árukínálat és az üzlet prezentálásának igénye, amely szintén helyigényes. A tapasztalatok azonban afelé mutatnak, hogy kellően stabil háttérrel és jó üzletpolitikával a négyzetméterek növekedése a siker záloga lehet.
A tanácsadó cég szerint több neves üzletlánc az ezer feletti négyzetméteres üzleteiben nagyobb hatékonyságot produkált, mint a néhány száz négyzetméteresekben, vagyis a fajlagos forgalmat sikerült megnövelniük. A reprezentatív, reklámértékű belvárosi üzletek a konkurencia és a piac felé is hatásos üzenetnek bizonyulnak, az üzletnagyság sokszor egy cég piacon betöltött szerepét is jelzi - mutat rá a Colliers. Másrészt - teszi hozzá - a nagyobb üzletterületek bérlői erősebb pozícióval is rendelkeznek a tárgyalás során, így alacsonyabb bérleti díjat érnek el.
A túl gyors területnövelés azonban önmagában nem tekinthető a siker zálogának, mivel áruellátási vagy infrastrukturális zavarokhoz vezethet, amellyel végeredményben ellentétes hatást érnek el. A Colliers szerint az üzletterületek növekedésének további oka, hogy terjednek a nyugati mintájú bevásárlóudvarok, a "strip mall-ok", amelyeknek jellemzője, hogy olcsóbb telkeken, a városszéli forgalmasabb utak mentén épült földszintes üzleteik alacsony bérleti díj ellenében is nagy alapterületet biztosítanak az üzletek bérlői számára.
Elszálló lakbérek a fővárosban
Újabb adalék az ingatlanpiaci problémákhoz (hanganyag)
Mennyibe kerül eladni egy ingatlant? (hanganyag)
Kevesebb az üresen tátongó iroda
MTI