Közép-Európát a budapesti Váci utca képviselte, ami először vett részt a felmérésben, és a rangos 7. helyet szerezte meg, csupán 8 ponttal a győztes Beverly Hills-i Rodeo Drive mögött. A mezőnyben kiemelkedünk a pénztári kiszolgálás udvariasságában, hiszen ebben a kategóriában az első helyen végeztünk.
Az átfogó kutatás során 672 teszt készült, 15 ország részvételével, 16 helyet vizsgálva. A projektben az egyes országok sétálóutcáit próbavásárlók tesztelték különböző szempontok alapján. A felmérésben részt vett Belgium, Brazília, az Egyesült Arab Emirátusok, Franciaország, Hollandia, Kína, Magyarország, Monaco, Olaszország, Oroszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Törökország egy-egy, az Amerikai Egyesült Államok pedig két bevásárló utcával. A felmérést titkos tesztvásárlók segítették, akik árgus szemekkel járták az utcákat és üzleteket 1 héten keresztül; naponta 7-7 próbavásárló vetette bele magát a híres utcák forgatagába.
A próbavásárlók a sétálóutca állapotát, vonzerejét mérték fel, olyan kérdésekre keresve választ, mint például hogy voltak-e virágok, tiszták voltak-e a járdák, láttak-e koldusokat, tele voltak-e a szemetesek, volt-e tájékozódást segítő térkép, de természetesen a járókelők hangulata és a rendőrök segítőkészsége sem maradhatott ki a kutatásból. Ezen kívül tesztelték az üzletek színvonalát, az eladás minőségét is. Itt többek között arra voltak kíváncsiak, hogy kívülről mennyire voltak vonzóak és könnyen megközelíthetők az üzletek, hogy volt berendezve a kirakat, mennyire voltak készségesek az eladók – kedvesen fogadták-e a vásárlókat vagy megvárakoztatták őket. Érdekesség, hogy az érdeklődőknek nemcsak közvetlenül a kiszolgálást, hanem a belső körülményeket is értékelniük kellett: milyen hangulat uralkodott a boltban, tiszta volt-e a helyiség, és még a mosdókat is meglátogatták (amennyiben volt), hogy minden részletet megfigyelhessenek.
A maximálisan adható 100 pont alapján a megméretés győztese Beverly Hills sétálóutcája, a Rodeo Drive lett 84 ponttal, a képzeletbeli dobogóra Madrid és Isztambul állhatott fel 81, illetve 79 ponttal. Budapest 76 ponttal a 7. helyen végzett, olyan városokat megelőzve, mint Párizs, Amszterdam, Moszkva vagy Milánó. A hazai próbavásárlók kiemelkedőnek értékelték a Váci utca hangulatát (fák, virágok, padok, érdekességek), meglehetősen rossznak ítélték viszont a közbiztonságot a rendőri jelenlét hiánya és a koldusok miatt. A Váci utca itt a 6. helyen végzett. Büszkék lehetünk arra azonban, hogy „Közép-Európa képviselője” első helyen végzett a pénztári kiszolgálásban: az eladók többnyire kedvesen, mosolygósan fogadták a vásárlókat.
Az üzletek ügyfél-kiszolgálási színvonalát tekintve már korántsem ilyen rózsás a kép. A legkülönfélébb üzletek értékelésében – posta, metró, újságos, illatszer, utazási iroda, gyógyszertár, ruházati bolt, cipőbolt, kávézó, étterem, utcai ételstand, gyorsétterem, ajándékbolt, ékszerüzlet, bizsu, bőrdíszmű – városunknak mindössze a 11. helyet sikerült megszereznie a rangos mezőnyben. Az üzletek külső és belső környezetén (rendezettség, átláthatóság, kirakat állapota) azonban bőven van javítanivalónk – ebben a kategóriában az utolsó helyre sorolták a Váci utcát - olvasható a ClientFirst Consulting közleményében.
A Szabadság hídig tart majd a pesti korzó
Üzletek: újra az utcán hever a pénz
Zürichben és Bécsben a legjobb élni
Budapest a favorit - de csak Prága után
Privátbankár