Közleményükben hangsúlyozták: a személyi sérülések száma annak ellenére csökkent, hogy a szokatlanul csapadékos téli hónapokban tavalyhoz viszonyítva mintegy 14 százalékkal több balesetet regisztráltak a gyorsforgalmi utakon.
Az ÁAK Zrt. szakemberei folyamatosan elemzik a társaság kezelésében lévő autópálya-szakaszokon bekövetkező balesetek körülményeit és kiváltó okait. Az autópályákon mintegy harmadannyi a baleseti kockázat, mint az országos közutakon. Az egyes balesetek viszont általában súlyosabbak a nagyobb sebesség miatt - tették hozzá.
Összességében a csak anyagi kárral járó balesetek száma több mint 17 százalékkal nőtt, ezt a szakemberek a csapadékos téli időjárással magyarázzák. A halálos balesetek száma viszont az elmúlt évhez képest csökkent, míg 2009 első félévében még 23, az idén 14 ilyen esetet regisztráltak. Tavaly 65, az idén már csak 54 baleset járt súlyos sérüléssel, a könnyebb sérülések száma pedig 140-ről 118-ra csökkent.
A személyi sérüléssel járó balesetek számának csökkenése az egyes útszakaszokon eltérő arányú. A társaság közleménye szerint a legjobb mutató az M0-s autóút és az M1-es autópálya esetében tapasztalható: az előbbinél csaknem 40, az utóbbinál 22 százalékos a csökkenés. Hozzátették: a mostanáig legrosszabb baleseti mutatókkal rendelkező M2-es autóút esetében is javulást tapasztaltak.
Továbbra is a figyelmetlen vezetés okozza a legtöbb balesetet. A második leggyakoribb kiváltó ok a gyorshajtás, ennek aránya csaknem duplájára nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest. Nagyarányú a követési távolság be nem tartásából, valamint a szabálytalan sávváltásból eredő balesetek száma, de gyakori kiváltó ok a vadelütés és az elalvás is.
Az ÁAK Zrt. hangsúlyozza, hogy az év második felére tervezett forgalombiztonsági programjuk fő céljai: az utoléréses és a leállósávban történő balesetek számának csökkentése, valamint az, hogy minél többen kapcsolják be a biztonsági övet.
MTI