Varga Árpád, a NAV elnökhelyettese bevezetőjében elmondta, kettős szerepe van az új ellenőrzési irányelvnek: egyrészt a vállalkozások típusát és arányait vizsgálják, másfelől szeretnék felhívni a figyelmet arra, hogy ki mire számíthat, mert így talán inkább lehet ösztönözni az állampolgárok a kötelezettségeiket betartására.
A revizorok csekély száma miatt nagyjából 80 évente kerülne sor egy magánszemély ellenőrzésére, ezért fontos az irányelevek pontos meghatározása, tette hozzá. "Onnantól, hogy valaki vállalkozik, minden adatot nyilvántartunk, ami alapján tudunk sikeresek lenni az ellenőrzésben. Az adóhivatal többet tud a férjről, mint a feleség - szól egy amerikai mondás. Itt még ugyan nem tartunk, de ebbe az irányba kell mennünk" - fogalmazott az elnökhelyettes.
Az ellenőrzéseket megalapozó kockázatkezelés, kiválasztás fókuszában egyrészt az adózói életút különböző szakaszaihoz - alakulás, működés, átalakulás, megszűnés - köthető kockázati tényezők, másrészt kockázatos adózói kapcsolatok állnak. Idén is számíthatnak ellenőrzésre az induló vállalkozások, mert a helyes adózói magatartás kialakítása mellett az adóhatóság a fantomcégek minél nagyobb arányban és minél hamarabb történő kiszűrésére törekszik - mondta Varga.
Az ellenőrzési típusok tervezett arányszámai - utólagos vizsgálatra irányuló ellenőrzések: 61,5 százalék |
Érintik az ellenőrzések a korábban vizsgált adóelkerülőket, fantom cégek tulajdonosai által alpított, új cégeket, az azonos székhellyel, tulajdonosi körrel, ügyvezetővel rendelkező, egymással üzleti kapcsolatban álló vállalkozásokat, azon cégeket, amelyek tulajdonosainak székhelye alacsony adókulcsú államok valamelyikében található, és azokat az adózókat, amelyek kiemelten kockázatos külföldi adózókkal állnak/álltak kapcsolatban.
Varga Árpád elmondta: előtérbe kerülnek az aktuális gazdasági folyamatok. Az adatok gyűjtését célzó, az egyes adókötelezettségek teljesítésére irányuló ellenőrzések, valamint az utólagos adóellenőrzések jelentős része is a vizsgálat elrendelésének évét, illetőleg az azt megelőző egy-három évet érintik.
Megnő a helyszíni vizsgálatok, adatgyűjtések száma is és nem csökken a kiutalás előtti ellenőrzések jelentősége sem. A bevallások utólagos vizsgálata vonatkozásában kiemelten kezelik a továbbiakban is a fiktív számlázásokat, körbeszámlázásos ügyleteket, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjait illető bevételek megrövidítésének feltárását, illetve a vagyonosodási vizsgálatokat.
Új feladatként jelenik meg a transzferárak ellenőrzése, a vállalkozás érdekeit tartósan szolgáló tulajdoni részesedést jelentő befektetés vásárlásának vagy értékesítésének vizsgálata, a reklámköltségek elszámolásának ellenőrzése, az illegális szerencsejáték szervezői tevékenység vagy a magánszemélyek jövedelmeit terhelő különadó ellenőrzése.
Ellenőrzésre számíthat idén a szolgáltató szektor, ezen belül is a nagykereskedelem, a vagyonkezelői, tanácsadói szolgáltatást nyújtók. Az ipari és a mezőgazdasági szektorból az építőipar, az élelmiszergyártás és a fakitermelés területét sorolta a kiemelt területeket Varga Árpád.
A vámellenőrzések során különösen figyel majd a hatóság az áruosztály jogszerűségének vizsgálatára, továbbá textil- és ruházat, cipő- és lábbeli termékek importjára.
Az ellenőrzésre történő kiválasztás szempontjából fokozott figyelemmel kíséri az adóhatóság azokat a működő vállalkozásokat is, ahol a következő magatartások merülnek fel: - a bevallások elmaradása, összhangjának hiánya |
Privátbankár - Acsai N. Ferenc