A magyarországi ingatlanpiac továbbra is Csipkerózsika álmát alussza, ezzel együtt a változás benne van a levegőben. Javulnak a makrogazdasági mutatók és nemzetközi befektetői körökben az ország megítélése is. Az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület szerint a keresleti oldalon 2011-ben már növekedés tapasztalható, ami azt jelzi, hogy a válságból való kilábalás megkezdődött.
Bár, a kereskedelmi szektor helyzete továbbra is nehéz, az idei jelentős átadásoknak köszönhetően jövőre megindulhat a fellendülés a szektorban. Az irodapiacon látszik, hogy van igény a megfelelő minőségű irodákra, az idén a bérbeadási szint meghaladhatja a 300 ezer négyzetmétert is, ami ha kismértékben is, de több a tavalyinál. Mindezek mellett új fejlesztések hiányában nem igazán lehet még irodabérleti növekedésről beszélni.
„Az ingatlanfejlesztői szakma mérsékelten optimista; a piac stagnál, amely önmagában véve is jót jelent, hiszen megállni látszik a 2008 óta tartó lejtmenet. Mi folyamatosan azokat a kitörési pontokat keressük, amelyek visszavezethetik az ingatlanpiacot a fellendüléshez. Két fő területet azonosítottunk, ahol sürgős változásra lenne szükség: ez a lánctartozások és az építésügyi szabályozás területe, mindkettőre javaslatcsomagokat dolgoztunk ki.” – hangsúlyozta dr. Árendás Gergely, az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület elnöke.
A lánctartozások hatékony kezelése és a fedezetkezelő intézményének kiváltása
Az építőiparban elterjedt lánctartozások kezelésére vezették be a fedezetkezelői intézményt (Építési törvény új 39/B. §-a + kormányrendelet). Az IFK és az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége ugyanakkor számos aggályt fogalmazott meg a rendszerrel kapcsolatosan, a két szervezet szerint a fedezetkezelői intézmény elveszi a projektfinanszírozó intézettől a folyósítás feletti kontrollt, ellehetetleníti a finanszírozást, jogvita esetén blokkolja a fedezet egy részét, a fedezetkezelői szoftver pedig nem ad megfelelő választ a rendszeresen felvetődő problémákra (pótmunka, többletmunka, visszatartás, elmaradt munka stb.).
„Megítélésünk szerint a fedezetkezelői rendszer jelenlegi szabályozása nem alkalmas a komplex beruházások lebonyolítására, kötelező alkalmazása növeli a beruházás résztvevőinek kockázatát, adminisztrációs és egyéb költségét. Ez is jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a válságból való kilábalás nehezebb Magyarországon, mint akár más európai országokban.”– mondta Árendás Gergely.
Az IFK kezdeményezi a fedezetkezelői intézmény felfüggesztését és az átmeneti időszakban a rendszer tesztelését, valamint fejlesztését néhány kiválasztott közberuházáson, illetve az alábbi intézkedések bevezetését: kötelező minimum rezsióradíj az irreálisan alacsony óradíjak ellen, alvállalkozói lánc nyilvántartása az alvállalkozók átláthatósága érdekében, kötelező fedezetigazolás a fedezet nélküli építési megbízások megszüntetéséért, alkalmatlan személyek kizárása az iparágból, átadás-átvétel kötelező megkezdése a valós műszaki teljesítés igazolására, fizetési határidő meghatározása maximum 45 napban, teljesítési és jólteljesítési garancia mértékének korlátozása a kivitelezési érték maximum tíz százalékában, független szakértői gárda létrehozása a viták hatékonyabb kezelésére és építőipari állandó választott bíróság, amely kifejezetten az építőipari jogvitákra specializálódik
„A bonyolult, túladminisztrált építésügyi szabályozás számos esetben indokolatlan többletköltséget okoz az építtetőknek, legyen szó magán, vagy üzleti fejlesztésről, és jelentősen meghosszabbítja a beruházások megvalósulásának időtartamát. Az IFK változást sürget e téren is, az átláthatóság, kiszámíthatóság és egyszerűsítés jegyében. Az építésügyi eljárások lényegesen tovább tartanak a törvényes határidőknél, ezzel a nemzetgazdaságot évente akár százmilliárdos nagyságrendű kár is érheti.” – emelte ki Árendás Gergely.
Az egyszerűbb építésügyi szabályozás érdekében azt javasolja az egyesület, hogy az építésügyi szakhatóságok jogkörének, az építésügyi kérelmekhez csatolt dokumentumok és az építési engedélyeztetéshez szükséges követelmények jelenleginél pontosabb meghatározása megvalósuljon, vezessék be az elektronikus ügyintézést, a hosszabb távra tervezett beruházások érdekében az építésügyi engedélyek hatályát hosszabbítsák meg, szorítsák vissza az eljárásban ügyféli pozícióval visszaélő, azt anyagi előnyszerzésre használókat.
Ezeken kívül gyorsabb és hatékonyabb hatósági ügyintézést és kétszintű építésügyi hatóság bevezetését várják, ahol a második szint a nagyobb és összetettebb beruházások ügyében járna el - olvasható a közleményben.
Privátbankár