Az európai új autó eladások júniusban is tovább estek (-6,5%) a tavalyi év azonos hónapjához képest, így az első hat hónap kumulatív számai már csak 1,1%-kal haladják meg a tavalyi év január és június között regisztrált újautó-eladásokat.
Legfőképp a német és az olasz újautó-piacok elhúzódó gyengélkedése (-32,3% és -19,1%) látszik meg az eredményeken, valamint a közép-kelet-európai országok gazdasági nehézségei is negatívan hatnak az összpiaci számokra.
Néhány nagy márka, mint a Fiat, a Ford, a Volkswagen – melyek tradicionálisan népszerűek a német és az olasz vásárlók körében – már erősen szenvedik a nagy piacok általános gyengélkedését. Franciaországban és Angliában azonban már kedvezőbb kép tárul elénk. Pozitívak az eredmények (+2,3% és +10,8%) és a helyileg hagyományosan közkedvelt márkák értékesítési eredményei is szépen alakulnak.
David Di Girolamo azonban óvatosságra int a számokat nézve: “valóban csökkent napjainkban az új autók iránti kereslet Németországban, de mikor 2009 júniusi számokhoz hasonlítjuk a mostani állapotot, akkor ne feledkezzünk meg arról, hogy tavaly ilyenkor dübörgött a német roncsprogram, míg Angliában csak júniusban került bevezetésre, miközben a brit piac ilyenkor még javában a válsággal küzdött.”
Márkák teljesítménye
A Renault volt az idei év első hat hónapjának legnagyobb nyertese. Tavaly ilyenkor a top tízes lista ötödik helyét foglalta el az első 6 hónapra számolt eladásai alapján, idén viszont a Cliónak és a Megannak köszönhetően már a második, és mindössze 196.694 db-bal maradt el a VW mögött.
Máshol az új modell bevezetések hozták meg az előrelépést. Az Opel/Vauxhall Astra sok európai piacon ér el szép eladási eredményeket, amivel a márkát felsegítette a top 10-es lista harmadik helyére. A Volkswagen Polo egyre növekvő népszerűsége a roncsakciók hiányát szenvedő hazai német piaci veszteségek ellenére is szép eladásokat hozott a márkának.
A Fordnak és a Volkswagennek is kevesebb új autót sikerült értékesítenie az idei évben, mint tavaly az első 6 hónapban, ami nagyrészt a német piac drasztikus visszaesésének volt köszönhető. Májusban ez 35,1% volt, majd júniusban 32,3% a tavalyi év azonos hónapjaihoz képest.
A Fiat hasonlóképpen szenved az olasz piacon is erősen érezhető visszaeséstől. Bár júniusban még mindig a Fiaté az első három legjobban fogyó modell az olasz piacon, de mindhárom modell már alacsonyabb számokkal van jelen, mint tavaly júniusban.
Modellek
Az Opel/Vauxhall szekerét most a 2 siker modell hajtja – a Corsa és az Astra – az utóbbi egy közelmúltbéli modellbevezetés. Mindkét modell rendkívül sikeres volt az Egyesült Királyságban júniusban (+22,2% és +85,9%) és ennek a sikernek is köszönhetően ezzel az európai top 10-es modell eladási lista előkelő második és negyedik helyét foglalják el.
Egy másik, nemrégiben bevezetett modell a top 10-ből a Volkswagen Polo (+72,3% eladási növekedés júniusban 2009 júniushoz képest), mely fiatalsága sokkal több vásárlót vonzott idén júniusban, mint elődje tavaly ilyenkor.
A Renault megújult Cliója, valamint Meganja továbbra is növeli az értékesítési számait, míg a Ford Focus és a Fiat Panda kiszorultak az európai top 10-es eladási modell listából.
Országok eladásai
Németország súlyos küzdelme a roncsakciók utáni jelentős piaceséssel nem jelentett akkora csökkenést, hogy elveszítse Európa vezető pozícióját az új autó eladások terén, azonban a németeknél csak a görög piacon (-40%) volt nagyobb a visszaesés a hónapban.
David di Girolamo így kommentálja a piaci eseményeket: “az európai újautó-eladások terén továbbra is megmaradt a korábbi egyensúly. Bár, ha folytatódnak az elmúlt hónapban elindult trendek és lendületet vesz az európai nagy piacok egyike, akkor előfordulhat, hogy Németország elveszíti európai nagyhatalmi pozícióját az újautó-eladások terén.”
Privátbankár