Mennyiségben ez több mint 12 millió kiszerelési egységet jelent – olvasható a a Nielsen piackutató vállalat szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. A szezonális ingadozást jól jelzi, hogy az éves eladás közel fele a szeptember és december közötti időszakra koncentrálódik.
Tavaly az utolsó négy hónapban a gyógyszertárak megfázás elleni, recept nélkül kapható termékekből 6 milliárd forint bevételt ért el, ami 19 százalékkal haladja meg az előző évi hasonló periódusát – közölte Osztoics Bernadett, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. Mennyiséget tekintve a legutóbbi szeptember-december eladásai 5 millió csomagolási egység felett mozogtak, és ezzel plusz 12 százalékot regisztráltunk a tavalyelőtti hasonló időszakhoz viszonyítva – tette hozzá.
A patikák forgalmán belül leginkább a torokfertőtlenítők és köptetők forgalma emelkedett. Előbbi szegmensben ugyanis sikeres, új márka jelent meg a kínálatban, a köptetőknél ugyanakkor inkább a már piacon lévő márkákból adtak el többet.
Bár a múlt év szeptember-decemberben a patikán kívüli forgalom részaránya nem haladta meg a 2 százalékot a megfázás elleni termékek OTC piacán, a kategória patikán kívüli értékesítése (értéket tekintve 9 százalékkal) nőtt.
Osztoics Bernadett rámutatott, hogy a gyógyszertárakban legkeresettebb általános megfázás elleni készítmények piacrésze értéket tekintve 45 százalékról 42-re csökkent, az év végi négy hónap összehasonlításában. A köptetők részaránya 30-ról 31 százalékra, a torokfertőtlenítőké pedig 20-ról 22-ra változott. A köhögéscsillapítók mutatója stabilan 5 százalék körül alakul.
Figyelemre méltó, hogy a patikán kívüli eladásnál értékben a köptetők érték el a legnagyobb piaci részesedést, 41 százalékot tavaly az utolsó négy hónapban. A torokfertőtlenítőknél 40 százalékot regisztráltak a piackutatók.
Az átlagárak patikákban kisebb, patikán kívül nagyobb mértékben emelkedtek a megelőző évhez viszonyítva. A megfázás elleni OTC-termékek mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára gyógyszertárakban a vizsgált időszakban csomagolási egységenként 1 080 forint. Ez 6 százalékkal magasabb, mint az előző évi hasonló időszakban.
Ugyanakkor patikán kívül 1 180 forintot regisztrált a Nielsen, ami 11 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi, mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagárat. Kiszerelések között a patikákban értéket tekintve a tabletta vezet a legutóbbi adatok szerint (42 százalékos piaci résszel), a por (25) előtt. Utánuk következik a szirup (18), folyadék és granulátum (6-6), továbbá kapszula (3). Patikán kívül szirup (43) a legkelendőbb, majd tabletta és folyadék (23-23), por (11), valamint kapszula (2) a sorrend.
Privátbankár