Az M31-es és az M3-as autópálya gödöllői csomópontjában tartott ünnepségen Orosz Ferenc, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. vezérigazgatója üzemeltetésre átadta az új autópályát Bakó Attilának, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. vezérigazgatójának.
Az új autópálya az M3-ast Gödöllőtől köti össze az M0-s keleti szektorával, azt Pécelnél éri el. A 12,4 kilométer hosszú M31-es 21,8 milliárd forintba került, és bő másfél év alatt készült el.
Az ünnepségen a kivitelező C-H M31 konzorcium nevében Kolozsvári Gyula elmondta, hogy a bevágások kialakításához 2,5 millió, míg a töltésépítéshez 2 millió köbméter földet mozgattak meg. A konzorcium tagjaként a Colas Hungária és a Hídépítő Zrt. végezte az M31-es építését.
Az M31 mintegy 15 kilométerrel rövidíti le azt a távolságot, amelyet eddig csak az M3-M0 csomópontján keresztül lehetett megtenni. Így például aki Miskolc felől tart a Ferihegyi repülőtérre, ennyivel rövidebb úton érheti el azt. Ezzel az M0-s keleti szektorában a napi 50 ezer járműves forgalom a felére mérséklődik.
Az M31-es nyomvonala
(Forrás: autopalya.hu)
A kétszer kétsávos, leállósávval ellátott, beton burkolatú új autópálya tervezési sebessége 130 kilométer óránként, de a sebességkorlátozások miatt inkább a 110 kilométeres sebesség a jellemző.
A projektnek része volt két völgyhíd és két hídszerű vadátjáró is, de több helyen az autópálya alatti nagy átmérőjű csövekkel oldották meg a vadak átjutását az utópálya egyik oldaláról a másikra.
Az M31-as autópálya megépítését az tette lehetővé, hogy az M0-s keleti szektorát a kalkuláltnál olcsóbban vállalta a közbeszerzés nyertese. A maradványt egészítette ki az EU a kohéziós alapból, így a támogatási arány 85 százalék volt.
MTI