Az új alkotmány rögzíti, hogy a forint a nemzeti fizetőeszköz - mutatott rá a konzervatív napilap tudósítója Thomas Roser. A jövőbeli kormányok számára még egy hatalomváltás esetén is "nagyon fáradságos vállalkozásnak" bizonyulhat az euró bevezetése. Nem csak az alkotmány, de nemzetközi szerződések és sarkalatos törvények megváltoztatásához is kétharmados többségre van szükség az alaptörvény szerint - mutatott rá.
A lap utalt a tervezettel kapcsolatos bel- és külföldi bírálatokra. Ezek - írta - nem térítették el a Fideszt, Schmitt Pál pedig az ellenzék "bojkottja" ellenére aláírta az alaptörvényt. Noha az alkotmányban a hazai össztermék ötven százaléka alatti államadósságot írtak elő, nem csak alkotmányjogászok, de gazdasági szakemberek is kétkedéssel szemlélik a 2012-ben hatályba lépő alaptörvényt - írta. A cikkíró szerint a Fidesz a jövőbeli kormányok mozgásterét is jelentősen szűkíti az alaptörvénnyel. "Még akkor is, ha a Fidesz elveszíti a következő választásokat, hatalmában áll megbuktatni az új kormányt" - idézte Szabados Krisztián elemzőt a Financial Times brit üzleti napilap - tette hozzá a tudósító.
A költségvetési tanács révén a Fidesz a következő kormányok életét is még sokáig meg tudja nehezíteni, és tartósan destabilizálni tudja azokat - vélekedett a szerző. A testület tagjai 6-12 évre szóló megbízatással rendelkeznek és a tanácsnak joga van megvétózni a költségvetési javaslatot. "Miután tavaly novemberben a tanács elnöke bírálni merte a véleménye szerint ´túl kockázatos´ 2011-es költségvetési javaslatot, a Fidesz az engedetlen tanács tagjait rövid úton megfelelő hívekre cserélte ki" - írta. A testület összetételét most az alkotmány is megerősíti és az csak kétharmados többséggel változtatható meg - tette hozzá.
Nem csak az alkotmánymódosítást tették lehetetlenné a jövőbeli kormányok számára, de az úgynevezett sarkalatos törvények révén az irányváltást is a költségvetési és szociális politikában - vélekedett a Die Presse, rámutatva, hogy a kétharmados parlamenti többség "inkább kivétel, mint szabály" Magyarországon. Idézte a Wall Street Journal című napilapot, mely szerint az alkotmány "gyengíti a fékek és egyensúlyok rendszerét".
Nézőpont: nem ellehetetlenítés, csak konszenzuális demokrácia
A Nézőpont Intézet hasonló témában, ám épp az új alkotmány védelmében készített egy összeállítást. Ebben többek között azt írják: igaz, hogy a forint pénznemként való rögzítése a K) cikkben azt jelenti, hogy meg kell változtatni az alkotmányt, ha Magyarország belépne az euróövezetbe, de az ehhez szükséges kétharmados többség a jelenleg hatályos alkotmány előírásai szerint is nélkülözhetetlen lenne egy ilyen döntéshez. Az EU-csatlakozás óta ugyanis az alkotmány kimondja, ahhoz, hogy az ország az unióval közösen gyakorolhassa bizonyos, alkotmányból eredő hatásköreit, a képviselők kétharmada által elfogadott nemzetközi szerződés szükséges. Márpedig a monetáris politika „közös gyakorlása”, azaz az euróövezethez való csatlakozás éppen ezt jelent - írják az elemzők.
A következő kormány mozgásterének szűkítésével kapcsolatban a Nézőpont azt írja: a kormányzás a törvényhozási többség választói felhatalmazásnak megfelelő döntéseit és a döntések végrehajtását jelenti, s nem azonos a kormányt ellenőrző, többi hatalmi ágat érintő alkotmánymódosítással. Amennyiben a kormányzás célja az alkotmány megváltoztatása, ehhez megfelelő, kétharmados felhatalmazásra van szüksége. A majdani Kúria, a Költségvetési Tanács vagy épp az Alkotmánybíróság egy ciklusnál hosszabb időre megválasztott elnökének, illetve tagjainak esetleges cseréje nem tartozik az abszolút parlamenti többséget jelentő kormányzati felhatalmazáshoz - írja az intézet.
A Nézőpont összeállítása szerint az alaptörvény nem a kormányzást lehetetleníti el, legfeljebb az elmúlt húsz év válságjelenségeinek ismételt előidézését. Tény ugyanakkor, hogy az alaptörvény is meghagyja a kétharmados törvények magas számát. Ez azonban – kritikusaival ellentétben – nem a működésképtelenség, hanem a magyarok körében egyébként népszerű konszenzuális demokrácia irányába mutat - vélik a Nézőpont elemzői. Amennyiben a jövőben a kormánypárt mögött nem áll kétharmados felhatalmazás csak az ellenzékkel közösen tud alapvető kérdésekben változást elfogadni.
MTI, Privátbankár