Sok üzletben nem tudnak róla - és a vevő hiába reklamál - pedig igaz, hogy a leértékelt árura is ugyanazok a jogok vonatkoznak minőségi kifogás esetén. Sokszor azzal utasítják el a kereskedők a minőségi kifogásokat, hogy akciós termékre nem vonatkozik a garancia, pedig ugyanolyan jogok illetik meg ilyenkor is a vevőt, mint máskor, azaz kijavítás, kicserélés, szerződéstől való elállás.
Ez alól egy kivétel van: ha a kereskedő a vételnél felhívja a figyelmet az áru valamilyen hibájára és egyértelműen közli, hogy ezért van a termék leárazva. Akkor - de csak ezzel a hibával kapcsolatban - nem élhetünk kifogással.
A jogszabályok alapján a vevő választhat, hogy a terméket meghibásodás esetén a boltba vagy a szervizbe viszi vissza. Tehát a kereskedő nem kötelezheti arra a vevőt, hogy ő vigye el a szervizbe a készüléket.
A leggyakoribb kérdés karácsony után: mi történik, ha kevésbé tetszik, ha nem jó az ajándék? A jogszabály csak minőségi kifogás esetén ír elő kijavítást, cserét, vagy a vételár kifizetését. Egyéb esetekben a kereskedő jóindulatán múlik, hogy kicseréli-e a nem tetsző terméket - tájékoztatta az MTI-t az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szóvivője, Szép Gábor. A fogyasztóvédők azt tanácsolják, hogy ilyenkor a kereskedő ígéretvállalását a cserére írassuk rá a blokkra.
A magyar jogrendszer nem ismeri a levásárlás fogalmát. Azt az ajánlatot tehát, hogy vegyünk valami mást a hibás termék helyett, nem vagyunk kötelesek elfogadni, de ha előnyös számunkra, rábólinthatunk.
Számos olyan esetben, amikor nem üzletben vásárolunk - például internetes vásárlás, teleshopping, termékbemutató, házaló kereskedés esetén - speciális jogaink vannak. Ezek közül a legfontosabb, hogy 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől.
Karácsonyi vásár vásárlók nélkül
Karácsonyi ajándékötletek: férfinak krémet soha!
Milliárdok csüngnek a karácsonyfán
MTI