Milliós büntetést kapott a Lyoness
A svájci Lyoness Holding Europe AG. 15 európai országban működtet leányvállalatokat, amelyek vásárlói közösségeket hoznak létre Lyoness néven. Ennek lényege, hogy a tagok nem árengedményt kapnak a partnerüzletekben, hanem a vásárlásaik után visszatérítés jár nekik.
A GVH eljárása azért indult, mivel a visszatérítésről megtévesztő tájékoztatások jelentek meg a sajtóban PR cikkek, illetve szintén PR rádió és tévé interjúk formájában. Ezeket az anyavállalat szervezte és adta meg a tartalmukat, a magyar leányvállalat csak a megjelentetésről gondoskodott.
Az egyik probléma az 1 százalékos visszatérítés volt. A PR anyagokból nem derült ki, hogy ahol a kereskedő árrése 4 százaléknál kisebb, ott csak fél százalék a vásárlás utáni visszatérítés. Nem derült fény arra sem, hogy 2009. április 20-ig 260 ezer, azt követően pedig 300 ezer forint értékben kell vásárolni ahhoz, hogy a tag számlájára kerüljön a visszatérített összeg. A számla úgy volt értelmezhető, hogy az a tag saját bankszámláját jelenti, holott az a Lyoness rendszerében vezetett virtuális számla.
Gond volt a rendszer használatának ingyenességével is. A Lyoness Cashback Kártya 24 hónapos érvényességi ideje lejártát követő meghosszabbítása csak akkor nem kerül pénzbe, ha a tag havonta legalább nettó 39 ezer forintért vásárol. Aki ezt nem teljesíti, az 12 euróért kap új kártyát.
Az egymillió forintos bírsággal kapcsolatban megjegyzi a GVH közleménye, hogy enyhítő körülménynek számított a jogsértés elismerése, és az is, hogy a jövőbeli ügyfelek a szerződés megkötéséig további információkhoz juthatnak a Lyoness rendszerről.
A Lyoness hétfőn közleményt juttatott el az MTI-hez, amelyben hangsúlyozta: elkötelezett a jogkövető piaci magatartás mellett, a határozat alapján intézkedéseket foganatosít a jövőbeni esetleges hibák elkerülése, illetve a vásárlók megfelelő tájékoztatása érdekében.
A közlemény emlékeztet: a GVH több mint egy éven keresztül, teljes körűen vizsgálta a Lyoness külső és belső kommunikációját, a rendszer működését, és a tagok rendszerhez való csatlakozását. A cég a vizsgálat során folyamatosan együttműködött a hatósággal, a lehető legrészletesebb információkat és dokumentációs anyagokat biztosította az ellenőrzési folyamat során.
MTI