Ötödik hónapja tartja vezető pozícióját a Volkswagen Golf, méghozzá úgy, hogy ismét sikerült túlszárnyalnia tavaly ilyenkori eladásait, bár előnye a konkurensekkel szemben csökkent a 2008-as számokhoz képest.
Tovább növelte eladásait az új Ford Fiesta, 37.1%-kal az év első hét hónapjában, valamint figyelemreméltó 55.9%-kal júliusban 2008 júliusához képest. A német, olasz és brit roncsprogramok nagyot lendítettek a Fiesta sikerén, ám a francia top 10-es listába is sikerült beküzdenie magát egyedüli idegenlégiósként,. A Fiesta-t a Fiat Panda követi (+32.6% az év első 7 hónapjában, és +47% egy év alatt), míg a Punto a +2.5%-os első hét hónapban, valamint +38%-os egy év alatt produkált eladási növekedésével hozta egyensúlyba a hazai olasz piacot is.
Igazából az össz-európai júliusi piacnövekedés (+3.3%) nagymértékben köszönhető az egyre nagyobb teret hódító kisautó szegmens erősödésének, míg az éves szinten elszenvedett lemaradás lassú felzárkóztatása (-8.5% 2008-hoz képest) is nagymértékben nekik köszönhető. Az elmúlt évek top 10-es listáival ellentétben a mostani sikerautók mind B és C szegmens modellek (kis- és alsó-középkategória).
A kormányok által támogatott kedvezményprogramok szintén látványosan befolyásolják a piacok teljesítményét. Jól bizonyítja ezt az LPG és CNG üzemű autók példája, melyek eladásai több mint duplájára emelkedtek a tavalyi év azonos időszakához képest. Egyértelműen az olaszok járnak élen az ECO üzemanyagok terén, míg a franciáknál az LPG-, a svédeknél és a németeknél pedig a CNG hódít. Eközben az eladott dízel autók aránya 50% alá esett 2007 május óta először, ugyanis a nagy, dízelüzemű autók iránt Európa szerte láthatóan csökkent a kereslet.
“A várva-várt ´alagút vége´ már látszik a kis autók piacán, mely szegmens egyébként a legszerencsésebb kedvezményezettje az oly sokat emlegetett és időnként ellentmondásos roncsprogramoknak. A szegmens erősödését a válság is megsegítette, ugyanis az európai autóvásárló nem nyújtózott tovább, mint ameddig a takarója ért. Hogy a jövőben ez a trend folytatódik-e, ez most még nehezen megjósolható” - mondja David di Girolamo, a JATO Consult vezetője.
Márkák teljesítménye
Továbbra is a Volkswagen Európa sikermárkája. A tavalyi év első hét hónapjához képest egy szerény 0.9%-os növekedést is képest volt produkálni márkaszinten.
Szorosan a VW nyomában van a Ford, harmadik pedig az Opel, mind havi szinten, mind pedig az év első hét hónapjának számait tekintve. A Fiat szépen kamatoztatott a különböző kedvezmény programokból, ezzel sikerült kivívnia magának a negyedik helyet az idei év első hét hónapjában.
Országos bontás
Az éves szinten még mindig csökkenést mutató össz-európai számok mögött érdemes megvizsgálni a roncsprogramok eltérő hatásait az egyes piacokra. Az európai Nagy Ötök (Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország) közül csak a franciáknak és a németeknek sikerült kikerülni a piros zónából, az utóbbinak jelentős, 26.6%-os eladási növekedéssel éves szinten. A júliusi eladási eredmények alapján már láthatók a piacerősödés jelei Ausztriában, Olaszországban, Nagy-Britanniában, Lengyelországban és Szlovákiában is - ha a 2008-as számokhoz hasonlítjuk az idei júliust, azonban az erősödő tendenciának tartósnak is kell bizonyulnia, hogy ezen piacok is visszatérjenek a hosszútávú fejlődés útjára - olvasható a JATO Dynamics közleményében.
Varga: nem akarunk a németektől függeni
Porsche: új modellel a visszaesés ellen
A szárnyalás ellenére óvatos a VW
Padlófék-effektus az új autók piacán
Új autók piaca: Magyarország a nagy vesztesek között
Privátbankár