
Amúgy ha például a britek száz százaléka tényleg száz százalékig elutasítaná a kéretlen prospektusokat, akciós felhívásokat, akkor mi szükség lenne a készen kapható tiltó feliratokra? Ha tényleg teljes lenne az elzárkózás, akkor a cégek már rég leszoknának róla, legalábbis az elemei piaci és marketing-szabályok ezt sugallják.
Itthon viszont az általános elfogadottság magyarázata az lehet, hogy a magyar fogyasztó még mindig a kilencvenes években kezdődött fogyasztási eufóriát éli. Viszont vannak időszakok, amikor ehhez kevesebb a pénze, mint korábban. Mikor a gazdaságpolitikusok a fenntartható fejlődés minimumán dolgoznak, az emberek a fenntartható fogyasztáshoz keresik a családi forrást. Ilyenkor válik még fontosabbá, hogy olcsóbban jussunk bármihez, a felvágottól kezdve a karácsonyi halon át a papa fúrógépén keresztül a mama piperekészletéig.
És mindenre van akció, csak meg kell találni a kupacban, mikor és hol mi kapható éppen olcsóbban, ismerek családokat, ahol az esti társalgás egyben alkalom arra, hogy férj és feleség együtt böngéssze végig az aznap behullott ajánlatokat. Lehet ezt az emberi kapcsolatok kiürülésének jeleként kezelni, az emberiséget rabigába hajtó globális-multinacionális-gonosztőkés összeesküvés részeként, de lehet higgadtan azt mondani: ez van, a magyarok a sok évtizedes szűkölködés után most még mindig ebben találják meg az örömüket, most így van, nem lesz mindig így.
Viszont: Nyugat-Európában ritkán válik a házak bejáratának környéke színes szeméttelephez hasonlóvá, nálunk sűrűbben, mert a magyar bedobó akkor is bedobja a bedobós hirdetést, ha már dugig van az előző heti példányokkal. Nyugaton sokfelé, nálunk csak ritkán alakítanak ki a bedobós reklámoknak külön tárolót, mint a házi demokrácia eszközét, ki-ki dönthet, mit akar, kivenni és átnézni, vagy mindet egyenesen oda hajítani a postaládájából.
Az meg különösen kellemetlen élmény, amikor a bedobós terjesztő a motorjával húz árkon-bokron át, bármit letarolva, csak hogy úgy dobhassa be a bedobnivalóját, hogy le se kelljen szállnia a nyeregből, közben persze ott berreg és pöfög közvetlenül az ablak alatt. Ami kellemetlenné teheti az ilyen reklámtevékenységet, az az, ami kellemetlenné, fölöslegessé, károssá tesz bármit, amit átveszünk: ha nem sikerül kulturált módon átvennünk és gyakorolnunk.
Egyébként a következő kulturált és demokratikus lépés az lesz, amikor a bedobós reklámok egyike hirdeti majd az akciósan kapható, bedobást tiltó matricát.
Márványi Péter
Elege van a reklámokból? Az EP-nek is!
A Tesco-reklám leszámol a Jézuska-mítosszal?
Korábbi jegyzetek:
Szívem, ma van a 40 éves évfordulónk
Annyian vannak, mint a kínaiak - Afrikában
Motiválatlan alkalmazottak, motiválatlan gazdaság
Harc minden fronton: zöldüljenek a lakóházak is