2010 első félévében 2009 hasonló időszakához képest a magyarországi cégek fizetésképtelenségi mutatója radikálisan (+26%) nőtt, aminek az okát a nemzetközi hitelbiztosító, a Coface Hungary abban látja, hogy türelmetlenebbé váltak a hitelezők (a hazai cégek fizesképtelenségéről és felszámolásáról készített részletes összefoglalónkat ITT találja).
Az információ most aranyat ér
A leginkább kockázatos iparágak változatlanul - a Coface adatai szerint is - az építőipar, valamint a kis- és nagykereskedelem. Bagyura András, a Coface Hungary kereskedelemi vezetője szerint a fizetésképtelenségi eljárásokban lényegesen nagyobb növekedés már nem várható, de fokozottan óvatosnak kell lenniük továbbra is a cégeknek. A következő időszak nyertesi azok lehetnek, akik időben informálódnak partnereikről.
Szektorok szerinti bontás |
Sokan a végelszámolásba menekültek inkább
Egyre alacsonyabb a vállalkozói kedv
Amíg a felszámolási eljárások számának növekedési mértéke állandósulni látszik addig a végelszámolások számának mostani megugrása annak köszönhető, hogy egyre csökken a vállalkozói kedv Magyarországon és sokan kényszerülnek arra, hogy az eddig sikeres cégük tevékenységét befejezzék– mondta dr. Czibor Zsolt, a Coface Hungary jogásza. Czibor tapasztalata szerint az elmúlt években az adósok közül sokan próbáltak a felszámolás elől végelszámolásba menekülni. A végelszámolási eljárást a cégek elvileg akkor indítják meg, ha be akarják fejezni tevékenységüket, de úgy gondolják, van annyi vagyonuk, hogy kifizessék hitelezőiket. Ez a vállalatok egy részénél igaz is volt, míg mások az időt próbálták ezzel húzni illetve közben a hitelezőket megnyugtatni. „A számok jól mutatják, egyre kevésbé tudnak a magyar vállalkozások profitot termelni és ennek hatására egyre többen döntenek úgy, hogy másként próbálnak megélni.
A hitelezők felkészültebbek - és türelmetlenebbek is
Másrészről érezhető, hogy a hitelezők profibban kezelik a követeléseiket, valamint türelmetlenebbek lettek, jóval előbb kérik a felszámolási eljárás megindítását mint régebben. Kevesebb idő jut a végelszámolással való „trükközésre”, rövidebb, kőkemény határidőket szabnak a hitelezők az adósoknak, amelyet ha nem tartanak be, elindítják a felszámolási eljárást. Nem a cégek tudatossága nőtt, a hitelezők váltak türelmetlenebbé és ügyesebbé” – hangsúlyozta Czibor. A végelszámolás (a többi fizetésképtelenségi eljárással szemben) olyan lehetőségeket ad a tulajdonosnak vagy az ügyvezetőnek, amellyel még csődbűntett gyanúja nélkül vonhat ki erőforrásokat az adott cégből a teljes fizetésképtelenné válás előtt – tette hozzá Bagyura András, a Coface Hungary kereskedelmi vezetője.
Mit tehet egy cég, hogy elkerülje a fizetésképtelenséget? Ha egy vállalat látja, hogy kockázatos ágazatban tevékenykedik, vagyis az azonos típusú cégek nagy arányban kerülnek bajba, annak ellenére, hogy még viszonylag jó gazdasági mutatókkal rendelkeznek, fel kell készülnie arra, hogy drasztikusan romolhat a helyzete. Oda kell figyelnie, hogy ő is lehet veszélyeztetett, nem csak a vevői. Ezért egyik oldalról érdemes a cégeknek a saját pénzügyi helyzetüket és működésüket áttekinteni, racionalizálni, a másik oldalról pedig még több lépést tenni a megelőzés, a gyors reakció érdekében azon a területen, ahonnan a bevételét várja. Rendszeresen információt kell szereznie a vevőiről, hogy lássa, hogyan változik azok fizetőképessége – hangsúlyozta Bagyura. A hitelbiztosítók nagy előnye az információszerzés során, hogy aktuális, az adós jelenlegi állapotát tükröző számokat értékeli, beleértve a szállítók tapasztalatát is a céggel. Nagyon fontos, hogy ha érzékeli a szállító, hogy vevője bajba kerülhet, azonnal megtegye a szükséges lépéseket. Még végelszámolás esetén is úgy készüljön, mintha az felszámolás lenne. Mindehhez azonban saját magának kell megszereznie az információkat a vevőről, senki ne számítson arra, hogy a bajba került adós mindent elkövet annak érdekében, hogy a szállítóit tájékoztassa valós helyzetéről! Olyan objektív információs forrásokat kell keresni, ahol a szállító a vevő külön jelzése nélkül is megtudhatja, ha valamilyen eljárás indult az adós ellen, hogy mielőbb léphessen. A követelésbehajtás lényege, hogy nem szabad megvárni a negatív információk érkezését! Az adóssal szemben minél előbb, hathatósan kell fellépnie a szállítónak, jelezve, hogy minél előbb szeretné megkapni követelését, és egyértelművé tenni, hogy mindent megtesz azért, hogy a neki jogosan járó pénzéhez jusson. |
Mennyire lettek engedékenyebbek a hitelbiztosítók a kockázatkezelésben?
Azoknál a szállítóknál, illetve azokban a szektorokban, ahol látják, hogy helyes, a hitelbiztosítóval is együttműködő kockázatkezelés folyik, továbbá a szállító is megfelelő kockázat-érzékenységgel bír, ott a szigorú időszak után újra engedékenyebbek a hitelbiztosítók a kockázatvállalásban. Az elmúlt időszak rengeteg cégfelszámolása, cégmegszűnése következtében egy olyan tisztulási folyamat zajlott a cégek körében, amelynek eredményeként tisztábbá válhatott a válság ellenére is talpon maradó vállalatok köre.
A fizetésképtelenségi adatokból azonban egyértelműen látszik, hogy nem lehet még hátradőlni – hívta fel a figyelmet Bagyura, hozzátéve: az elkövetkező félév után fog csak látszódni, megtörtént-e a trendforduló, amelyet előbb várt a piac. A Coface Hungary szerint a fizetésképtelenségi eljárásokban lényegesen nagyobb növekedés már valószínű nem várható, de fokozott óvatossággal kell viselkedni, és informálódni kell.
Privátbankár - Zsiborás Gergő