"Jelenlegi meggyengült helyzetében a gazdaság nem tudna elviselni egy olyan csapást, mint az autóipar csődje" mondta Dana Perino. Brookly McLaughlin, a pénzügyminisztérium szóvivője arról beszélt: mivel a kongresszus nem tudott cselekedni, a kormány kész arra, hogy megelőzze az azonnali bukást addig, amíg a törvényhozás újra összeül és kezeli az iparág hosszú távú életben maradásának ügyét.
Szakértők rámutatnak, hogy a Wall Street megmentésére irányuló 700 milliárd dolláros mentőcsomag az egyik utolsó esély arra, hogy a három detroiti autógyár közül a közvetlen csőd által fenyegetett General Motors és Chrysler megmeneküljön az összeomlástól (a harmadik cég, a Ford pénzügyi helyzete kedvezőbb). A GM és a Chrysler vezetése jelezte, hogy szövetségi segítség nélkül heteken belül fizetésképtelenné válhat.
A német kormány pénteken megerősítette, hogy kész a General Motors súlyos válsága miatt nehéz pénzügyi helyzetbe került Opel autógyár megsegítésére
Az Unió hallani sem akar az autóipar támogatásáról
A kormány szóvivője hivatalos nyilatkozatban hangsúlyozta, hogy a Merkel-kabinet korábbi ígéretének megfelelően az Opel esetében kész az állami garanciavállalásra. A szóvivő állásfoglalása azt követően hangzott el, hogy Washingtonban ismertté vált: meghiúsult az amerikai kongresszus által a legnagyobb helyi autógyáraknak, köztük az Opel anyavállalatának, a General Motorsnak tervezett, 14 milliárd dolláros mentőcsomag. Ezt követően az Opel németországi üzemeiben felerősödött a félelem amiatt, hogy az anyavállalat fenyegető csődje a német gyár számára további rendkívüli nehézségeket okozhat.
A Merkel-kormány a közelmúltban kilátásba helyezte, hogy szükség esetén az Opelnek hitelgaranciát nyújt. Kiszivárgott értesülések szerint jóval több mint 1 milliárd eurót kitevő garanciavállalásról lenne szó, s Angela Merkel kancellár azt ígérte, hogy karácsonyig erről megállapodás születik.
Soha nem látott összeg az autógyáraknak Sikeres lehetett a német autólobbi A Porsche felfalja a nagy Volswagent A német autóipar 60 000 embert küldhet el |
A szóvivő közölte azt is: a kancellár által szabott feltételnek megfelelően az Opel vezetői korábban ígéretet tettek arra, hogy az esetleges garanciavállalás kapcsán a német adófizetők pénze semmilyen körülmények között nem vándorol a General Motors "zsebeibe." Az állami garanciavállalási csomagban a szövetségi kormány mellett részt vennének a tartományok is, mégpedig elsősorban az a négy tartomány, ahol Opel-üzemek vannak. Egyes hírek szerint a csaknem 30 ezer alkalmazottat foglalkoztató autógyár megsegítésére 1,8 milliárd eurós hitelvállalást terveznek.
MTI, Privátbankár