Moszkva egy szót sem akar a Nabuccóról
Ezt a kérdést nem fogjuk megvitatni, kétkedéssel viszonyulunk hozzá, mivel nem látjuk a gazdasági alapját - mondta a tájékoztató. Úgy vélte, hogy az orosz-olasz együttműködésben tervezett Déli Áramlat földgázvezeték megépítése a Nabuccót versenyképtelenné teszi. A Déli Áramlat útvonalát ugyan még nem jelölték ki, de abban teljes az egyetértés, hogy megépítik. "Ez száz százalékos biztos" - mondta. Ha viszont a Nabucco építése nincs kihatással a Déli Áramlat építését illető döntésre, akkor az utóbbi gazdaságilag megalapozatlanná teszi a Nabucco vezetéket - fejtegette.
Megjegyezte az illetékes azt is, hogy az orosz kormány tudomása szerint egyelőre nincs döntés Magyarország részvételéről a Déli Áramlatban. Az Interfax hírügynökség emlékeztetett, hogy a tervek szerint a Nabuccón át közép-ázsiai gáz jutna a Balkánon és Magyarországon át Európába. A vezeték építésének célja az, hogy diverzifikálják az európai országok gázellátását.
Felsmann Balázs magyar gazdasági minisztériumi államtitkár kedden azt mondta, hogy a Nabucco vezeték kapacitása évi 20-30 milliárd köbméter lenne, vagyis a szakértők szerint kevesebb mint a fele annak a többlet szükségletnek, amely 2020 körül az Európai Unió országaiban várható a mostanihoz képest. Hozzátette azt is, hogy ez a helyzet nem veszélyezteti az Európába irányuló orosz gázszállításokat.
Csak a jövő év első negyedében születik meg a végső döntés a Nabucco gázvezeték sorsáról, mondták a múlt hét végén a Nabucco-konzorciumban részes OMV osztrák olaj- és gázipari vállalatnál.
A Déli Áramlatot évi 30 milliárd köbméteres kapacitásra tervezik. Ennek célországai, köztük Magyarország, nagyrészt azonosak a Nabucco célországaival.
Nabucco: két dolog miatt csúszik a döntés
Déli Áramlat: 2013-ra valóság
Az EU szerint Magyarország is átállt a Nabuccohoz
MTI