Európa jelenlegi legnagyobb gázszállítója, Oroszország fáradhatatlanul hangoztatja magáról, hogy megbízható szállító akar lenni. A tapasztalat azonban mást mutat - vélte a tekintélyes svájci napilap cikkének szerzője, rámutatva, hogy két alkalommal is - 2006 és 2009 telén - csökkent átmenetileg az Európába szállított földgáz mennyisége az orosz-ukrán gázvita következtében. Moszkva politikai eszközként használja az energiát - írta.
A Nabucco vezetékkel javítani akarják az energiaellátás biztonságát, de erősen kérdéses, hogy ez sikerül-e. Ennek oka leginkább abban rejlik, hogy a tervek jelenlegi állása szerint a csekély szállítási mennyiség nem eredményez gazdaságos üzemeltetést. Az évi 31 milliárd köbméteres kapacitásnak eddig jó egyötödét sikerült biztosítani, s az EU évi 600 milliárd köbméteres gázfogyasztásához mérve ez szerény mennyiség.
Ettől eltekintve is aligha éri el a terv eredeti célját, az európai energiaellátás diverzifikálását - írta a szerző. Jelenleg az EU gázfogyasztásának mintegy egynegyede orosz forrásokból származik. A német parlament tanulmánya szerint 2030-ra hatvan százalékra is nőhet ez az arány. Keveset fog változni a helyzet, ha Oroszország a Kaszpi-tengeri és közép-ázsiai országokkal is kitermelési és szállítási szerződésekre törekszik.
Algéria fedezi jelenleg az európai energiaszükséglet 30 százalékát. Európa számára vonzónak tűnik más lehetséges szállítók, leginkább Irán és Irak bevonása. E két országban azonban nem várható, hogy a közeljövőben nagymennyiségű kitermelés indulna meg. A közép-ázsiai források iránt pedig Kína és India, két rendkívül nagy energiaigényű ország is érdeklődik.
Mol: néma háború az oroszokkal? |
Oroszországnak gazdasági érdeke a Gazprom pozícióját erősíteni, hiszen aki a forrástól a fogyasztóig ellenőrzése alatt tart egy energiahordozót, az határozza meg az árakat, egyúttal a betáplált mennyiséget és egy vezeték gazdaságosságát is - mutatott rá.
Európa maga tehet arról, hogy nem tud szabadulni ettől a kettős függőségtől. A nemzeti érdekek a meghatározóak, legyen szó a kormányokról vagy a projektben részt vevő - gyakran legalább részben állami - vállalkozásokról - folytatódott a cikk.
A Szibériából nyugatra vezető vezetékek mellett létezik a Kék Áramlat is, amely Törökországba szállít orosz gázt. Az orosz-német Északi Áramlat néhány éven belül közvetlenül Németországba szállít majd gázt, s emellett Oroszország az olasz Eni konzorciummal közösen Déli Áramlat néven tervez vezetéket a Fekete-tengeren keresztül Dél-Olaszországig. Nem meglepő, hogy egyes, a Nabucco projektben részt vevő országok valamilyen formában már szerződést kötöttek a Gazprommal - állapította meg.
Európa előreláthatólag nem kevésbé, hanem még jobban fog függeni az orosz gáztól. Ezzel a függőséggel együtt lehet élni, ha szoros kölcsönös egymásrautaltság hatástalanítja. Oroszország ugyanis nem csak egy megbízható fogyasztóra, de nyugati tőkére és szakértelemre is rá van utalva infrastruktúrája modernizálásának sürgető szükséglete miatt. A valódi energiadiverzifikáció nem merülhet ki új vezetékek építésében, hanem reális feltevéseken alapuló ellátáspolitikát igényel - állapította meg a NZZ cikkírója.
Titkos szerződés egy Nabucco-tag és Türkmenisztán között
Az EU fegyverrel védi a Nabucco-projektet
Magyarország nem felejti el a Déli Áramlatot
Nabucco: aláírták a megállapodást
Türkménbasi utódja ad gázt a Nabuccóba
Alakul a Nabucco
MTI