.jpg)
A régióban ugyan ki van építve a földgázellátó-hálózat, de nincs összekapcsolva, és bár minden ország importra szorul, limitált pontokon lehet behozni a gázt az adott országba - ismertette Zsuga János. A Mol Földgázszállító Zrt. vezérigazgatója szerint az együttműködés már önmagában is versenyjavító és alapot biztosít a további növekedéshez. A javaslat részleteit a közeljövőben dolgozzák ki.
Mosonyi György szerint a jelenleg egymástól elszigetelten működő gázszállító eszközök új, közös tulajdonosi és menedzsment irányítás alatt történő egyesítése és egyben a gázkereskedelemtől és termeléstől való leválasztása a részvényesek számára lényegesen több értéket teremtene, mint ha ezen rendszereket a nemzeti vállalatok továbbra is önállóan üzemeltetnék.
Hogy létrejöjjön ez a kezdeményezés, szükség van egyrészt politikai, tulajdonosi, másrészt a szabályozó hatóságok támogatására - tette hozzá Mosonyi György. A döntést követően egy ilyen fejlesztés egy-két évet vesz igénybe - mondta Zsuga János.
Az új egyesített vállalat Európa egyik leghosszabb, 27.000 kilométer szállítóhálózatával rendelkezne és könnyebben hozzáférne a nemzetközi tőkepiacokhoz jelentősebb beruházások finanszírozása érdekében. A javasolt egyeztetések során az is tisztázható lesz, hogy az új vállalatnak bizonyos idő elteltével célszerű lenne-e nyilvános részvénykibocsátás révén emelnie az alaptőkéjét. A cég Londonban be tudná vezetni részvényeit - mondta Varró László, a Mol vezető közgazdásza.
Varró László elmondta: az elképzelések szerint a mai szegmentált szállítási rendszerirányítók egységes infrastrukturális céget hoznának létre egy holding megalapításával. Kiemelte, hogy szükség lesz eszközértékelésre és a tulajdoni részesedések meghatározására is. Hozzátette, hogy a résztvevő tagállamok képviselői alkotnák a szabályozó bizottságot, amely egyebek mellett a tarifarendszer kidolgozásáért felelne. Alapvető fontosságú egy olyan vállalatirányítási rendszer kialakítása, amely az összes résztvevő ország energiapolitikai célkitűzésével összhangban áll. A társaság tulajdonosi és irányítási rendszere is a régió érintett vállalatainak és szervezeteinek bevonásával alakítható majd ki.
Mosonyi György kérdésre válaszolva elmondta: ezt a kezdeményezést már évekkel ezelőtt felvetették az OMV-nek. A kezdeményezés nincs összefüggésben a Mol és az OMV vitájával. "Mi eszközalapú együttműködésre látunk lehetőséget az OMV-vel, amely nem vet fel versenyjogi aggályokat" - jelentette ki a Mol vezérigazgatója.
Szerinte az OMV a gázipar, a petrolkémia és a kutatás területén nem volt érdekelt az együttműködésben, csak a két cég teljes összeolvasztására törekedett. Ez értékromboló, nem pedig racionális, megfontolt üzleti koncepció - ismételte meg a Mol álláspontját Mosonyi György.
Az OMV ugyanakkor közleményben azt tudatta, hogy a céget "csak tegnap (kedden) kérték fel a részvételre és a felkérést mérlegeljük". Megjegyzik, hogy az elképzelés embrionális fázisban van.
A kezdeményezést az osztrák cég úgy értékeli, mint annak elismerését a Mol részéről, hogy Közép- és Kelet-Európa energiaszektorában szükség van regionális konoszolidációra. Az OMV továbbra is azt hiszi, hogy "az OMV és a Mol kombinációja a leghatékonyabb mód az ellátás biztonságának szavatolására".
Érdekes a terv, alapos tanulmányozást igényel
Az Európai Bizottság érdekesnek tartja és részletesen elemezni fogja a Mol tervét. Ferran Tarradellas, a brüsszeli bizottság szóvivője reményét fejezte ki, hogy a kezdeményezés elősegíti az új beruházásokat, és hozzájárul az ellátásbiztonság javításához, a piaci verseny élénkítéséhez.
"A Bizottság osztja a szállítók azon nézetét, hogy a tulajdonlás elválasztása (a kereskedelemtől és a termeléstől) a legjobb módja annak, hogy növeljék a beruházásokat, az ellátás biztonságát és a piaci versenyt" - jelentette ki a brüsszeli bizottság szóvivője, hangsúlyozva, hogy ez még csak az első bizottsági reagálás a Mol bejelentésére, és az elképzelés alapos tanulmányozást igényel.
Pakisztánban fejleszt a Mol
Mol: Nincs ráció az egyesülésben
Ha szép szóval nem megy: beperelte az OMV a Molt
MTI