A lapban megjelentek szerint ősztől ezer intézményben összevontan tanítják a biológiát, a fizikát és a kémiát.
Az újság úgy tudja, hogy amennyiben a rendszer beválik, várhatóan 2013-ra megszűnnek az önálló reáltárgyak, és az összes gyereket az új program szerint tanítják majd. A biológiát, a kémiát és a fizikát megszüntetik, és egyetlen tárgyat, élettant oktatnak helyette - írta a lap.
Hiller István a sajtónak nyilatkozva azt hangsúlyozta, hogy a természettudományi tárgyak nem tűnnek el a magyar oktatásból. "Az iskolák döntik el, hogy a továbbiakban a kémiát, a biológiát vagy a fizikát hagyományos tantárgyakként oktatják-e vagy ugyanannyi óraszámban, de összevonva komplex természettudományos ismereteket adnak" - mondta a miniszter.
Elmondta azt is, hogy az új rendszert 2013-nál korábban nem akarják bevezetni, de az oktatási intézmények lehetőséget kapnak arra, hogy már a 2008/2009-es tanévben is alkalmazzák azt. Az átalakításra kizárólag európai uniós forrásokat használnak fel, a magyar oktatásügyben ez sem elvonást, sem átcsoportosítást nem jelent - emelte ki.
Azok az iskolák, amelyek ezt vállalják, több pénzt kapnak, így korszerű oktatási rendszert alakíthatnak ki - fűzte hozzá.
Hiller István felhívta a figyelmet, hogy kényszerítő erő nincs, a változtatás a magyar természettudományi oktatásnak határozottan jót tehet. "Azt akarjuk, hogy a természettudományi tárgyakból a diákjaink a jelenleginél többet tudjanak, és hogy jobban szeressék" - magyarázta.
Tanári állásokba kerülhet az összevonás
Hátrányosan érintheti a biológia heti óraszámát az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) által tervezett, a biológia, a fizika és a kémia összevonásából létrejövő, természetismeret néven egyelőre nem kötelező jelleggel bevezetendő új tantárgy - nyilatkozta Bán Sándor, a Magyar Biológiatanárok Országos Egyesületének elnöke.
A tervek szerint ez lesz a legmagasabb óraszámú tantárgy heti hat órával azokban az iskolákban, ahol ezt a tantervet választják. Ez a helyzet nagy támadási felületet adhat más tantárgyak részéről ennek csökkentése érdekében, noha az OKM szerint az óraszámok változatlanok maradnak. Mivel bizonyos intervallumon belül mozoghatnak az óraszámok, várható a hat óra csökkentése - mondta.
Bán Sándor közlése szerint ennek realitása azért is adott, mert a természettudományos tantárgyaknak eddig nem voltak túlságosan erős érdekérvényesítési pozícióik. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az óraszám feltételezett csökkentése ugyanakkor tanári állások megszüntetését is maga után vonhatja.
Az egyesület elnöke kijelentette: az óraszám esetleges csökkentése ellen mindenképpen fel kell lépni, amelynek sikeréhez fűződően reményének adott hangot. Tavaly ugyanis már sikeresen tiltakoztak interneten keresztül a természettudományos tantárgyak óraszámának csökkentése ellen, ami végül nem következett be.
Az elnök véleménye szerint nem a természettudományos tárgyak integrációja segítené az oktatás színvonalának emelését, hanem a tanárok továbbképzése. Kitért arra, hogy azt a kormányzati pénzt, amit a tárgyak összevonására, annak eszközigényének kielégítésére költenek, inkább a szaktanároknak szervezett tanácskozásokra, továbbképzésekre kellene fordítani.
Bán Sándor hozzátette: a kormányzat politikája azonban azt szorgalmazza, hogy a tantárgyakat vonják össze, ugyanis ebben az esetben nagyobb anyagi mozgástere lehet az iskoláknak. Mint elmondta, ehelyett sokkal inkább a szakfelügyelői rendszer megszűnte óta bizonytalan oktatás-módszertani fejlődést kellene megoldani, mert ebben maradunk el a leginkább a világ ilyen téren sikeresebb országaitól.
Ezt várják a cégek: egy diploma + két nyelvvizsga
40 milliárdból képzik a tehetségeket
Nem szóbeliztethetnek a gimnáziumok
Érettségi: a szülők szerint sok a tantárgy
MTI