A főpolgármesterek programjaiból csemegéztünk, a négy jelölt elképzeléseiben meglepően sok a hasonló elem, de vannak persze egyéni húzások is - ezzel együtt alapvetően sok olyan terület van, ahol a jelöltek nehezen tudtak volna veszekedni egy vitaműsorban. Sorra vesszük, hogy miben egyezik, illetve, miben tér el Horváth Csaba (MSZP), Jávor Benedek (LMP), Staudt Gábor (Jobbik) és Tarlós István (Fidesz-KDNP) elképzelése a jövő Budapestjéről.
Milyen új beruházások indulhatnak el Budapesten a következő ciklusban? Közelebb kerül-e a Duna a városhoz, élhetőbb lesz-e a főváros? És mi lesz az autósokkal, tényleg mindenki ki akarja őket tiltani a város szívéből?
Horváth Csaba (MSZP) Internet, hídpár és környezetvédelmi zónák
Horváth Csaba tette nyilvánossá legkésőbb a programját, de az övé is a leghosszabb (90 oldal). Az MSZP jelöltje sokat felsorol az elmúlt évek eredményeiből, de továbbra is kiáll a május elsején ismertetett BKV-val kapcsolatos elképzelései mellett. Ő is kiemelten foglalkozna a Duna és a város kapcsolatával, a "Zöld Budapest" megteremtésével és a rozsdaövezet felszámolásával.
A főváros gazdaságában a szolgáltatás szektor erősítése, a kutatás-fejlesztés kiemelt támogatása.
A lakásállomány felkészítése a megújuló energiaforrások kiaknázására.
Városfejlesztésben az életminőség javítása a cél - akárcsak az LMP-nél.
A kiürült ipari területeket – rozsdaövezeteket – az eredeti célra, alapvetően munkahelyteremtő beruházások számára kell biztosítani - ebben a négy jelölt valószínűleg nem vitatkozna össze nagyon.
Fejleszteni kell a körkörös közlekedés lehetőségét, egyrészt az M0 és a külső körutak befejezésével, de meg kell kísérelni a körkörös MÁV infrastruktúra városi érdekű hasznosítását is.
Galvani úti és az Illatos úti hídpár megépítése a Dunán, a Belváros tehermentesítése.
A vízi közlekedés fejlesztése, világszínvonalú evezős pálya kialakítása Dunán.
A magas házak építését nem tiltaná, de szigorú követlményekhez kötné.
"Én nem olimpiai játékokat ígérek a választóknak", a cél, hogy a jövő Budapestje alkalmas legyen egy ilyen rendezvény megszervezésére.
Budapesti "Info Közháló" kiépítése: 100 db infó pont kiépítése (gép és ingyen internet).
A közterületi WIFI kiépítésével lehetőséget szeretne biztosítani az internet meghatározott részének díjmentes elérésére
A 17-es villamos vonalának megosszabbítása egészen Dél-Budáig (a 2-es vonal budai párja legyen).
Az 1-es villamos átvezetése az Etele térig.
Környezetvédelmi zónákra osztaná Budapestet, és a "zöld zónákban" szedett behajtási díjak bevételéből fedezné a 2013-ig radikálisan csökkentett árú, vagy akár fokozatosan díjmentessé váló közösségi közlekedés használatát (ezt jelentette be május 1-jén).
Midi busz hálózatok kialakítása a Belvárosban
Behajtási díj a teherautóknak
Jávor Benedek(LMP) Apró lépések és fenntartható fejlődés
Ezzel szemben az LMP nem hisz a megaberuházásokban. Ahogy Jávor Benedek programjában olvasható, a „százmilliárdos beavatkozások Budapest visszanyert prosperitásának nem okai, hanem következményei kell, legyenek”. Tarlóshoz hasonlóan áttekintenék a szabályozási hátteret, mert az „ingatlanberuházóknak kiszámítható és átlátható környezetet kívánnak teremteni”. Ezzel együtt is Jávor törekedne a beépítési lehetőségek visszafogására.
Új beruházások helyett nekilátnának a belvárosi lakóházak fokozatos felújításának (10 éves távlatban) és bérlakásprogramot indítanának, hogy az alacsonyabb jövedelműek se szoruljanak ki a város központjából.
Autómentes övezeteket alakítanának ki a Belvárosban, támogatják a parkok létesítését és a zöld övezetek kialakítását. A közterület felügyeletet pedig megerősítenék.
Az életminőség javításához a közterek közösségi célú felhasználásával járulna hozzá az LMP.
Vízibuszjáratot indítanának, valamint a Közraktárak és a Dráva utca között megszüntetnék az autós forgalmat a rakparton, hogy a partot (lejáratokkal és pázsittal) visszaadják a fővárosaiknak (távlati terveik szerint ezt Budán is kialakítanák, az alsó rakpart térszint alá süllyesztésével).
A Duna szigeteit hidakkal és hajójáratokkal kapcsolnák be Budapest vérkeringésébe.
Az egykori gyári komplexumok uralta „barna mezős” övezetben iroda- és lakásépítésekbe kezdenének a rozsdaövezet felszámolása végett (Angyalföldtől Kőbányáig).
Megszüntetnék a Rákosrendező és a Ferencváros pályaudvarokat (utóbbi kihasználatlanul áll ma is).
Az LMP ugyanakkor a decentralizáció híve, városi alközpontokat alakítana ki.
Staudt Gábor(Jobbik) Kulturális örökség és a fiatalok helyben tartása
A Jobbik városfejlesztési stratégiája a gazdasági háttér rendbetételével kezdődik. A párt szerint a város eladósodott, a közterhek magasak, egyre több fiatal hagyja el a fővárost. Rendbe hoznák a város gazdálkodását és szigorú költségvetési politikát folytatnának eleinte Budapesten, a korrupció felszámolásával.
Csak ezek után indítanák be átfogó városfejlesztési programjukat, amely a következő:
Beépített területek terjeszkedése helyett szerkezeti fejlesztés, azaz "az extenzíven hasznosított területek reurbanizációja".
"A történelmileg kialakult városszerkezetet megőrizve annak meg- és felújító fejlesztése", kisebb alközpontok kialakítása, decentralizáció (akárcsak az LMP programjában).
"Helybiztosítás a városi szolgáltatások számára" korszerű és környezettudatos módon.
"Budapest mint kulturális örökség megőrzése".
A közterületek állapotának javítása - ebben Staudt és Jávor szintén egyetért.
Az önkormányzati tulajdonú beépítetlen területek tudatos fejlesztése, vagyis kínálatot kell teremteni a "kívánatos magánerős fejlesztéseknek" (a fővárosi beruházásokat egyetlen közcég bonyolítaná).
A Duna legyen a főváros fejlődésének motorja, a folyó kerüljön közel a városlakókhoz (ebben az eddig taglalt jelöltek mind egyetértenek).
Az ipari- és rozsdaövezetekből magas igényű városi területeket kell alkotni.
Kultúrparkosított természeti övezeteket kialakítása.
Lakótelep rehabilitációja és integrálása a város szövetébe.
Budapest legyen képes nagyobb nemzetközi események megszervezésére, akár egy olimpia lebonyolítására is.
Rozsdaövezetek felszámolása: ipari befektetőket kell a fővárosba csábítani, hogy a budapesti ipar újra fellendüljön ("nem dolgozhat minden budapesti plázákban és multiknak").
Bérlakásépítési programok beindítása, hogy a fiatalok ne "meneküljenek" a határokon túlra.
Tarlós István(Fidesz-KDNP) Nagyívű fővárosi programok és rend
A Fidesz-KDNP jelöltje a városfejlesztés reformját a szabályozási háttér újragondolásával kezdené, hiszen az jelenleg „nem egységes és egzakt”, sőt „erősen politikavezérelt” bizonyos esetekben pedig „pénzvezérelt”. Tarlós István a fővárosi fejlesztési elképzeléseket összehangolná.
Programja bővelkedik a konkrét elképzelésekben:
Belváros tehermentesítése a gépjárműforgalom alól, P+R parkolók a külső városrészekben (Árpád-híd, Örs vezér tere).
A Nyugati Pályaudvar kiköltöztetése az Eiffel-csarnokból, annak átalakítása múzeummá a D´Orsay mintájára.
Az egykor kormányzati negyednek szánt területen múzeumi illetve kulturális negyedet húzna fel (ami kapcsolódna a városligethez), a terv 15 éves távlatban valósulna meg, de nekikezdene már az első ciklusban (a Kossuth térről ide költözne a Néprajzi Múzeum, de több új intézmény is helyet kapna itt).
A Déli Pályaudvar sínhálójának lefedése, új budai városközpont kialakítása a felszínen.
A Duna központi szerepének erősítése, „a folyót vissza kell adni a városnak”. Funckionális gyaloghidat alakítana ki a Millenniumi kulturális negyed és a dél-budai egyetemi városrész között.
A csepeli szigetcsúcs és a déli Duna-part pedig elképzelései szerint Budapest zöld elővárosa lehetne.
A nagy budapesti projektek finanszírozását PPP-konstrukcióban képzeli el.
Alig látszanak a törésvonalak Tarlós az egyetlen, aki már nekifutott egyszer
Összességében elmondható, hogy bárki is lesz a főpolgármester, nekilát a Belváros tehermentesítésének, valószínűleg az autósok kárára. Biztos, hogy központi szerep jut a Dunának az elkövetkezendő években - bár erről eddig is kaptak már ígéreteket a választók. Mind a négy jelölt igen komolyan gondolja a "Zöld Budapest" megteremtését, tisztább köztereket, nagyobb parkokat akarnak, és a közterek közösségi hasznosítását. Komoly szerepet szánnak az egykori ipari területeknek is a város jövője szempontjából. Bár Budapest nem tartozik Európa legveszélyesebb városai közé, a jelöltek programjában fontos helyen szerepel a közbiztonság megerősítése.
Talán mind a négy jelölt ugyanazokkal a problémákkal találta szembe magát, mikor Budapest utcáit járta, és ezért a sok hasonló terv és elképzelés - a pártpolitikai törésvonalak szinte alig látszanak. Konkrétumokban mégis Tarlós István programja bővelkedik leginkább - ez vélhetően annak is köszönhető, hogy a Fidesz-KDNP jelöltjét leszámítva mindenki először fut neki a megmérettetésnek. Tarlós négy éve már írt egy programot, sok probléma most aktuális. A felmérések szerint ráadásul Tarlósnak van a legnagyobb esélye a győzelemre, a mögötte felálló, 67-ről 34 főre csökkentett közgyűlés összetétele inkább a nagy kérdés.
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke.
Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.
Privátbankár