Vlagyimir Putyin kormányfő sajtótitkára, aki egyben az orosz kormány apparátusa vezetőjének helyettese, az Oroszország Hangja rádiónak adott interjúban hangsúlyozta: sokan úgy vélik, hogy Oroszország politikai okokból ellenzi a Nabuccót, de az elnök és a kormányfő már többször hangsúlyozta, hogy annál jobb, minél kevesebb politika lesz az energiahordozók szállításával összefüggő kérdésekben, s ha kizárólag pénzügyi kritériumok alapján hozzuk meg a vonatkozó döntéseket, azzal szilárdabb lesz az ítéletünk.
.jpg)
"Arra vezetjük majd a Nabuccot!"
Mindazonáltal Peszkov kijelentette, hogy azok a tervek valósíthatók meg, amelyeknek a legerősebb a műszaki és a gazdasági alapjuk. "Ha ebből a szempontból nézzük a terveket, a Nabucco számára több probléma is mutatkozik: egyrészt nem egyértelmű a Kaszpi-tenger jogi státusa. Másrészt milyen gáz kerül a vezetékbe? Türkmenisztánnak kellene szállítani a gázt, de az ország készleteit még nem határozták meg pontosan, és ez is probléma" - mondta Peszkov. Ugyanakkor rámutatott: az Északi és a Déli Áramlat esetében konkrét lelőhelyekről és konkrét tartalékokról van szó.
"Az orosz politika az, hogy minél több vezeték lesz, annál stabilabb lesz a helyzet. Kiválóan működik a Kék Áramlat, és a gázválság idején nélkülözhetetlen volt. Mi vetettük fel az Északi és a Déli Áramlat terveit. A dokumentumok, a műszaki megalapozottságot bizonyító számítások készen állnak, jelenleg a különféle bürokratikus formalitásokon dolgoznak, és reméljük, hogy ezek a tervek hamarosan megvalósulnak" - mondta.
Azzal kapcsolatban, hogy Törökország nem hajlandó támogatni a Nabuccót, amennyiben halasztódik az ország felvétele az EU-ba, kérdésre válaszolva Peszkov kijelentette: "Ez Ankara döntése. Szerintem nem logikus a tervet politikai kérdéshez kötni. Tételezzük fel, hogy felveszik Törökországot az unióba és kikövetelik tőle, hogy befektessen egy gázvezetékbe, amely aztán üres marad. Ezzel Ankara a török adófizetők pénzét olyan vezetékre fordította, amely nem fog működni. Az ilyen kérdések megítélésében gazdasági kritériumokból kell kiindulni".
Nabucco-csúcs: soha jobbkor nem lehetett volna
A pénzt is hajtja Gyurcsány
Utolsó egyeztetések a Nabucco-csúcs előtt
Gázvita: kinek kell benyújtani a számlát?
A Nabuccora van pénze az uniós bankoknak
MTI