Realitást vár a PM
A dokumentum szerint a 2009. évi bevételek tervezésénél el kell érni, hogy az Országgyűlés a várható teljesítéshez közelebb álló, reálisan tervezett bevételekről és azokkal összefüggő kiadásokról dönthessen. Az intézmények által díjazás ellenében nyújtott szolgáltatásoknál és a térítési díjaknál elvárás a költségeken alapuló bevételek elérése.
A hatósági eljárási, engedélyezési, felügyeleti, ellenőrzési és egyéb szaktevékenységekből, szolgáltatásokból származó bevételnek összhangban kell állnia a tevékenység tényleges költségével. Különösen a nem kötelező állami feladatellátáshoz kapcsolódó tevékenységek esetén tartja fontosnak a PM olyan mértékek meghatározását, amelyek legalább a rezsi jellegű költségeket is tartalmazó pótlólagos ráfordításokat is fedeznek.
A bevételi tervszámok megalapozása érdekében haladéktalanul elő kell készíteni azokat a jogszabály-módosító javaslatokat, amelyek a 2009. évi bevételek alakulását befolyásolják. A kapcsolódó szaktörvényeket a költségvetési törvényjavaslattal párhuzamosan, de külön javaslatként nyújtja be a kormány az Országgyűlésnek.
A már 2009 elejétől bevételt eredményező, fizetési kötelezettséget elrendelő jogszabályok módosításával, új előírásokkal elérhető többletbevételek hatását be kell építeni a költségvetési javaslat bevételi tervszámaiba.
A dokumentumból kiderül: a minisztériumoknak 2009-re változatlan mértékű illetményalappal és közalkalmazotti illetménytáblával kell számolniuk. A személyi juttatás előirányzat illetményfejlesztés címen nem növelhető; a 2009. évi bérfejlesztés mértékét a szakszervezeti megállapodások alapján határozzák meg.
A külső személyi juttatásokat jövőre a lehető legkisebb mértékre kell csökkenteni, ennek érdekében felül kell vizsgálni a megbízási szerződéseket. A dologi kiadások között szellemi tevékenység végzésére (számlás foglalkoztatásra) csak indokolt esetben tervezhető előirányzat.
A minisztériumoknak a tervező munka jelenlegi szakaszában változatlan, a 2008. évivel azonos munkaadói járulékokkal kell számolniuk a dokumentum szerint.
A fejezetgazdáknak meg kell tervezniük a jövő évi, intézményi hatáskörű létszámcsökkentéseket és azok várható hatását. Központi előírással ezen a téren nem kell számolni a körirat szerint.
A fejezetek felügyeletét ellátó szerveknek a már elhatározott szervezeti átalakítások végrehajtásán túl meg kell vizsgálniuk a hatékonyabb, eredményesebb közfeladat-ellátás irányába való elmozdulás lehetőségeit. A felesleges kapacitásokat le kell építeni.
A tervezésnél az évi átlagos forint/euró árfolyamot kell alapul venni (ez a körirat szerint nem hivatalos prognózis, csak a tervezésnél használható), amit 2008-ra 249 forintban, 2009-2012. között pedig minden évben 245,5 forintban számszerűsít a körirat.
A tervezésnél a jegybanki alapkamatot 2008-ra 8,2 százalékos, 2009-re 8,1, 2010-re 6,7, 2011-re 5,2, 2012-re 4,4 százalékos szinten "vették alapul".
Izmos forint: trend vagy véletlen?
Sakkban tart az infláció
London: csak semmi kapkodás
MTI