Sztrájk: oda-vissza megy a vádaskodás
Heinczinger István vádaskodásnak nevezte és visszautasította a VDSZSZ sajtótájékoztatóján elhangzottakat, amely szerint a MÁV veszélyezteti a vasúti közlekedés biztonságát, illetve fenyegetné a sztrájkolókat.
Heinczinger István úgy értékelte, hogy a VDSZSZ sztrájkja a 10 százalék többlet bérfejlesztésért, illetve a privatizációs bevételből történő részesedért értelmetlen, felelőtlen megmozdulás, a területi munkaadók ezt megpróbálták megértetni a dolgozókkal, ami nem jelentett fenyegetést. Megerősítette, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételéből más cégnél dolgozó munkavállalóknak a privatizációs törvény alapján nem lehet kifizetni semmilyen összeget.
Déltől felfüggesztik a sztrájkot |
Heinczinger István emlékeztetett arra, hogy több olyan megállapodás is van a többi vasutas szakszervezettel, amelyet a VDSZSZ nem írt alá, szerinte azért, hogy sztrájkot tudjon szervezni. Példaként említette, hogy a MÁV Zrt. 6,9 százalékos béremelésről megállapodott a nagyobb szakszervezetekkel, azonban ezt a VDSZSZ nem fogadta el.
Kérdésre válaszolva Heinczinger István elmondta, hogy a MÁV-START-nál a 6,9 százalékos béremelést kevesebbnek érzik a dolgozók, mert megváltozott a munkaidőalap, heti 36,5 óráról 38 órára emelkedett. A különbözetre korábban pótlékot fizetett a MÁV-START, ami az idén megszűnt.
Heinczinger István elmondta: a konszolidált veszteség a MÁV-csoportnál napi 300-500 millió forint között lehet a sztrájk alatt, ennek felmérése folyamatban van. Például figyelembe kell venni, hogy a tehervonatok közlekedése kedvezően alakult. Azzal, hogy a vasúti infrastruktúra szabad volt, több tehervonatot tudtak közlekedtetni, mint egy átlagos napon, szerdán például mintegy 600-at. Ez a pályavasút számára pályahasználati díjban bevételtöbbletet hozhat.
Kérdésre válaszolva Heinczinger István elmondta: a tulajdonosnak kell döntenie, hogy sztrájkfenyegetettség közben, illetve elhúzódó sztrájk esetén milyen megoldással lehet a munkába és iskolába járást kiszolgáló hivatásforgalmat lebonyolítani. Utalt arra, hogy a miniszter korábban kényszer üzemszünetet helyezett kilátásba a vasúton, ha elhúzódna a munkabeszüntetés.
A forgalom visszaállításával kapcsolatban elhangzott: csütörtök délutántól fokozatosan és folyamatosan indulnak az elővárosi vonatok, a távolsági járatok, az InterCity és gyorsvonatok, a teljes menetrend pénteken reggelre áll helyre. A nemzetközi forgalom visszaállításához hosszabb időre lesz szükség.
Kákosy: Értelmét vesztette a sztrájk
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter szerint a vasutassztrájk értelmét vesztette, véleménye szerint a sztrájkot meghirdető szakszervezet vezetőjének, Gaskó Istvánnak nem maradt más választása, mint a munkabeszüntetés felfüggesztése.
A Gazdasági és Közlekedés Minisztérium (GKM) közleménye idézi a tárca vezetőjét, aki köszönetét fejezte ki "a MÁV felelősen gondolkodó munkavállalóinak, akik csütörtökön felvették a munkát, és így a sztrájk értelmét veszítette". Kákosy Csaba hozzátette: csütörtökön reggel mindössze a vasutasok 4 százaléka sztrájkolt, így Gaskó Istvánnak nem maradt más lehetősége, mint hogy elálljon a politikai célú nyomásgyakorlástól.
A vasutasok ezzel - a reprezentatív szakszervezetek többségéhez hasonlóan - az utasok érdekeit tekintették elsődlegesnek - fűzte hozzá a közlemény szerint.
A miniszter köszönetét fejezte ki a sztrájkot elutasító érdekképviseletek - szavai szerint - következetes, a vasúttársaság jövőjéért felelősséget érző hozzáállásáért. "Köszönettel tartozom a Volán-társaságoknak, hogy az utasok érdekében gyorsan reagáltak a kialakult helyzetre. Elsősorban pedig az utasok türelmét és megértését köszönöm" - idézi a minisztert a közlemény.
Kákosy Csaba bízik benne, hogy a MÁV mielőbb helyreállítja a vasúti közlekedés rendjét, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezte pedig eláll a "dolgozók által is értelmetlennek minősített és nem támogatott" sztrájk későbbi folytatásától.
Fokozatosan áll helyre a forgalom
A vasutassztrájk déli felfüggesztése után a vonatforgalom folyamatosan és fokozatosan áll helyre; a délutáni órákban az elővárosban, a távolsági IC és gyorsvonati, továbbá a regionális forgalomban már utazhatnak a vonatokkal - közölte a MÁVINFORM.
Az IC vonatok java része már 16-17 óra körül elindul a pályaudvarokról, de csütörtökön nem kell pót- és helyjegyet váltani az utasoknak, tekintettel arra, hogy menetrendjük még nem garantált teljes mértékben, késésekkel és nem minden esetben a megfelelő IC-kocsikkal közlekednek. Aki már megváltotta a helyjegyét - az utazás megkezdése előtt -, annak az árát a kiinduló állomáson, vagy az utazás befejeztével a célállomáson visszatérítik - fűzik hozzá.
A budapesti elővárosban is egyre több vonatot indítanak, de a rövidebb távolságú betétjáratok (például Gödöllő, Monor, Sülysáp) ideiglenesen kimaradnak a menetrendből. Az elővárosi vonatok mindenhol megállnak.
A Budapest-Pusztaszabolcs-Dombóvár-Pécs vasútvonalon továbbra is késések várhatóak. A közlekedési rend helyreállítását nehezíti, hogy Budafok-Hárosnál - ahol reggel kisiklott egy tartályvagon - nem közlekedhetnek a vonatok, mert az üzemanyag átfejtése miatt a tűzoltóság lezárta az állomást. A Pusztaszabolcs, Dombóvár, Pécs felől érkező vonatok csak Nagytétény-Diósd állomásig közlekednek, s onnan indulnak vissza.
Ma már több helyen ülhetünk vonatra
A vasutasok nem alkusznak meg
Vakvágányon: péntekig már szóba se állnak
A káosz harmadik napja - előkerültek az ötezresek?
A vasutasok levelekkel bizonyították állításukat
MTI