A mobiltelefon készülékek piaca két táborra szakadt. Az egyik végletet a telefonálásra alkalmas egyszerű készülékek, a másik végletet a mindent tudó okostelefonok alkotják.
A globális mobiltelefon készülék piac darabszám szerinti forgalma az idén előreláthatólag 10 százalékkal csökken, mivel azonban a kereslet nagy részét a magasabb kategóriás készülékekre való váltás teszi ki, az értékesítési árbevétel ennél kisebb mértékben csökken, a második negyedévben például 7 százalékkal éves bázison.
A 300-500 dolláros árkategóriában például az Apple Inc. és a Research In Motion Ltd. értékesítései robbanásszerűen növekedtek - mutat rá Pierre Ferragu, a Bernstein Research szakértője. Észak-Amerikában a két cég értékesítései tavaly "állórajtból" úgy 40 millió darabra szöktek fel.
Már csak ez a tény is arra utal, hogy a mobiltelefon piac nem olyan gyenge, mint amilyennek az első látásra tűnik, mivel vélhetőleg hatalmas látens keresletet képvisel a csak telefonálásra alkalmas egyszerű készülékek lecserélése iránti igény az adatforgalmazásra felkészített magasabb kategóriás készülékekre.
A piac kettészakadásával magyarázható az öt legnagyobb mobiltelefon készülék gyártó cég, a Nokia Corp., a Samsung C&T Corp., az LG Corp., a Motorola és a SonyEricsson értékesítésének ötödével való visszaesése a második negyedévben, éves bázison.
A piac megosztottságára utal, hogy a visszaesésből 8 százalékpont az Apple és a RIM okostelefonjaira átnyergelő felhasználóknak tulajdonítható, míg 12 százalékpont a piac zsugorodásának.
Mindez arra utal, hogy a gazdasági fellendülés megindulásával két egymással ellentétes irányzat alakulhat ki a mobiltelefon-piacon. Egyrészt a kereslet stabilizálódása várható, ami a Deutsche Bank piaci elemzőinek számításai szerint 9 százalékos készülék-kiszállítási növekedést jelenthet a gyenge 2009-es bázishoz képest, másrészt pedig a fogyasztói bizalom megszilárdulásával párhuzamosan megindulhat a felhasználói kereslet átáramlása az alacsonyabb piaci kategóriákból a 300-400 dolláros árkategóriák felé.
A RIM és az Apple riválisai által az elmúlt hetekben bemutatott modellek a magasabb piaci szegmenseket célozzák meg. A Nokia például a 600 dolláros kategóriába tartózó N97-es és a 700 dolláros N900-as modellekkel jelent meg.
A nyári szabadságok utáni szezonban újabb modellek kerülnek a piacra, közöttük is a Motorola nyílt forráskódú Android operációs rendszeren futó készülékei bírnak a legnagyobb stratégiai jelentőséggel. Ha az Android mellett elkötelezett Motorola modelljei kedvező fogadtatásra találnak a felhasználók körében, akkor az alkalmazásfejlesztők is nagyobb figyelmet szentelnek majd a nyílt forráskódú szoftvereknek. Az új modellek azért is fontosak, mivel a piaci középkategóriát célozzák meg, és ez lesz az a szegmens, amely meghatározza majd az egész iparág dinamikáját.
A felső kategóriás készülékek legnagyobb piaca jelenleg az Egyesült Államok és a középkategóriás készülékekre való átváltásra is itt kerül majd sor elsőként, amint beindul a gazdasági konszolidáció.
Az Android-alapú készülékek fogadtatása kulcsfontosságú a Motorola készülékgyártó üzletének jövője szempontjából. Mind a Motorola, mind a SonyEricsson piaci részesedése olyannyira lecsökkent, hogy már kétségessé vált készülékgyártó üzletáguk önállóságának megőrzése.
Az "okostelefonok" felső kategóriás piaci szegmense már kialakult. Az öt nagy készülékgyártó így - szakértők szerint - a következő csatáit a középkategóriás szegmensekben vívja majd felhasználók magasabb kategóriákba csalogatásával.
Lassan elfogynak a telefonszámok, de van megoldás
Félnapos netbookkal csábít a Nokia
Százszoros mobilnet sebességet várnak a kutatástól
Mobiltelefonok: okosodik a piac
Mobilunkon múlhat a karrierünk
Mobil-láz: okosodni próbál az Acer
MTI