Az elmúlt egy év során 17 millióan a tablet vásárlás mellett döntöttek – számol be az IDC márciusi jelentésében, mely a tabletek tavalyi nemzetközi világszintű eladásait összegzi. A növekedés dinamikus, amíg az első negyedévben 2 millió darabot adtak el ezekből a készülékekből, addig a negyedik negyedévre ez a szám átlépte a 10 milliót. Azonban mára az eldöntöttnek látszik, hogy a netbook piac nem szűnik meg, csak némiképp átpozícionálódik, és megmarad a laptopok alsó kategóriás képviselőjeként - olvasható a kutatás eredményeit összefoglaló közleményben
Tartalomkészítés vs. tartalomfogyasztás
A felhasználók tevékenységük alapján megkülönböztethetők tartalomkészítés vagy tartalomfogyasztás szempontjából. Azt könnyen beláthatjuk, hogy tartalomkészítésre a laptopok és a netbook-ok (ha csak a hordozható eszközöknél maradunk) alkalmasabbak a ma kapható, részben mobilplatformokból kinőtt operációs rendszerekkel ellátott tabletekhez képest. Azonban egy amerikai felmérés arra is rávilágít, hogy egy átlagfelhasználó egész napját vizsgálva mindössze 25%-nyi időt tölt tartalomkészítéssel, és a nap maradék 75%-ában csupán tartalmat fogyaszt, böngészik, videót- filmet néz, e-bookot olvas, játszik. Ezekre a tevékenységekre viszont kevés kényelmesebb megoldás létezik, mint a tablet.
Az internetezőknek mindig szükségük lesz nagy számítási kapacitású eszközökre, legyen az laptop vagy asztali PC, hogy komolyabb munkákat végezhessenek, grafikai alkalmazásokat futtathassanak, hosszú, összetett e-maileket írhassanak, rendezhessék videó mappáikat, vagy szerkeszthessék a családi fotóalbumaikat. Ennél fogva, ha a mindennapokban fontosabb a tartalomkészítés, akkor - az összeállítás szerint - egy laptop vagy felsőkategóriás netbook mindenképpen jobb választás.
Egy mobil eszköz kapcsán általában mindenki értékeli, ha az kicsi, és könnyű, de az apró kijelző és a virtuális billentyűzet nem segítik eléggé a produktív tevékenységeket. Bár sokan kötnek kompromisszumot, de hosszútávon jellegüknél fogva nem alkalmasak összetett feladatok elvégzésére.
Amint eljön a nap azon része, amikor a kikapcsolódásé és tartalomfogyasztásé a főszerep, a tabletek gyakorlatilag verhetetlenek - állítják a szakértők. Az okostelefonokhoz hasonlóan könnyen hordozhatók, ám azoknál egy jóval kényelmesebb, egyszerűbb és rugalmasabb módját jelentik az internetezésnek, videónézésnek, zenehallgatásnak, játéknak, vagy akár e-book olvasásnak. A tabletek használatának elsajátítása, nem igényel sokórányi kézikönyvbújást köszönhetően az érintésérzékeny kijelzőknek.
Netbook vs. PC
A tablet-láz már elérte a magyar kormányt is: nem csak Szájer József választotta az iPadet az új alkotmány összeállítására, lapinformáció szerint a kormánytagok között is 90 táblagépet osztanak szét - részletek >> |
A netbook-gyártók ma már sokkal inkább a laptopok alsó kategóriájaként pozícionálják termékeiket, viszont az eladási adatokból látható, hogy az otthoni asztali PC-k korábbi elsődleges „számítógép szerepe” megszűnni látszik – ami persze ez nem csak kizárólag a tabletek megjelenésének köszönhető. A felhasználói igények a hordozható eszközök felé terelik a gyártókat, mert egyre több felhasználó bárhol bármikor hozzá akar férni az általa kívánt tartalomhoz.
Forradalom még nincs
Magyarországon még korai a tabletek forradalmáról beszélni, de az kereslet élénkülése már érzékelhető. 2010-ben közel 420 ezer hordozható számítógépet adtak el, amiből megközelítőleg 50%-ot tesznek ki az ultra hordozható netbook-ok. Noha a tabletek kezelése és megjelenése is sokkal közelebb áll az átlag felhasználók igényeihez, itthon még csak a korai befogadók körében népszerűek ezek az eszközök. A tabletek terjedésének kedvez, hogy a mobilszolgáltatók kifejezetten tablet-internetezésre összeállított díjcsomagok esetén a készülékekre támogatási kedvezményt adnak, ahogy a mobiltelefonok esetében is - olvasható a GKIeNET és a T-Mobile összeállításában.
Privátbankár