A két szervezet által közösen készített Top 14-es lista szerint a brit kiskereskedelmi lánc 544 milliárd forintos tavalyi forgalmával került a 13 éve nyilvánosságra hozott rangsor élére. A Tesco-t a CBA követi 538,5 milliárd forintos 2006-os árbevételével, a dobogó harmadik helyét pedig a Metspa – a Metro, a Spar, az Interspar és a Kaiser’s áruházak közös beszerzési társulása – foglalja el.
A közlemény szerint felgyorsult a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem koncentrálódása. Egyre több a valamely kereskedelmi lánchoz tartozó, nagy eladóterű, modern bolt. A hipermarketek száma öt év alatt több mint duplájára nőtt, és tavaly év végén 109 működött belőlük. Az év végén 464 egységet számláló diszkont hálózat 7 százalékkal haladja meg a tavalyelőttit, míg a 374 szupermarket 6 százalék pluszt jelez az előző évhez képest. Ugyanakkor közel 1.200 kis bolt szűnt meg tavaly.
A felmérés kimutatta, hogy az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából két bolttípus növelte piaci részesedését a múlt évben. A diszkont 16-ról 18 százalékra, a hazai tulajdonban lévő láncok pedig 29-ről 30-ra.
A Mai Piac és a Nielsen 13 éve kiadott közös toplistájának adatai a cégek saját közlésén alapulnak, ennek hiányában a piackutató becsülte meg a társaságok, illetve társulások éves forgalmát. |
A diszkontokban azonos mértékű bővülést a sajt ért még el, de az abszolút listavezető az élelmiszerek közül az ásványvíz 31 százalékos növekedéssel. Több mint kétszer ekkora forgalomnövekedést produkált viszont a diszkontokban a non-food kategóriában a nadrágpelenka. A felmérés szerint a sör forgalma a szupermarketekben 7 százalékkal csökkent egy év alatt, miközben a hipermarketek 19 százalékkal többet adták el ebből a termékből.
A közlemény alapján összességében az élelmiszerek értékben mért kiskereskedelmi forgalma 9 százalékkal emelkedett tavaly az előző évhez képest. A háztartási vegyi áru mutatója plusz 5 százalék.
A tanulmány szerint a különbség egyik oka, hogy eltérően alakulnak a fogyasztói árak, ugyanis csak egy részük kezdett szeptembertől érzékelhetően növekedni. Az élelmiszer kategóriáknál nagyobb mértékű árszínvonal emelkedést regisztrált a Nielsen, mint a vegyi áruknál. Ugyanakkor a karácsonyi időszak beköszöntével a háztartási vegyi áru kiskereskedelmében növelték a promóciók számát. Ezzel párhuzamosan a reáljövedelmek csökkenése következtében a háztartási vegyi áruból egy kategórián belül sok fogyasztó az olcsóbb terméket vásárolta.
A felmérés szerint a magyar tulajdonú láncok erős pozícióját jelzi, hogy a Nielsen által mért élelmiszerek közül a tíz legnagyobb forgalmú kategóriából nyolcban ezeké a láncoké a legnagyobb piaci részesedés. Kivétel a sajt és az ásványvíz, ahol a hipermarket vezet.
A kutatás kimutatta, hogy mind a magyar láncok boltjainak száma, mind piaci részesedésük emelkedett tavaly az előző évhez képest. A piaci pozíciók azonban előbb-utóbb valószínűleg változnak. Erre enged következtetni a növekedés különböző dinamikája: a top 10 kategória közül a diszkont csatornában emelkedett legnagyobb mértékben nyolcnak a forgalma.
Dráma a hipermarketekben - nem örültünk az ötösnek
A méret nem minden: bírni is kell a strapát- képek
Magyarországra mutogat a Tesco
Nem áprilisi tréfa: fagyossá vált az árhangulat
Ittunk és szidtunk: csak a teszt lett NAGY