A kormány döntése értelmében az egészségtelennek mondott élelmiszerekre szeptembertől népegészségügyi termékadót kívánnak kivetni. A BDO Magyarország helyzetértékelése szerint tulajdonképpen egy újabb fogyasztást terhelő adóról van szó, mely az egészségtelen termékek adóterheken keresztül történő drágításán keresztül próbálja az egészséges életmód irányába terelni a fogyasztókat.
Gerendy Zoltán, a BDO vezető partnere a tervezett intézkedést adószakmailag több szempontból is aggályosnak találja. A szakember kiemeli: a tervezett adó kizárólag az előre csomagolt termékek gyártóit, illetve értékesítőit terhelné, azaz első látásra a klasszikus cukrászdák (ahol nincsen előre csomagolás és klasszikus értelemben vett tömeg- vagy térfogategységben történő értékesítés) látszólag továbbra is adómentesen működhetnének, ami erősen ellentmond az egészséges életmód szemléletét előtérbe helyező célkitűzésnek. Problémát jelent az is, hogy jóllehet az adó koncepciója eredetileg hamburgeradó néven szerepelt, a javaslatban a gyorséttermek termékei csak részben (pl. az üdítőkön keresztül) szerepelnek – tette hozzá.
Gerendy szerint további ellentmondást jelent, hogy az adó mértéke olyan kialakítású, hogy az olcsóbb termékek ára (amelyeket 100 forint alatti áron forgalmaznak) akár 10 százalék feletti mértékben is drágulhat, míg a drágább termékeknél az 5-10 forintos adómérték miatti áremelkedés gyakorlatilag nem is érzékelhető. A jelen javaslat emiatt elsősorban az alacsonyabb jövedelműeket terheli majd átlag feletti mértékben – emeli ki a szakember.
Az új adó ráadásul - paradox módon - összességében negatív hatást is gyakorolhat a költségvetés adóegyenlegére, hiszen amennyiben az áremelkedés a fogyasztás 10 százalék körüli visszaeséséhez vezet az adott termékcsoportokon belül, az a kapcsolódó korábbi áfabevételek mértékével rontja az egyenleget – hangsúlyozza a BDO vezető partnere.
Az új adónemből befolyt pénzt népegészségügyi célokra fordítják. A hamburgeradóról szóló javaslat várhatóan még a parlament nyári ülésszaka alatt a Ház elé kerül. |
A BDO javaslata egy olyan adótábla kidolgozása, amely sávosan igazodik az adott termék cukor vagy só tartalmához (jelenleg csak egy értékhatár szerepel), és a lehetőségekhez mérten az adott termék piaci vételárát is figyelembe veszi. Ez a két módosítás alkalmat ad az egészségkárosító hatás mértékének pontosabb megkülönböztetésére és nem teremt versenyhátrányt az olcsóbb termékek piacán, amelyek a fogyasztás döntő hányadát képezik ebben a kategóriában – mutatja be a fenti problémák kiküszöbölésének egy lehetséges útját Gerendy Zoltán.
A kormány döntése értelmében szeptember 1-jétől adót kell fizetni azon élelmiszerek után, amelyeknek a fogyasztása bizonyítottan egészségtelen, így a magas cukor-, só-, vagy koffeintartalmú ételek, italok után. A lista még nem végleges, de vélhetően ilyen közterhet kell majd fizetni például az energiaitalok, a chipsek, az előregyártott és -csomagolt sütemények, a sós snackek, valamint a leves- és mártásporok után.
Az adó mértéke az energiaitaloknál 300 forint lehet literenként, a chipseknél kilogrammonként 400 forint, a magas cukortartalmú üdítőitaloknál pedig literenként 10 forint lehet a plusz költség – közölte kedden Nagy Anna kormányszóvivő.
Privátbankár