Több száz kávézót bezár a Starbucks
Az utóbbi egy évtizedben úgy tűnt, semmi nem állhatja útját a Starbucks terjeszkedésének, a hálózat sorra nyitotta újabb és újabb kávézóit, gyakran a már meglévő üzletek közelében. A féktelen bővülés időszaka azonban véget ért, s a piac telítődése okozta fájdalmat csak erősítette a gyengülő gazdasági környezet.
Mint a The New York Times írta, a lakáspiac válságától kezdve az emelkedő benzinárakig egy sor gazdasági tényező közrejátszik abban, hogy a kávézólánc üzleteiben már kevesebben fogyasztanak délutánonként 4 dolláros "lattét" vagy "frapuccinót", mint korábban.
A seattle-i központú nemzetközi vállalkozás nem közölte, hogy mely üzletek zárnak be, de annyit tudni, hogy azoknak a kávézóknak a 70 százaléka tűnik el jövő nyárig, amelyeket 2006 óta nyitottak. A Starbucks saját üzemeltetésű üzleteinek 19 százaléka fog megszűnni. Ilyen mértékű leépítés még nem történt az 1971-ben alapított cég történetében.
A bezárásra ítélt kávézók nem voltak nyereségesek, és várhatóan nem is lehetnének azok, nagy többségük már meglévő üzletek közelében nyílt, így egymástól szívták el a profitot.
A tervezett bezárások ellenére a cég bővíti hálózatát, de a 2009-es pénzügyi évben nyíló új kávézók számát felére, kevesebb mint 200-ra csökkentették.
Március végéig több mint 16 ezer Starbucks kávézó üzemelt világszerte, ebből több mint 1800 külföldön. A kávézólánc a 90-es évek óta fontolgatja a magyarországi megjelenést, de az ez irányú kísérleteket a Wendy´s és a Dairy Queen próbálkozásának kudarca visszavetette. A legutóbbi információk szerint az első kávézó talán idén megnyílhat.
A Starbucks azzal érte el rendkívüli sikereit az Egyesült Államokban, hogy gyorséttermi közegben, olasz minta alapján honosította meg az eszpresszó kultúrát.
106 milliós borravalót fizet a Starbucks
Kávét a gyorskaja mellé!
MTI